Пловдив /КРОСС/ Отново човешка грешка ще се окаже в основата на катастрофата, при която влак премаза автомобил при вдигната бариера на прелез. Това каза на пресконференция председателят на „Подкрепа" в Пловдив Атанас Кръстев. По думите му жената, работила на кантона, не е получила необходимата сигнализация, за да свали бариерата, която би попречила да се стигне до фаталния изход.
При направени искания на синдиката да бъде установено как се подава информацията до кантонера, става ясно, че е трябвало да има някакво телефонно обаждане. Това, което е учудващо е, че това обаждане не се прави по мобилен, или друг съвременен телефон, а по някаква дупотопна техника - нещо като вътрешен телефон, каза Кръстев. Тази система по никакъв начин не дава възможност да бъде установено дали някой се е обадил да бъде спусната бариерата, или не. Това означава, че истината за виновника за инцидента няма да бъде установена, тъй като няма превантивен и последващ контрол, за да се гарантира човешка грешка, добави Кръстев.
Изпълнителна агенция „Железопътна администрация" е потвърдила куп пропуски, свързани с безопасността и условията на труд в кабините на локомотивите, локомотивните депа, гари и междугария, стана ясно още от думите на Кръстев.
След извършена проверката в локомотивните депа в района на София, Пловдив и Горна Оряховица на превозвачите са издадени предписания за отстраняване на нередностите. Сезиран е и министърът на транспорта, каза Иван Балталийски, експерт по безопасност и здраве при работа към Синдикат „Подкрепа" в Пловдив. Сред изброените нередности са негодни стъклочистачки на предните стъкла на локомотивите, липса на фарове и крушки за тях, липса на климатици в кабините, или повредени такива, липса на столове за машинистите, в резултат на което повечето от тях страдат от дискови хернии. Само един работещ хладилник има в общо 114 -те локомотива, каза Балтийски. Машинистите са принудени да пият вода, която в повечето случаи се нагрява до 45-50 градуса. В участъци с автоматична локомотивна сигнализация, тя не работи, локомотивното бордово оборудване за такава връзка също е неизправно, затова не се ползва. Оборудването на влакова диспечерска радиовръзка в голяма част от локомотивите също е неизправно, или не се ползва от машинистите. Проверката е установила още, че не е обучен целият персонал за работа с тези видове връзки и не притежава изискващата се квалификация за това. В локомотивните депа няма съблекални, тоалетни, мръсно и студено е, оплакват се машинистите. Когато трябва да дават почивка, те са принудени да престоят при тези лоши условия, твърдят още от синдикатите.
В синдиката има постъпили сигнали и за закононарушения при нормирането и осчетоводяването на този труд, каза Атанас Кръстев. Ниските заплати на машинистите - около 700 лева, ги карат да работят извънредно.
От синдиката настояват за активиране не само на институциите, но и на обществото, тъй като проблемите в БДЖ касаят здравето и живота не само на работниците в тази система, но и живота на ползващите този транспорт. Ако не се вземат мерки, това, което се случва в БДЖ ще продължава и няма гаранции, че фаталните случаи няма да се повторят, категорични са синдикалистите.