/КРОСС/„Основно предизвикателство, пред което е изправен Управляващият орган на ОПАК, е максимално ефективното усвояване на средствата по програмата и недопускане на загуба на средства. За целта е от изключително значение бенефициентите да планират реалистично дейностите и да ги изпълняват съгласно заложените графици", каза ръководителят на програмата Моника Димитрова-Бийчър на последното обучение за бенефициенти за първия програмен период.
Тя подчерта, че продължава усиленият процес по верификация на средства. От началото на 2014 г. са приключени над 260 договора, което е 3,5 пъти повече от всички затворени договори през предходната година. Към настоящия момент необработените искания за плащане са 341 броя, като средната стойност на едно искане за плащане е 35 хил. лв. Това означава, че трябва да бъдат обработвани по 18 искания на ден, уточни ръководителят на ОПАК. Моника Бийчър призова бенефициентите да се запознаят с изготвените ръководства и помагала, публикувани на сайта на програмата.
Екипът на ОПАК е предприел действия по ограничаване на удължаването на договорите и вече се удължават договори само в изключителни случаи, стана ясно по време на обучението. Две са основните причини за закъснението при изпълнението на проектите, които посочват самите бенефициентите: проблеми при провеждане на процедурите за обществени поръчки и правилата за допустимост на разходите, приети с ПМС № 330 от 05.12.2011 г.
Към момента по ОПАК са сертифицирани 66,4% от целия бюджет, като миналата седмица Управляващият орган на програмата пусна нов доклад с искане за възстановяване на средства в размер на близо 9 млн. лв. От началото на годината досега към бенефициентите са изплатени близо 68,8 млн. лв., а общо са изплатени над 258,2 млн. лв., или почти 76% от бюджета.
На обученията по ОПАК експерти от програмата разясняват на екипите по новите одобрени проекти практическите аспекти в процеса на мониторинг и финансово управление на проектите, както и прилагането на нормативната уредба на обществените поръчки.