Жена строи градовете на бъдещето
Секция: ЛЮБОПИТНО
16 Октомври 2014 10:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Жена строи градовете на бъдещето

/КРОСС/Прочутата архитектка Заха Хадид ще открие първата си самостоятелна голяма изложба в Япония. Тя ще отвори врати на 18 октомври до 23 декември в галерията на Токийската опера.

Първата част от експозицията включва голям брой картини и скици, нарисувани от Хадид в периода, когато са я наричали „кралица на непостроеното", включително плановете на печално известния развлекателен клуб The Peak в Хонконг, чието изграждане беше прекратено, след като инвеститорът банкрутира.

Във втората част ще бъдат показани модели, които разкриват скрития потенциал на градските пространства, както и три ранни проекта в Япония, включително схемата за вътрешния дизайн за ресторанта Moon Soon в Сапоро, пише Площад Славейков. 

След първия й реализиран проект през 1993 г. - пожарната в германския кампус Витра, Заха Хадид започва да трупа международно признание заради авангардния си дизайн, който оползотворява максимално най-новите строителни технологии и 3D компютърен анализ. Такива са проектите на Лондонския аква център, центърът Гейдар Алиев в Баку, Азербайджан, рампата за ски скокове „Беригсел" в Инсбрук, Австрия.

Сякаш в унисон с честите критики, че архитектурата й представлява космически инвенции почти без отношение към местната среда, третата част от експозицията се концентрира върху лекотата, с която Хадид прекрачва границите на дизайна и различните мащаби. Там са изложени ексцентрични светлинни модели, както и нейната искряща Маса от течен лед.

Накрая, четвъртата и последна секция, е приютила дизайна на новия Национален стадион за Олимпиадата в Япония през 2020 г. Когато през октомври 2013-а беше съобщено, че е избран проектът на Заха Хадид, елитни архитекти от Страната на изгряващото слънце, предвождани от Фумихико Маки, се вдигнаха на протест. Те изразиха несъгласието си като организираха симпозиум, в който наблегнаха на несъвместимостта на сградата в контекста на заобикалящия я токийски квартал Джингу Гайен, обявен за защитена територия.