/КРОСС/ Драстично увеличение на бюджета за промоция на хранителни продукти от ЕС, разширение на възможните получатели на средствата, насърчаване на съвместните проекти между различни държави. Такива идеи са залегнали в одобрения в понеделник от Съвета на европейските министри на земеделието регламент за рекламните програми до 2020 г., срещу който гласуваха единствено Великобритания, Швеция и Холандия. Средствата за представянето на храни и селскостопански стоки се планира да нарастват постепенно, като за седем години увеличението ще е над 300%. През 2013 г. промоционалните програми са за 61 млн. евро, докато през 2020 г. отделеният бюджет ще е вече 200 млн. евро.
Добавки за повече програми
Европейската програма за промоция на селскостопански продукти и храни включва проекти както за представяне на стоки в други държави - членки на ЕС, така и на трети пазари. За целта могат да се включат дейности като медийна реклама, PR, участие на специализирани изложения и бизнес форуми, организиране на дегустации на продуктите и др. Особеното при тези проекти е, че може да се представя определен продукт, например лютеница, но не и конкретна търговска марка. В следващия програмен период обаче това условие ще бъде смекчено - чрез кампаниите ще могат да се показват и брандове, но при определени ограничения, които предстои да бъдат въведени, се вижда от документа.
В новия период Брюксел ще финансира 70% от рекламните кампании на един продукт в друга държава членка. Ако обаче кампанията е в държава извън ЕС и е проект, представящ повече от един продукт или повече от една държава членка, тогава субсидията ще стигне 80 на сто. Брюксел се предвижда да осигури до 85% от средствата на кампании за продукти, при които има кризисни ситуации на пазара. Такава възможност се очаква да има още при първия прием заради руското ембарго, довело до сътресения в различни отрасли, като например овощарство, зеленчукопроизводство и др.
Разширение на продуктите и кандидатите
В новия програмен период рекламата на селскостопанска продукция и храни ще обхваща повече видове продукти. Така например вече ще могат да се рекламират някои видове тестени изделия, рибни продукти, царевица, памук и др. Допустими са и някои алкохолни напитки - например вина със защитени наименования, както и бира, но за тях ще бъдат наложени допълнителни изисквания. Отделно от това се планира и известно разширение на кръга от възможните получатели на пари - такива например вече могат да бъдат и организации на производители, се вижда от документа.
Макар че в първите години след влизането на България в ЕС, почти липсваше интерес към проектите за реклама на храни, в последните години той е видим. Досега български организации са спечелили девет проекта, повечето от които и в момента се изпълняват. Сред представяните продукти в различни държави са българско саламурено сирене, български кашкавал, конфитюри, компоти, лютеница, сладко от рози, мармалад от шипки, вино, череши, яйца и др. Сред държавите, в които се рекламират български продукти, са Германия, Великобритания, Гърция, Румъния, Русия, Норвегия, Виетнам, Сингапур и др.