Капитализъм, социализъм или българизъм?
Секция: Анализи
10 Ноември 2014 13:52
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Капитализъм, социализъм или българизъм?

/КРОСС/Учителката ни характеризираше капитализма като експлоатация на човек от човека. При социализма - казваше учителката - е точно обратното. През междучасието ние се опитвахме да хвърлим светлина върху дебрите на това сравнение. В седемнайсетгодишните ни глави то се подреждаше по следния начин. Имаме два строя - капитализъм и социализъм. И двама лирически герои - човек № 1 и човек № 2. При капитализма човек № 1 експлоатира човек № 2. Щом при социализма е точно обратното, значи при социализма човек № 2 експлоатира човек № 1. Бяхме убедени, че сме стигнали до неподлежащ за споделяне на глас, но верен извод.

Сега знаем, че сме грешили. И при социализма, и при капитализма човек № 1 експлоатира човек № 2. С едно уточнение: в случай че времето, в което живяхме, беше социализъм, а времето, в което живеем, е капитализъм.

Има хора, на които тези неща са по-ясни, отколкото на нашата учителка. Те знаят, че между социализма и капитализма няма нищо. Ако нещо е застанало между тях, то е още повече социализъм. Независимо дали за приличие, за кураж и за заблуда го наричаме преход.

Един от тези хора, известен политолог в първите години след 89-а, напусна България, след като изяде половин супа Човекът беше кадърен, почтен и на всичкото отгоре работлив. Имаше планове, които се вписваха в илюзията за промените. Един ден изпитал глад за супа. Хлътнал в първия възможен ресторант, който от пръв поглед бил невъзможен. Покривките изглеждали като в реклама, но преди да бъдат изпрани с ариел. Уж бил частен, а изглеждал точно като обект на "Обществено хранене". Но на човека зверски му се ядяло супа. Келнерът се бавил, бавил и накрая се появил с онова благоволение, което отнякъде раздават на всички български сервитьори. Уж ресторантът бил частен, но клиентът не почувствал, че заведението е направено в името на неговия глад за супа, а точно обратното - в името на това да бъде глобен, че му се яде супа.

Но той бил готов да изтърпи всичко в името на супата. Когато обаче му я сервирали и тя се оказала десетата братовчедка на неговата представа за супа, човекът решил да се държи не като гладен политолог, а като достоен гражданин. Съчинил си наум един приемливо възпитан протест за пред собственика, но когато повиканият собственик пристигнал, човекът зарязал любезния сценарий и направо му казал: "Не съм виждал по-скапан ресторант от вашия". На което собственикът отговорил: "И аз".

За други това можело да не означава нищо, но за политолога означавало всичко. Все едно собственикът на ресторанта открехнал една врата в съзнанието на човека и като надникнал през нея, той видял, че напред се простира бъдещето на страната ни, населено с все такива келнери, все такива собственици и все такива унизени граждани, които се хранят с все такава супа.

Като политолог, разбира се, той формулирал видението си с по-научен подход. В смисъл, че не му харесало бъдеще с работници, отчуждени от своя труд, и със собственици, отчуждени от личната си собственост. Разбрал също, че т.нар. външна причинност на българина, заради която социализмът му пасна, е устойчива като петната върху покривката. Сетил се и за философско-религиозния въпрос: "Исус Христос, като е ползвал магарето, негово ли е било?" Де юре - не, де факто - да. Точно както номенклатурата на социализма ползваше нещата в държавата, без да има нужда да скрепява ползването де юре, защото нищо не стоеше на пътя є да ги ползва де факто. Ако по средата на пътя си извадиш документ за собственост на магарето за да си сигурен в пожизненото му ползване, значи ли това, че първата половина на пътя е било социализъм, а втората капитализъм? Задал си този отговор човекът, описал случката и цялата наука, която стои зад случката, и предложил писанието на голям вестник. Вестникът обаче не публикувал текста, казали му, че не е интересно. Тук вече човекът окончателно се отчаял, защото разбрал, че за него няма полезен ход. И замина. Казват, че се устроил и нямал проблеми. Освен може би този, че не харесва супите в Австралия, тъй като там си ги правят като за австралийци.

Една от големите ни заблуди е, че битките в политиката се водят за бъдещето. Битките в политиката се водят за миналото. Десертът на властта е ти да определяш каква е била историята, ти да пишеш биографии, ти да рециклираш миналото. И на неговия фон да си измисляш название за настоящето.

Хайде да си представим даването на име на настоящето като семинарно практическо упражнение, както още се нарича - работа в групи. Участниците се изброяват: първи, втори, трети, четвърти и т.н. Нечетните са в първа група, която трябва да докаже, че времето, в което живеем, е продължение на социализма с други средства. Групата на четните трябва да докаже точно обратното - че живеем във време, отбелязало пълната и окончателна победа на капитализма. Нищо по-лесно, казват си и четните, и нечетните номера.

Групата, която трябва да събере доказателства, че продължаваме да живеем в социализъм, се позовава на следните аргументи. С изключение на чл. първи  социалистическата конституция беше почти същата - в смисъл, че сегашните права ги имахме черно на бяло и тогава. Но както тогава, така и сега липсва механизъм за прилагането им. Главният прокурор нарече отсъствието на механизъм липса на мъжество - пак красиви думи за грозни явления.

Кадруването сега е същото като при социализма. Разликата е, че едно време можеше да се изкачиш по стълбата през един вход - БКП, а сега през няколко. Справка - членството във Висшия съдебен съвет на Иван Димов, депутатството на Йордан Цонев, Христо Бисеров. И сега липсват лидери, както и едно време. Но пък имаме същата доза двойственост - тогава за пред СССР, сега пред ЕС. И тогава, и сега има местни феодали, единствената разлика е, че сегашните притежават нотариален акт за магарето. Богатството се разпределя не от икономиката, а от принадлежност към обръч. Най-голямото наказание пак не е да влезеш в затвора, а да останеш без протекция. Дори международната престъпност не е ново явление, защото каналите и трафикът бяха разработени още при социализма. Символът на държавата - полицаят, е същото, каквото беше милиционерът. Страхът пак изпълзява и само който е решил да се прави на сляп, не го вижда. Извод: ние живеем в продължение на социализма с други средства.

Другата група обаче също има аргументи за точно обратното: конституцията ни не започва с оповестяване на ръководната роля на партията. Партията вече не е една и единствена. На избори има повече от една бюлетина и резултатът за никоя от партиите не е 99.9 процента. Медиите са свободни и можеш да си разказваш вицове. Пътуваме свободно. Средствата за производство са в частни ръце, голямата част от брутния вътрешен продукт се произвежда в частния сектор. Цените се определят от пазара, а не от комитет. Ако следваме текста на онази песен: има диско, има реге, има списък на доносниците, Тодор Колев го има даже... Извод: капитализъм е.

Откъде тогава идва чувството за социализъм?

От заблудата, че животът в една държава зависи единствено и само от това дали партията е една, средствата за производство - държавни, а икономиката - планова или пазарна. Общественият строй е само канавата. Какво ще си избродираме върху нея, зависи от понятия, които са не толкова в историята, колкото в географията. Или по-точно: не толкова в политологията, колкото в психологията. Още по-точно: зависи от културата. Най-точно: от манталитета.

В нашата част на глобуса живеят хора с външна локализация на контрола. Ние сме хора с така наречената външна причинност. Тя се изразява във възгледа за света: нещата не зависят от нас. Това е уютен възглед, защо да се напъваме и трепем, след като нищо не зависи от нас. Този възглед се търкулна и си намери точния капак - социализма. Унгарците показаха, че този капак не им пасва, през 1956-а, чехите през ‘68-а, поляците през 1981-а. И днес изследванията в България сочат, че хората с външна локализация на контрола са около 70-те процента. Дори когато е собственик на ресторанта, човекът с външна причинност се държи така, като че ли нещата в ресторанта зависят от някой друг и на него му остава само да се възмущава. Социализмът хранеше обилно този възглед. Това, че сега ресторантът вече е частна собственост, тоест налице е основното условие за наличие на капитализъм, променя ли нещата в очите на клиента? Не, не ги променя. За клиента този ресторант си е социалистически, независимо какъв е статутът му на средство за производство. Ако клиентът се чувства по-добре и в най-лошите словенски ресторанти, отколкото в най-добрите български, то причината не е икономико-политическа, а географско-психологическа. В Словения капитализмът подхрани едни характерни особености на хората, у нас - други.

Ние си обичаме измислиците. Продължаваме да си говорим за себе си като за трудолюбиви, ученолюбиви, гостоприемни и толерантни хора, които населяват надарената с най-красивата природа страна. Много ще се изненадаме, ако някой ни каже, че България е шумна и мръсна, а хората в нея мързеливи лъжливи и крадливи. Казано по-прилично и научно: хора с неравновластна култура, които приемат, че стоящите горе в йерархията са ненаказуеми, което дава право на стоящите отдолу в йерархията да хитруват и да завличат. Ние предварително знаем, че за ония горе няма наказания, а когато наистина се окаже, че няма, дори сме доволни - прогнозите ни са се сбъднали, познали сме, интелигентни сме следователно. И цялото това самочувствие сме получили, без да си мръднем пръста.

Ние не обичаме да се съревноваваме и така се самолишаваме от един от най-мощните регулатори на справедливостта при капитализма - конкуренцията. Ние предпочитаме да си купим монопола - при социализма по партийна линия, при капитализма по партийно-финансова, обръчова. За нас малкото, но сигурното е по-добро от рискованото предприемачество. Търговийката е гаранция за малкото, но сигурно препитание - 80 процента от населението се мъчи да продаде различни неща на останалите 20 процента, които нямат пари да ги купят. За нас с труд се става гърбат, но не и богат. Богатството у нас се свързва с грабеж, а притежателят му е изедник. От уважение към способностите няма смисъл, защото способностите не са гаранцията за успеха. Учебникът по политикономия не обяснява живота, ако не е в комплект с учебника по народопсихология.

Ако се върнем към нашия въображаем семинар, трябва да приключим с това, което обикновено се прави на семинарите - двете групи влизат в дискусия и тя е успешна, ако приключи с консенсус. В нашия случай може да се постигне следното съгласие: Колкото социализмът ни беше социален, толкова и капитализмът ни е капитален.

Веселина Седларска, сп. "Тема"