Какво е най-доходно да се учи, показва новото издание на рейтинга на университетите
Секция: БЪЛГАРИЯ
01 Декември 2014 14:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Какво е най-доходно да се учи, показва новото издание на рейтинга на университетите

/КРОСС/Българската рейтингова система на висшите училища, чието четвърто издание ще бъде обявено днес, впечатли дори американски специалисти в областта на висшето образование.

През 2012 г. NBC излезе с коментар, който българският рейтинг бе наречен "Урок от чужбина", а България бе наречена пионер в класирането на университетите с нов, уникален подход, пише "24 часа".

"Мисля, че това е най-прозрачната и ясно структурирана система на университетска класация, която някога съм виждал, това наистина е голяма стъпка напред" - така бе цитиран от NBC покойният Сайръс Рийд, бившият заместник-ректор на Американския университет в България.

Днес ще бъдат оповестени резултатите от четвъртото издание на рейтинговата система на висшите училища у нас - "Рейтинг на висшите училища в България 2014". То ще бъде представено от екип от Министерството на образованието и науката - очаква се да присъства министърът на образованието проф. Тодор Танев - и от представители на консорциума, работил по рейтинга.

Той сравнява 52 професионални направления в 51 висши училища у нас по 58 критерия. Сред тях са индикаторите за "реализация и връзка с пазара на труда", които показват кои направления в кои висши училища гарантират най-висок доход, най-малък риск от безработица, най-добра реализация по специалността. Отново, както и в предишните издания на класацията, има информация за разпределение на трите най-често заемани длъжности и професии сред завършилите съответното направление.

Първият рейтинг на българските висши училища бе създаден през 2010 година по проект на министерството на образованието и консорциум ИОО - МБМД - С. Той сравни 52 професионални направления в 50 висши училища по 51 критерия и бе четен с изключителен интерес и от широката аудитория, и от студентите, и от академичните среди.

Второто издание на рейтинговата система излезе през 2012 г. Той включваше още по-прецизни индикатори за реализацията на завършилите висше образование на пазара на труда.

Този критерий вече бе с относително голяма тежест.

Третото издание на рейтинговата класация бе оповестено през февруари 2013 г. То показа, че завършилите информатика в Софийския университет вземат най-високи заплати след дипломирането си - 1775 лв. Изобщо да се дипломираш в професионалните направления информатика и компютърни науки, комуникационна и компютърна техника, медицина и обществено здраве, обещава най-добри доходи - тези направления са в топ 7 по най-висок месечен осигурителен доход на завършилите през последните 5 години.
Третото издание показа също, че стартовите осигурителни доходи на завършилите едно и също професионално направление, но в различен университет се различават в някои случаи в пъти.

Дипломиралите се в обществени комуникации и информационни науки в някои университети вземат двойно повече от колегите си от други. Осигурителният доход на едните е 1245,31 лв., докато при други е едва 608,16 лв.

Сред изводите от третото издание е също, че отличниците учат медицина, фармация, стоматология и право. Средният успех от дипломата за средно за медицина е 5,55.
Доста по-назад в тази класация е например философията, където дипломата за средно е 4,98. На опашката са направленията материали и материалознание и животновъдство.
Интересен детайл в третото издание на рейтинговата система бе картината какви професии упражняват завършилите определено професионално направление. Оказва се, че в 26 от общо 52 направления
част от завършилите работят като продавачи.

Шест са групите индикатори, по които се мерят професионалните направления в рейтинговата система - учебен процес, научни изследвания, учебна среда, социално-битови и административни услуги, престиж и реализация и връзка с пазара на труда.

Системата на висшето образование у нас обхваща 51 висши училища, от които 37 са държавни и 14 - частни.

От тях 7 са самостоятелни колежи - 1 държавен и 6 частни. Висшето образование включва следните образователно-квалификационни степени: "професионален бакалавър по..." (с не по-малко от 180 кредита и минимален срок на подготовка 3 години), "бакалавър" (с не по-малко от 240 кредита и минимален срок на подготовка 4 години), "магистър" (с не по-малко от 300 кредита със срок на обучение 5 години или не по-малко от една година след степен "бакалавър" (60 кредита), съответно не по-малко от 2 години след "професионален бакалавър по..." (120 кредита) и "доктор" (образователно-научна степен с минимален срок на подготовка 3 години след придобита степен "магистър").