/КРОСС/ - Г-н Добрев, еврокомисар Марош Шевчович съобщи, че Южният газов коридор се превръща в приоритетен за Европейския съюз. Какви са перспективите да бъде изграден той и България да може да си доставя газ от него?
- За нас винаги Южният газов коридор е бил приоритет. От момента, в който се заговори за него. За разлика от "Южен поток" той ще доставя газ от друг източник - от Каспийския регион. В този смисъл за нас е много по-важен, защото ще ни даде алтернатива и ще осигури конкуренция на газовия пазар. Има взето окончателно инвестиционно решение за строителство на Южния газов коридор, който в сегашния си вид е тръба до границата между Турция и Гърция. Проектът се казва ТАНАП. Впоследствие през Гърция към Италия ще има проект, който се казва ТАП. Знаете, че изграждаме интерконектор с Гърция и крайната му точка в Гърция е газопроводът ТАП. Смея да кажа, че нашата връзка дотам ще е готова по-рано от изграждането на този проект. Предвидено е първият газ да потече по ТАП през 2019 г.
- Какво печелим и какво губим от факта, че се отказваме от "Южен поток", а ще черпим каспийски газ?
- Това, което печелим от Южния газов коридор и от каспииския газ, е, от една страна, много по-голяма сигурност на доставката, а от друга - печелим достъп до друг източник на газ. Тъй като ще има конкуренция, очаквам цените на газа да са по-ниски. Интересът на акционерите в "Шах Дениз" 2 - находището в Каспийския регион, което ще захранва тези тръби, е да дадат по-добри условия и аз съм сигурен, че това ще се случи. Ние имаме резервирани вече 1 милиард кубика газ оттам. Така че чакаме да бъде изградена инфраструктурата.
- Но ще изгубим транзитните такси, които бихме получавали от "Южен поток", защото газопроводът трябваше да мине през България, а този ни заобикаля?
- Не бих казал, защото, както се видя от финансовите модели, представени от премиера Бойко Борисов пред Народното събрание, България ще получи транзитни такси, ако газопроводът е пълен на 100%. Ако е пълен наполовина, тогава още в първите години ще се натрупат стотици милиони левове загуби. Заключението на експертите е, че този проект ще фалира.
- Как да разчитаме заявлението на еврокомисар Шевчович, че Брюксел окончателно се е отказал от проекта "Южен поток", или все още има надежда да бъде реанимиран?
- В случая този, който се отказва, е не Брюксел или държавите, през които минава, а основният акционер. Той обяви, че се отказва от инвестиционните си намерения. Всички останали държави казват - ние подкрепяме проекта, ако той спазва европейското законодателство. Ако главният акционер промени решението си, можем отново да обсъждаме тази тема. Но докато това не е факт, разговорът е приключен.
- По време на предизборната кампания Бойко Борисов беше заявил, че ако стане премиер, ще отиде при Путин да се разберат. Планира ли се негово посещение в Москва?
- Няма такава информация.
- Проектът "Южен поток" може ли да постави трайна разделителна линия между партиите както в парламента, така и в коалицията?
- Не мисля, въпреки че имаше партии отляво, които настояваха да се търси възможност за реализация на "Южен поток" на всяка цена, въпреки Европейския съюз. Позицията на ГЕРБ винаги е била, че подкрепяме проекта. Имаше и трета група депутати в НС, които искаха "Южен поток" въобще да не се строи, защото проектът е неизгоден за България. Това раздели донякъде депутатите, но не мисля, че е основание за преформатиране на управляващото мнозинство.
- Съгласен ли сте с твърдението на руския опозиционен лидер Борис Немцов, който обяви "Путин успя да изиграе всички. Остави Европа без газ. А сега ще продава газ на Китай"?
- Изобщо не съм съгласен с казаното от Немцов. Знаете, че с Русия имаме договор за доставка на газ за 10 години, който стартира в началото на миналата година. В този договор има клауза за неговото подновяване за още 10 години, ако българската страна пожелае. Няма опасност страната ни да остане без договор за доставка на газ. Пълни глупости са и приказките, че ще внасяме руски газ от Турция или Гърция. Освен че няма капка икономическа логика, в договора за доставка имаме записана входна точка и тя е границата с Румъния. Към 2020 г. ние наистина ще внасяме газ през интерконектора с Гърция. Заплахите, че ако го няма "Южен поток", ние няма да получаваме приходи от транзита по българските тръби, са чиста пропаганда. Имаме транзитен договор до 2030 г, който е с клауза ship or pay (транзитирай или плащай). Според него Русия трябва да ни плаща 90% транзитна такса от капацитета на тръбата, дори и един кубик газ да не мине през него. Това са трикове на БСП, за да заблуждават обществото.
През мандата на ГЕРБ нямахме противоречия с ЕК по темата. Проблемите започнаха при кабинета "Орешарски", защото се опитваха да реализират проекта напук на Брюксел. ЕК им каза, че трябва да проведат открит конкурс за избор на строител, а те направиха точно обратното.
- Бяхте министър, обяснете защо договорите за "Южен поток" се оказаха засекретени дори за премиера.
- По наше време обществото знаеше всичко, което предприемаме за "Южен поток". Тогава се подписа и допълнителното споразумение, с което ние не участваме финансово в изграждането на проекта. Договорихме дори българските 15% собствено участие на акционерите да се финансират със заем от руската страна. Залог на този заем бяха единствено бъдещи дивиденти по този проект. Договорът, който се оказа засекретен, е на стойност близо 4 милиарда евро без ДДС и е за строителството на газопровода.
- Как така се крие договор, по който страна е и държавата или държавно дружество?
- Така е направена процедурата. Договора го има в компанията "Южен поток България". Само че клаузите му гарантират, че всички параметри в него са търговска тайна. Доколкото аз знам, има изрично запитване от българска страна към изпълнителите по този договор и те изрично са отказали той да бъде оповестяван публично. Това според мен не е нормално, защото става въпрос за договор от близо 4 милиарда евро. Това е най-големият строителен договор в България за последните 25 години.
- Какво пише в договора за строителство на "Южен поток", който все пак се откри в петък? Има ли ясни параметри, пише ли какви ще са приходите?
- Не съм виждал този договор. Едва ли има клаузи за приходите - по принцип приходите са предмет на споразумение за транзит, което не е подписано. Разбираме обаче, че по времето на кабинета "Орешарски" е подписано споразумение за намаляване на вътрешната норма на възвръщаемост от 8 на 4,25% за първите 15 години. Това ощетява българската държава със стотици милиони евро и някой трябва да обясни защо е направено. Ако това е вярно, то спокойно може да бъде наречено национално предателство.
- Какви са според вас стъпките за България оттук нататък?
- За мен много по-важна е темата за добива на български газ. "Южен поток" се политизира излишно. Той ще даде по-голяма сигурност на доставките за България, но източникът е един и същ. Докато усилията за добив на наш нефт и газ ни гарантират не само много по-ниска цена (най-малко с 35% по-евтин газ, защото толкова струва транзитът при внос), но и огромни концесионни възнаграждения (30% от прихода на концесионера). Това е истинската диверсификация за България и огромен стимул за развитието на нашата индустрия.
Някак незабелязано минаха две решения на МС, които са пробив за нашата страна. Те са за откриване на процедури за търсене на газ в останалите два блока на Черно море - "Силистар" и "Терес". От 2012 г. имаме сключен договор с Total, OMV и Repsol за проучване на блок "Хан Аспарух". То е в напреднала фаза и по официално съобщение на един от участниците в консорциума - OMV, първоначалната сеизмика и анализът показват, че този блок е по-богат на залежи, отколкото румънският блок, където се доказаха 84 млрд. кубика газ. Това означава, че българските нужди ще бъдат задоволени за десетилетия напред.
България консумира 3 млрд. кубика газ за година. В същото съобщение на OMV се казва, че в дълбоката част на Черно море има и нефт. В сряда стартираха конкурсите за международна компания или консорциум, който да проучи другите два блока на юг от "Хан Аспарух". Ако се намери газ и в тези 2 блока, България ще стане износител на газ. Необходимата инфраструктура за това е налице. Имаме капацитет да изнасяме над 20 млрд. кубика газ на година, без да строим нови тръби.
- Шистовият газ? Ще отворят ли ГЕРБ и кабинетът отново тази тема?
- България остана единствената държава в света, която си е наложила мораториум върху проучването за шистов газ. Вече е факт, че добивът на газ от шисти предизвика революция в цената на газа в САЩ. Суровината падна до около $70. Това е 5,5 пъти по-ниска цена от тази, която България плаща за руски газ - около $400. В САЩ има над 200 000 производствени сондажа за газ от шисти. Не съм чул да са се изтровили, пък и там има природа. Във Великобритания не само че отмениха въведените преди няколко години ограничения за добива, но приеха данъчни облекчения и финансови стимули с цел да "настигнат САЩ". Ние не бива да си зариваме главите в пясъка като щрауси. "Шеврон" за съжаление напусна България, така че тази тема не е на дневен ред.
- Знаете ли, че още в средата на 80-те години "Шеврон" е проучвал у нас залежите от шистов газ, но тогава е установено, че цената ще е прекалено скъпа и неконкуренто-способна, и са се отказали?
- Технологиите се развиват. Сега цената е 5-6 пъти по-ниска от руския газ. В САЩ закриха 2 ядрени централни, защото електроенергията, произведена от газовите, е по-евтина. А технологията за хидравличен разрив е използвана в България още през 70-те. С тази технология е направено газохранилището "Чирен".
Делян Добрев, депутат от ГЕРБ
Наделина Анева
„Преса”