Война на умовете
Секция: Анализи
16 Октомври 2014 14:07
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Война на умовете

/КРОСС/Фанатикът е човек, който не може да промени възгледите си и отказва да смени темата.

Това определение на Чърчил между другото, саркастично казано по повод на генерал Дьо Гол, отдавна е добило изключителна естетика, тъй като е неприятно валидно за много хора, а също и за държави, доколкото държавните образувания имат свой собствен характер, често производен на дълговечни политически лобита. Казано с други думи: краят на Студената война не доведе до край на глобалното противопоставяне.

Нито възгледите са променени, нито темата е сменена. САЩ се стремят да изтласкат Русия от Европа и заедно с това да консервират постсъветското пространство в състояние на дезинтеграция и конфронтация. В отговор на тази доктрина в годините на безцеремонното придвижване на НАТО към руските граници рязко и категорично се усилва и антиамериканският вектор в руската политика.

Съвсем директно може да се каже, че глобалният риск между двата полюса не е изчезнал, а просто е променил формата си. Прословутата Карибска криза от октомври 1962 г. се счита за преломен момент в прехода от военносиловия тип война (свързан с използването на материални оръжия като ракети, танкове, бомби и пр.) към фоминирането на информационно-идеологическата война, чийто базисен инструмент е човешкото съзнание. Старият класически модел война е изтеглен към периферията на цивилизационно недостатъчно добре подредения свят - Ирак, Афганистан, някои страни в Африка и пр.

А новата постмодерна информационна война използва съвсем пълноценно за „поле на борбата" вътрешната същност на човека - мислите, убежденията, чувствата, разума, емоциите и пр. Знанията.

В този смисъл информационната война се цели в менталния модел на индивидите. И в културния капитал на нацията. Зараждането на тази нова военна доктрина се крие още в началото на Студената война. Още тогава ЦРУ и британските МИ6 подготвят дългосрочна стратегия за водене на психологическа война по създаването на прослойка сред интелигенцията, ориентирана на Запад. По-късно тази военна стратегия, свързана с когнитивните атаки, се избистря още по-ясно и се превръща във втори етап от демонтажа на възможна обединена Евразия. В тази война срещу геостратегическия противник за овладяване и доминация в света България е просто жертва, част от веригата, просто брънка от глобалното разграждане на истината.

Българският политически елит се управлява по схемата на задкулисните договорки с чуждите централи, с лесна, нископлатена, евтина агентурна инвазия, с инфилтриране на инкубаторни личности, обучени и превърнати в инструменти за прокарване на влияние, които се разполагат по възловите места, с елементарно окупиране на медийното пространство, с лесно диригентстване на публичната среда... С конструиране на „интелектуалната" прослойка, която ежедневно доказва правилото: глупаците са по-опасни от умните!

В очакване на новосформирания парламент у нас с нови страсти, конфигурации и алгебрични изчисления въпросително е как ще преживеем следващите 4 години. Ще ни дупчат ли за газ, ще ни застроят ли с „Уестингхаус", ще подкрепим ли нечия чуждоземна опозиция, която после ще се превърне в халифат и джихадистка заплаха за света, ще провалим ли всички енергийни и високотехнологични проекти у нас, за да се превърнем окончателно в люцернова плантация, в която няма дори люцерна, но пък има словесни оргии като „демократизация" на страната, инвестиционен бизнес климат, национални стратегии за едно или друго и т.н. Когато става дума за национални стратегии и идентичност, добавям в темата и думите на американския писател Уилям Фокнър, който казва: „Швейцария не е нация, а чист, спретнат, солиден бизнес". Така че нека мислим за националната доктрина на България не в невежи клишета и дребни отмъщения, а в посока на подобряване на възможностите за чист и солиден бизнес.

Калина Андролова, a-specto.bg