България се обособява на девет туристически района
Секция: Туризъм
17 Октомври 2014 15:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
България се обособява на девет туристически района

/КРОСС/ В рамките на Международното туристическо изложение "Планините на България - гостоприемство в четири сезона" в Пампорово бяха обсъдени проблемите и възможностите пред български туризъм. Форумът бе открит от служебния зам.-министър на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев. Акцент в обсъжданията бе възможността туризмът в България да се превърне в целогодишна индустрия, като се намали ефектът от ограниченията на сезонността. В единадесетото издание на борсата участват 64 изложителя юридически лица и 27 общини. Сред гостите има представители на Тексас, САЩ, и Комотини, Гърция.
Ключов фактор за сектора е диверсификацията, която е залегнала в основата на приетата Стратегия за устойчиво развитие на туризма в България до 2030 г., подчерта Ботев. Диверсификация както на туристическите продукти и услуги, които Българя предлага с все по-задълбочен интерес към културно-историческия туризъм, СПА и уелнес и възможностите за балнеолечение, така и по отношение на генериращите пазари. България има вече устойчив тренд над 50% от идващите у нас туристи да са от страните членки на ЕС, бе изтъкнато в обсъжданията.
Представителите на туристическия бранш подчертаха необходимостта от увеличаване на средствата, които правителството трябва да отделя за промоция и реклама на България като туристическа дестинация. Според тях тези средства не трябва да бъдат разглеждани от политиците като разходно перо в бюджета, а като инвестиция в структуро-определящ отрасъл, в какъвто се превърна туризмът. Той генерира огромен приход за страната и осигурява заетост.
Особен интерес предизвика представянето от страна на проф. Васил Маринов от Софийския университет на концепцията за туристическо райониране на България. Проектът е финансиран от МИЕ и е осъществен съвместно с колектив от водещи български научни работници и преподаватели. В проведените срещи, дискусии и от обратната информация от общините, браншовите организации и научните среди е дадена висока оценка за концепцията, по силата на която в България се оформят 9 туристически района със своя уникалност, специфика и водещи видове туризъм. Така на картата на районирането отново се появяват знакови за България райони като Розовота долина и Родопите.
„За мен е необяснимо как в предходните разработки е допуснат подобен пропуск, заяви зам.-министър Ботев. В исторически цивилизационен план свещената за траките планина Родопа е описана още от всички древни автори, а Долината на розите е знакова за България и може би най-познатият от маркетингова гледна точка район в България за цяла Европа, та до Япония, Китай, Америка", допълни Ботев. Браншът и зам.-министър Ботев се обединиха около решението още следващата седмица районирането да бъде публикуван за обществено обсъждане на сайта на МИЕ.
Зам.-министър Ботев запозна присъстващите на форума с изводите от срещата министрите на туризма в Париж в рамките на международното изложение „Топ Реза". „Три са топ факторите, които ще определят бъдещото развитие на глобалния туризъм, посочи той: летищата да се превърнат в средища за туристическа информация и услуги; да се изградят магистрали, които бързо да доставят потоците туристи до туристическите ареали и да се гарантира сигурността на туристите.
На форума в Пампорово беше представен и анализ на Института по маркетинг, от който стана ясно, че въпреки лошия в климатично отношение сезон, туризмът ни се развива и от януари до август 2014 г. България е посетена от 5,391 млн. чужденци, което е с 6% повече спрямо същия период на 2013-а. Приходите от международен туризъм в текущата сметка на платежния баланс по данни на БНБ за периода януари-юли 2014 г. бележи ръст от 3,6% в сравнение със същия период на 2013 г. и възлиза на 1,719 млрд. евро.
Институтът по маркетинг посочва, че проблемът в отчетността и диференциацията на различните видове посещения на чуждестранни туристи се дължи на факта, че все по-съществен дял в легловата база, особено по морето, заема т.нар. апарт-хаус строителство. Според Института по маркетинг са необходими спешни изменения в законодателството, ограничаващи възможностите на „апарт-хаус" комплексите да упражняват скрита туристическа дейност, като не плащат дължимите данъци, и по същество затрудняват органите по сигурността да осъществяват контролните си функции.
По време на форума представителите на туристическия бранш очертаха спешни мерки за развитие на сектора у нас. Според тях бъдещото Народно събрание трябва да включи в структурата си Комисия по туризъм с широки правомощия по отношение финансирането на националните реклама, маркетинг и промоции. Спешно да бъде приет Закон за изменение и допълнение на Закона за туризма. Подчертана бе и необходимостта да се реши статутът на планинските курорти. Участниците във форума се обединиха и около създаването на отделно министерство на туризма в структурата на следващото правителство. Според представителите на бранша увеличението на търговските аташета, които отговарят за туризма в основните партниращи на България страни също ще допринесе за ръст на чуждестранните туристи като назначенията да се извършват на основата на публично-частното партньорство. Друго искане на бранша е и ускоряване на промотирането на България на вътрешния и на външните пазари.