/КРОСС/ Не всички банки и финансови къщи спазват задължението си по закон да предоставят на гражданите предварително пълна информация за исканите от тях кредити, показва проучване на „Активни потребители".
Проучването с тайни клиенти е установило, че близо една четвърт от банките и три четвърти от финансовите къщи не предоставят информация за потребителските кредити под формата на Стандартен европейски формуляр.
Потребителите имат право да получат преди сключването на договора информация за основните характеристики на съответния кредит, включително общия размер на кредита, неговия вид, условията за усвояване, както и общата сума, която трябва да се заплати.
Девет от 19 изследвани банки са предоставили формуляра във всичките три посетени клона, една e предоставила в два от три клона, четири са предоставили в една от три клона и пет не са предоставили в нито един от посетените клонове. В изследването са включени и пет финансови къщи отпускащи потребителски кредити. При тях само една от пет е предоставила стандартния формуляр.
От „Активни потребители" коментират, че все още има банки или техни служители, които тълкуват закона погрешно или налагат необосновани и ненужни изисквания, преди да предоставят търсената информация. Според тях ситуацията при финансовите къщи е по-обезпокоителна и ръководствата на тези институции да потърсят решения на този проблем.