175 стари коли на ден се рециклират у нас
Секция: Автомобили
26 Ноември 2014 07:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
175 стари коли на ден се рециклират у нас

София /КРОСС/ 175 стари коли се рециклират дневно у нас. През 2013 г. в България са рециклирани 64 035 автомобила. За тази година все още няма данни, каза Силвана Тодорова, мениджър в компанията за рециклиране на стари, пише Труд. Средно около 93% от материалите, вложени в производството на нов автомобил, могат да се рециклират. Това на теория свежда до минимум количеството на депонираните отпадъци, които биха могли да окажат отрицателно въздействие върху околната среда и човешкото здраве. Рециклирането на старите коли намалява значително енергийните разходи за добив и производство на нови суровини и не замърсява околната среда. В един стандартен автомобил се съдържат над 65% стомана и желязо. Стоманата се използва за направата на купето, вратите, капака, багажника и калниците. Тези части включват минимум 25% вече рециклирано съдържание, защото желязо от скрап е задължителна съставка при производството на нова стомана. След приемане на автомобила в центъра за разкомплектоване започва нарязването му. Първо се проверява дали има части и компоненти, годни за повторна употреба и те се демонтират. След това горивото, маслото, антифризът, спирачната и останалите течности се източват чрез специализирана инсталация. Според някои от големите фирми в бранша обаче тези правила не се спазват навсякъде. В по-малки пунктове за разкомплектоване изливали направо в канала тези течности, които се класифицират като опасни отпадъци. После се махат масленият филтър, катализаторът, акумулаторът, гумите, стъклата, броните, таблото и седалките. Чак тогава колата е годна и отива за рециклиране. В процеса на преработката инсталация отделя черните и цветните метали, както и неметалите. От предаването на старата кола за скрап може и да се спечели. Цената, която фирмите за разкомплектоване плащат на собствениците, зависи от модела, марката, наличието на всички компоненти и части, тежестта. Тарифата започва от 250 лв. и може да стигне 2000 лв. Центровете за разкомплектоване предлагат като услуга те да транспортират стария автомобил до площадката си, както и да го отпишат от общинските и полицейските регистри. Въпреки че това намалява крайната цена, която собственикът получава за старото возило, е сред предпочитаните варианти, тъй като повечето коли, тръгнали към площадките за скрап, не са в движение и за транспорта им трябва да се плати отделно. „Най-добре е собствениците, решили да продадат за скрап старата си кола, предварително да се обадят на безплатния национален телефон 0800 14 100, за да бъдат информирани за изкупните цени", препоръча Силвана Тодорова. В случай че човек, предал колата си за скрап, реши да си я вземе обратно, дължи такси - 60 лв. за репатрирането на автомобила и по 16 лв. на ден за престоя на автомобила в центъра за разкомплектоване. При приемането на автомобил в център за разкомплектоване задължително се представят документите за собственост на автомобила. Това изискване е въведено, за да се избегнат кражби на коли с цел продажбата им за скрап. Документите са нужни и за да се издаде удостоверение за прекратяване на регистрацията, с което собственикът спира да дължи общински данък за колата. Компаниите за рециклиране не изискват бележка за платени данъци за автомобила. След като колата бъде рециклирана, документите остават при бившия й вече собственик.