Ван Гог, Мане и Моне на есенен арт маратон
Секция: КУЛТУРА
28 Октомври 2014 13:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ван Гог, Мане и Моне на есенен арт маратон

/КРОСС/Есенният маратон на „Кристис" и „Сотбис" - наддаванията, които по традиция донасят големите рекорди на пазара на изкуството, започва на 4 ноември, а аукционните къщи вече обявиха топ предложенията, с които се надяват да ги постигнат. Първите търгове са посветени на импресионистични и модернистични творби, а в средата на месеца ще се разиграват и съвременни произведения. И въпреки че големите пазарни очаквания са най-вече при новото изкуство, селекцията на аукционните къщи при по-ранните художници е изключително примамлива - с рядко появяващи се на наддаванията творби, собственост на прочути колекционери, излагани в представителни изложби на най-добрите музеи, пише "Преса".

При „Кристис" програмата е богата на гръмки (и скъпи) имена. Безспорни хитове са две емблематични платна - „Пролет" на Едуар Мане и „Строители с дърво" на Фернан Леже. Картината на Мане се предлага за първи път на наддаване, след като повече от 100 години е била в частна колекция. Произведението е собственост на американски фонд, специализиран в областта на здравеопазването, а сумата от продажбата (оценката е 25-35 млн. долара) ще отиде за благотворителност. През последните две десетилетия платното е било изложено в Националната галерия във Вашингтон, която е плащала наем за него. Ако достигне 35 млн. долара, творбата ще постави рекорд за френския художник, чието най-скъпо произведение досега е „Автопортрет с палитра", продадено за $33,2 млн. преди 4 години.

Едуар Мане, „Пролет"

„Картината е емблематична за творчеството на Мане - обясняват експерти от аукционната къща. - В нея присъстват основните теми на епохата: природа, женственост, мода и общество, а състоянието й е изключително добро". Импресионистът рисува „Пролет" през 1881-ва с намерение да създаде серия, посветена на годишните времена. Успява да довърши обаче само „Есен", преди да почине през 1883-та на 51 години. След смъртта му картината наследява неговият приятел и министър на културата Антонен Пруст. През 1902-а пък я купува оперният певец Жан-Батист Фор, страстен колекционер и покровител на Мане, който пет години по-късно я препродава в Америка. „Пролетта", на която е изобразена популярната френска актриса Жан дьо Марси, е изложена за първи път на Парижкия салон през 1882-ра, когато импресионизмът вече започва да си пробива път и сред по-широка аудитория. От 30-те картини на художника, показвани на прочутите есенни изложби, тази е единствената, останала в частни ръце.

От колегите импресионисти на Мане в каталога на „Кристис" са още Реноар - с „Момиче с чапла" ($5-7 млн.), и Клод Моне - със скалист пейзаж „Пор Котон: Лъвът" ($3-5 млн.) „Строители с дърво" на Фернан Леже пък е акцент в модернистичната колекция, предложена от къщата. Картината, рисувана в края на 40-те, е част от прочутата серия „Строители" на френския „художник на машините", а първоначалната й оценка е 16-22 млн. долара. В този раздел се предлагат и „Седнала гола жена на син фон" на Анри Матис ($4-6 млн.) и две платна на Миро, оценени на 5-8 млн. долара. Магнит за арт ценителите ще са произведения от колекцията на д-р Ейбръхам Меламед, един от пионерите в радиологията, притежавал една от най-представителните кубистични сбирки в Америка. Сред предложенията са 50 творби на Пикасо, Брак, Хуан Гри... а „Кристис" извеждат като акцент и Рене Магрит, от когото се предлагат три платна.

Анри Матис, „Седнала гола жена на син фон"

Белгийският художник присъства, разбира се, и в каталога на „Сотбис" - с няколко произведения, но конкурентната къща залага на друг майстор на сюрреализма - Салвадор Дали. Около 4 млн. долара е оценката на „Жена риба" (1930), купена на аукцион през 2010-а за 2,3 млн. Големият „импресионистичен" отговор на „Сотбис" пък са три творби на Клод Моне, чиято обща цена според експертите ще надхвърли 60 млн. долара. Водачът в групата е „Портрет на Алис Ошеде в градината" (1881), който се очаква да достигне 35 млн. долара - рекордна сума за френския художник в този жанр. Дамата, изобразена на картината, е 37 години по-младата любовница на художника, съпруга на неговия близък приятел и патрон Ернст Ошеде. Моне живее с нея 10 години, а двамата се женят чак след смъртта на мъжа й през 1892-ра. Портретът е купен още в края на 1881-ва от парижкия арт дилър Пол Дюран Рюел, който го продава на галерия в Ню Йорк. Оттогава е минал през няколко частни колекции, а за последно е излаган през 1970-а в Ню Йорк в мащабна експозиция, посветена на 100-годишнината на импресионизма.

Другите две произведения на Моне, за които ще се наддава в Ню Йорк, са пейзаж от 1887-а „Под тополите", оценен за $12-18 млн., и „Църквата във Вернон" (1894) - $7-9 млн. Една от последните картини на Ван Гог, рисувана само месец преди смъртта му, е другият коз на „Сотбис". „Ваза с маргаритки и макове" от 1890-а се очаква да се продаде за 50 млн. долара, а произведение на холандския гений не се е появявало на явно наддаване от 14 години, уточняват от къщата. Натюрмортът е принадлежал първоначално на лекаря на художника - д-р Пол Гаше. Именно портретът на доктора е последната картина на Ван Гог, продадена на търг на „Кристис" през 1990 г. Със сумата от $82,5 млн. долара тя държеше в продължение на 16 години първото място за най-скъпо произведение в света.

Според изкуствоведи „Ваза с маргаритки и макове" е една от малкото картини на Ван Гог, продадени приживе. След като сменя няколко собственици на Стария континент през 20-те години на ХХ век, тя заминава за САЩ. Купена е от американския колекционер и съосновател на МоМА Ансън Гудиър, която я предоставя дългосрочно на галерия „Олбрайт-Нокс" в Бъфало. След 30 години в изложбената зала картината е продадена от наследниците на Гудиър и повече половин век е в частни ръце. Дали ще остане в тях и срещу каква сума, предстои да разберем.

На главната: Клод Моне, „Портрет на Алис Ошеде в градината"