Бюджетът за реклама на хранителни продукти от ЕС се увеличава драстично
Секция: ИКОНОМИКА
14 Октомври 2014 10:34
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Бюджетът за реклама на хранителни продукти от ЕС се увеличава драстично

/КРОСС/ Драстично увеличение на бюджета за промоция на хранителни продукти от ЕС, разширение на възможните получатели на средствата, насърчаване на съвместните проекти между различни държави. Такива идеи са залегнали в одобрения в понеделник от Съвета на европейските министри на земеделието регламент за рекламните програми до 2020 г., срещу който гласуваха единствено Великобритания, Швеция и Холандия. Средствата за представянето на храни и селскостопански стоки се планира да нарастват постепенно, като за седем години увеличението ще е над 300%. През 2013 г. промоционалните програми са за 61 млн. евро, докато през 2020 г. отделеният бюджет ще е вече 200 млн. евро.

Добавки за повече програми

Европейската програма за промоция на селскостопански продукти и храни включва проекти както за представяне на стоки в други държави - членки на ЕС, така и на трети пазари. За целта могат да се включат дейности като медийна реклама, PR, участие на специализирани изложения и бизнес форуми, организиране на дегустации на продуктите и др. Особеното при тези проекти е, че може да се представя определен продукт, например лютеница, но не и конкретна търговска марка. В следващия програмен период обаче това условие ще бъде смекчено - чрез кампаниите ще могат да се показват и брандове, но при определени ограничения, които предстои да бъдат въведени, се вижда от документа.

В новия период Брюксел ще финансира 70% от рекламните кампании на един продукт в друга държава членка. Ако обаче кампанията е в държава извън ЕС и е проект, представящ повече от един продукт или повече от една държава членка, тогава субсидията ще стигне 80 на сто. Брюксел се предвижда да осигури до 85% от средствата на кампании за продукти, при които има кризисни ситуации на пазара. Такава възможност се очаква да има още при първия прием заради руското ембарго, довело до сътресения в различни отрасли, като например овощарство, зеленчукопроизводство и др.

Разширение на продуктите и кандидатите

В новия програмен период рекламата на селскостопанска продукция и храни ще обхваща повече видове продукти. Така например вече ще могат да се рекламират някои видове тестени изделия, рибни продукти, царевица, памук и др. Допустими са и някои алкохолни напитки - например вина със защитени наименования, както и бира, но за тях ще бъдат наложени допълнителни изисквания. Отделно от това се планира и известно разширение на кръга от възможните получатели на пари - такива например вече могат да бъдат и организации на производители, се вижда от документа.

Макар че в първите години след влизането на България в ЕС, почти липсваше интерес към проектите за реклама на храни, в последните години той е видим. Досега български организации са спечелили девет проекта, повечето от които и в момента се изпълняват. Сред представяните продукти в различни държави са българско саламурено сирене, български кашкавал, конфитюри, компоти, лютеница, сладко от рози, мармалад от шипки, вино, череши, яйца и др. Сред държавите, в които се рекламират български продукти, са Германия, Великобритания, Гърция, Румъния, Русия, Норвегия, Виетнам, Сингапур и др.