Държавата загуби контрол над гетата
Секция: Интервюта
27 Ноември 2014 08:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Държавата загуби контрол над гетата

Интервю на Антонина Желязкова е историк, социален антрополог и директор на Международния център за изследване на малцинствата и междукултурните взаимодействия, пред в. "Стандарт"

 

- Г-жо Желязкова, за разлика от предишните акции този път операцията на ДАНС е фокусирана върху ромските махали, където проповядват турскоезични салафитски духовници. Реална ли е заплахата от радикализация на ромите?

- Процесът на радикализация на ромите се наблюдава от средата и края на 90-те години на миналия век. Естествено е, когато си общност маргинализирана социално, икономически и политически, да търсиш някакви опорни точки за своето съществуване. Всеки има нужда от ценностна координатна система. Да не говорим за биологическото оцеляване. Отнемането на възможността на ромите да се занимават с фермерство и земеделие, закриването на цеховете и дъщерните предприятия, лишаването на поне двама души от ромските семейства от задължителна заетост доведе до реномадизацията им към големите градове, където обраснаха и се разраснаха неконтролируемо гетата. Липсата на образование и работа превърнаха няколко поколения роми в естествен човешки ресурс за криминализирани практики. Душата на ромите, както и на всеки един човек в бедна България, жадува за духовни опори и за (само)уважение.
Още в края на 90-те деца роми мюсюлмани от Столипиново и Шекер махала в Пловдив, от кв. "Изток" в Пазарджик и други родопски ромски квартали, които имат преферирана идентичност на турци, бяха превеждани през цяла Турция до сирийската граница с туристически визи, водени от дядовците или бащите си, обучаваха се в духовни ислямски училища в Сирия и после се завръщаха в гетата. На следващата година отново. Тогава, поне така мисля, службите за сигурност се реорганизираха, бяха в стрес и проспаха тези първи стъпки, а и тогава всички масово се възползваха от този тип визов режим.

След това вече се откриха възможности за ислямско обучение и проповядване на вярата и на собствен български терен. Подобно силно влияние имат и десетките евангелски църкви, които променят начина на живот осезателно. Не непременно към лошо или към някакви крайности. Намаляват криминалните прояви, възприемат се хигиенни навици, образователни практики и норми на поведение, които правят живота на хората в бедните квартали по-смислен.
Естествено е, че наред с добрите ефекти от дейността на мюсюлманските и евангелските църкви проникват и радикални тенденции. Светът е такъв и това е неизбежно. Голямото отсъствие в тези тенденции е на държавните образователни и социални институции, както и на православната църква.

Напълно реална е заплахата от радикализация на ромите, докато социалните, образователните и политическите институции не навлязат вътре в гетата и не работят пряко и ежедневно с хората там.

Не намирам за изненадващо, нито за извънредно, че службите за сигурност наблюдават ромските квартали и извършват респектиращи проверки там. Това е тяхно задължение към обществото.

- На делото в Пазарджик в една организация "Ал Уакф" бяха поставени българските мюсюлмани в Родопите - групата около Саид Мутлу, и турскоезичната проповедническа мрежа в Пазарджик на Ахмед Муса Ахмед. Има ли разлика между тях?

- Разбира се, че има разлика. Преди всичко има големи образователни и културни различия. Имамите, които бяха в общ процес заедно с Ахмед Муса Ахмед, не само са добре образовани и ерудирани, но проповядват сред общности, които трудно могат да бъдат манипулирани или отклонени от своите духовни и морални потребности. Те са наясно и се гордеят със своята религиозна и културна идентичност. Децата, които учат Коран в джамийските училища в помашките села, са чисти и щастливи, че са гордост за семействата си и за общността.

Паството на Ахмед Муса по-скоро търси изход от маргинализацията, иска да промени своя социален и етнически статус и начина, по-който са възприемани от другите. Жените от квартал "Изток", които са облечени с бурки, казват следното: "Мъжете вече не пият, носят парите вкъщи, ние не крадем, а когато вървим по улицата, не ни наричат "крадливи циганки", а със страх и уважение - вижте ги, мюсюлманките". Всъщност тези роми са постигнали да принадлежат към друга социална класа, те са вписани и в някаква, не особено ясна за тях, но транснационална, световна сила, която им дава самочувствие. Те са много по-склонни да вървят към показни и екстремни действия, за да се докажат в новото за тях битие и самоличност. Докато спокойните и уважаващи себе си и своето мировъзрение помаци и турци, за които опознаването в дълбочина на религията е само път към усъвършенстване и утвърждаване на техните вековни културни маркери, продължават да пазят общността си и традиционната си култура.

- Сред ромите вървят паралелни ислямизация и евангелизация. Какъв е правилният подход за укротяване на крайните ислямски настроения в махалите?

- Би било грешка, ако държавата разчита на конкуренцията между ислямисти и евангелисти, която е факт. Това също е възможно да се превърне в драма и културно-социален вътреобщностен сблъсък.

Ислямските настроения в ромските квартали не може да се тушират толкова лесно. Всяка силова акция, дори тя да е оправдана, засилва предаността към духовния водач и проповядваните от него идеи. Наблюдавам това от края на 90-те години. Необходими са два паралелно и заедно действащи подхода: държавата да работи чрез своите образователни и социални институции в кварталите ежедневно, както и силен респект към закона, за да се знае, че всяка глупава и нахакана (тениски и клипове с калашници) демонстрация на привързаност или проповядване на джихадизъм ще бъде незабавно санкционирана.

- Заплаха ли е "Ислямска държава" за България и в какво се изразяват рисковете?

- "Ислямска държава" е заплаха за всички. Тя представлява една идеологически облечена, но напълно безпринципна и неморална, жестока камора, която желае чрез насилие и икономическа мощ да подчини всички ни. Не е приемливо за втората декада на ХХI век. Подобни методи са имали частичен и ефимерен успех през Средновековието и в първата половина на ХХ век.

- Трябва ли страната ни да се присъедини към сформиращата се от САЩ международна коалиция срещу "Ислямска държава"?

- Не мисля, че имаме капацитет и ресурси за подобна инициатива. Ние бихме били полезни на тази коалиция, ако развиваме разузнавателните и контраразузнавателните възможности на държавата, но също така като отслабваме политическите и икономическите фактори, които създават хранителна среда за разделение и усещане за изолация сред българските мюсюлмани.