Изпит по професията вместо втора матура
Секция: Интервюта
15 Октомври 2014 10:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Изпит по професията вместо втора матура

/КРОСС/Емилия Иванова е директор на Националната търговско-банкова гимназия, която миналата година отпразнува 100-годишен юбилей. Пред "Стандарт" тя коментира проблемите в професионалните гимназии и перспективите пред техните възпитаници.

- Г-жо Иванова, на дискусията на "Стандарт" и БАН за образованието споделихте, че за 5 г. от професионалните гимназии са се "стопили" около 40 000 ученици. На какво според Вас се дължи отливът?

- Основният проблем не е свързан толкова с демографията, колкото с това, че в обществото не се говори достатъчно за това колко е ценно професионалното образование. За съжаление, работодателите са направили така, че изключително много длъжности да бъдат обвързани задължително с висше образование. Например за касиер в банка търсят човек, който да е завършил нашето училище, но освен това да има и висше образование, което според мен е излишно. Ние от 2 г. не приемаме в специалност "Митническа и данъчна администрация". Тя е много хубава, но в митниците законът изисква да се назначават на работа само висшисти. Това до голяма степен обезсмисля тази специалност. Говоря за нашето професионално направление, но мисля, че и в другите това е много сериозен проблем. Напоследък, когато говорим за професионално образование, споменаваме само негативни явления. Обикновено се говори, макар и недостатъчно, за успехи на ученици в общообразователни предмети. Ние сме едно от малкото училища, които участват в световни бизнессъстезания, Вие сте писали много пъти за нас. Но има и състезания в други области - на техниката например. Хубаво е да бъдат популяризирани нещата, ставащи в професионалните училища. Друг проблем, който доведе до спада в интереса към професионалното образование, е това, че много родители ориентират децата си към продължаване на образованието в чужбина. За тях е много по-лесно да завършат профилирано училище, да научат добре някакъв чужд език, да заминат за чужбина и повече да не се върнат в България. Мисля, че и самите родители подценяват образованието на децата си. Сякаш гледат да им е по-лесно. Професионалните училища са тежки училища - в учебния им план има 1832 часа професионална подготовка.

- Много ли е, ако го сравним с профилираните?

- Тези 1832 часа съществуват и там, но като форма на ЗИП. Но има още един сериозен проблем, който е свързан със свидетелствата за професионална квалификация, издавани от центровете за професионално обучение. При нас има 1832 часа, а там - 960. Несъпоставими са, а вземат същата професия. И, за съжаление, там се пренасочват повече средства по проекти и програми, отколкото в училищата.

- На учениците в професионалните гимназии е по-трудно и защото те не учат последните години общообразователни предмети, а държат матура...

- Повечето от общообразователите предмети в професионалните гимназии приключват в 10 клас. В 11 клас остават много малък брой предмети, а в 12-ти - само първият чужд език, български и математика. И за децата наистина е много трудно да се ориентират. Освен че матурите са трудни за тях, защото нямат достатъчния брой часове, за да покрият цялото учебно съдържание, те се подготвят и за още два тежки държавни изпита, равнопоставени на зрелостните - теория и практика на професията. Веднъж получават по-малко общообразователна подготовка, но са задължени да се явят на матура, а втори път- имат повече изпити.

- Какво е решението според Вас?

- Дори и в действащите закони биха могли да се включат текстове, които да дават възможност като втора матура да бъде включена средноаритметичната оценка от теория и практика на професията. И дори тогава пак ще бъдат в по-неизгодна ситуация.

- Много се говори за въвеждане на дуалното обучение. На какво мнение сте Вие, приложимо ли е навсякъде?

- Не мисля, че навсякъде е приложимо. Още през 2004 г. бяхме в командировка в Германия с голяма група директори и ни запознаха с дуалното обучение. То е възможно в една страна, в която е твърдо регламентирано участието на работодателите.

Тук не знаем кой би се ангажирал с това. Като първа крачка в дуалното обучение аз виждам проекта за ученически и студентски практики. Наистина се оказа много удачен от гледна точка на нашето училище. Всички ученици от 11 и 12 клас вече са преминали през такова практическо обучение от 240 часа. Интересно е за децата, те получават и стипендия в рамките на 300 лева. Заинтересовани са и работодателите, защото също получават известно финансиране. Но да се тръгне формално и масово към дуално обучение според мен ще бъде голяма грешка.

- Може ли в такъв случай да се окаже, че съществуват гимназии за определени професии, а няма такъв бизнес?

- Твърде е възможно. Но затова трябва да се помисли и за оптимизация на списъка на професиите и специалностите. Ако го погледнем, ще видим, че разпределението на паралелките в държавния план-прием е страшно неравномерно. Например в специалността "Банково дело" тази година са приети 27 паралелки в цялата държава, "Застрахователно и осигурително дело" - 7, във "Финансова отчетност" - 2. В "Митническа и данъчна администрация" са приети 15, а вече Ви казах каква е ситуацията там. Те няма да си намерят работа по специалността. В "Бизнес услуги" е приета една паралелка - има ли смисъл да съществува като отделна специалност? В техническите специалности има много голямо намаление на броя ученици, които се обучават. Там има както страшно атрактивни специалности, така и такива, по които изобщо няма приети ученици, и те са много. В "Електрообзавеждане на подемна и асансьорна техника" има две паралелки в цялата държава, а виждаме каква е ситуацията, съвсем скоро имаше тежък инцидент с асансьор с човешки жертви. Мисля, че трябва да се окрупнят специалностите, защото ние не можем да осигурим професионално обучение за конкретно работно място.

- Част от Вашите ученици отиват във висши училища в същата специалност, където често им се налага да изучават вече учени неща...

- Това е проблем на връзката между средното и висшето образование. Ние не можем да го решим сами. Нашето училище има договори с Нов български университет и Висшето училище по застраховане и финанси. Те признават някои от предметите, които са учени задълбочено от нашите ученици, а там се изучават от хора, които нямат никакво икономическо образование. Така учениците ни спестяват три семестъра в бакалавърска степен. Но държавните висши училища биха се затруднили да направят подобно признаване, защото това означава да направят два потока - единия за хора без никаква професионална подготовка, а друг - за тези, които са подготвени. УНСС например би се затруднил изключително много. А може би въпросът е свързан с пари, защото за всеки студент, както и за всеки ученик, вузовете и училищата получават някакво финансиране. И ние, и те сме заинтересовани да имаме по-голям брой ученици или студенти за по-дълъг период от време. Затова финансирането и на училищата, и на университетите, не трябва да бъде на калпак. Трябва поне 50% от парите да се дават за качество на образованието.

- Водите ли статистика колко от Вашите ученици заминават да следват навън?

- Около 40%. За тази учебна година до момента от випуск 265 ученици съм подписала повече от 50 академични справки за кандидатстване, а те имат още време да подават документи. Повечето избират специалности в областта на икономиката. Имаме студенти във Великобритания, Дания, Холандия, Норвегия, Италия, Испания, САЩ. Иначе всички наши ученици продължават в университет.

Източник: "Стандарт"