Докладът на Световната банка за образованието в България е неистинен и некомпетентен
Секция: Интервюта
17 Ноември 2014 10:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Докладът на Световната банка за образованието в България е неистинен и некомпетентен

/КРОСС/Синдикат „Образование" категорично не приема доклада на Световната банка за образователната система в България, защото той е неистинен, некомпетентен и неекспертен. Той не показва истинските проблеми на българското образование. Този доклад е скалъпен по коствени факти, ползвани от чиновници с комерсиални цели, които не са влизали както в българско училище, така и в България, се посочва в писмо на синдиката към КТ "Подкрепа" до медиите. 

Първата констатация, че българското образование стимулира различията по социален и полов признак, не отговаря на истината, защото учебните планове, учебниците и методите на преподаване на са разделени за богати, бедни или роми, а са еднакви за всички. В българските училища няма разделение между момичета и момчета, както и няма законово установени правила за такси или спонсорство извън принципа на доброволността.

Твърдението, че „Делегираните бюджети" от 2008 година не са довели до положителни резултати и е, меко казано, абсолютна некомпетентнаст в спецификата и механизма на тази финансова организация. С въвеждането на този начин на финансиране се спряха „течовете в системата", използването на до 40% от средствата за образование от българските общини. Това безспорно даде по-равен шанс на много български ученици, които влязоха в учебна среда с кабинети, учебно оборудване и красиви сгради за сметка на катастрофално ниските учителски заплати, съизмерими с тези в Китай.
Констатацията, че децата, които не знаят български език, са обречени на провал и семействата инвестират в частни уроци, също е неистина. Децата, които не знаят български език, обикновено са от ромски произход и родителите на тези ученици далеч не прибягват до частни уроци, дори и не осигуряват редовно присъствието на децата си в училище.

Грешка на образователната ни система, според анализа на банката, е разделението на учениците според социалния им статус, което е поредната неистина. Никъде в закона няма регламентиран прием по социален статус, дори точно обратно - от 2008 година до сега се закриха 445 училища в малки и „бедни" общини, като половината от учениците са се преместили в големи общини, като София, Пловдив и Варна. Ако има някакво разделение, то държавата разделя децата на учещи в частни и държавни училища, като родителите могат да ползват субсидия за образование, само ако учат в държавно /общинско/ училище. По този ред само децата на богатите могат да се доближат до частното образование, което предлага по-добро качество и е определящ фактор на ниво в Европа.

Според този тенденциозен анализ „парите, които се дават за образование, не оправдават очакваното". Тука анализаторите, някак „случайно", са забравили да погледнат скромния финансов размер за образование в България, който възлиза на едва 3.18% от БВП и да го сравнят с общоприетия и достигнат от повечето страни-членки на ЕС от 6%. И след като ни сравняват с резултатите на образователните системи в Турция и Полша, нека да им припомним, че Турция отделя 20% за образование, а ние в България сме били с най-близо до този размер финансиране на образователната система през далечната 1942 година с 10% от БВП. Изводът се налага сам!

В анализа си Световната банка констатира, че има „неравенство между градските и селските райони в резултатите на учениците", като пак случайно е забравила да отчете процента ромски ученици в това изследване и пак случайно не е отбелязала, че ромите в България се толерират. Спазването на училищните закони и правила не се отнасят до тях, а оценяването на знанията им - няма връзка с действителността. Ромските деца, макар и с подарени оценки и многобройни отсъствия от часовете и от училище, някак „успешно" достигат до изхода на основното си образование. Но тези изводи Световната банка се е изплашила да направи!
В препоръките от анализа има съществени пропуски, като не са уцелени верните формати на промяна, с която да се преодолеят съществуващите недостатъци. Първият и съществен пропуск е, че при икономическа и финансова криза трябва да се увеличат средствата за образование на поне 6%. Това са го направили страните, с които ни сравняват, но такава препоръка от Световната банка липсва.

Препоръката на банката за подобряване на дисциплината в училище е пожелателна, без да са посочени ефективни мерки за подобряването ѝ. Забравена е мярката да се спре зависимостта на директорските и учителски заплати от броя на учениците, което прави невъзможно ефективното прилагане на оскъдните дисциплинарни мерки на училището срещу нарушенията на учениците. Учениците като финасовоопределящ фактор спекулират и рекетират училищните ръководства, а директорите и учителите са изправени пред невъзможния избор: добра дисциплина или добро финансиране. Дори в Република Македония няма зависимост между брой ученици и заплати на директори и учители, но това банката пак е пропуснала.

Посочената препоръка на банката за задължителна предучилищна подготовка на децата от четиригодишна възраст не отчита, че в Закона за народната просвета няма такова задължение дори и за 5 и 6-годишните, а е само с препоръчителен характер. Ако родителите не са осигурили присъствието на 5 и 6-годишните в детска градина или в училище, то тези деца безпроблемно биват приемани в първи клас, макар и с дефицит в социализацията им и знанията им по български език. Тук банката е пропуснала да задължи родителите да осигурят присъствие на децата в подготвителните групи, защото училищата не могат да ги връщат за подготовка с петгодишните.

Синдикат „Образование" смята, че експертите, наети от Световната банка, са направили един „поръчков" анализ, неточен и тенденциозен и им препоръчва при следващия анализ да бъдат наети истински експерти, за да се получи информация за реалната картина на българското образование, ако това е истинската цел на банката.