/КРОСС/ Проблемът, индикиран достатъчно коректно от френския посланик, очевидно е в полезрението на френското правителство. И вместо нашите институции да говорят за дипломатически протокол, е по-добре да помислим как да осигурим доверието в нашата страна, заяви правосъдният министър Христов Иванов в интервю за предаването на БНР „Неделя 150". Аз по скоро бих благодарил на г-н Дьо Кабан, допълни Иванов.
„Oсвен да говорим за реформа, да дискутираме законодателни и организационни промени, готови ли сме да поемем отговорност, когато има конкретни казуси, конкретни съмнения за нередности, за това, че ключови елементи от гаранциите против корупцията не работят? Това са двата коловоза на реформата. Имахме среща с експерти от ЕК и освен да им обясним какви велики планове имаме за бъдещето, хората питат за едно много просто нещо - има ли готовност в българските компетентни институции, когато има конкретни факти и индикации за нещо нередно, да реагират адекватно, решително и с последователност? Това е въпросът, който стои пред и нас - и пред ВСС, и пред прокуратурата, и пред изпълнителната власт и парламента, каза министър Иванов в коментар на процеса по подготовката за членството на България в Шенген.
„Всичко започна от съмненията за това, че делото за несъстоятелността на КТБ не е разпределено както трябва. Беше назначена проверка. Тя установи три факта - делото не е разпределено както трябва, обясненията на ръководството на СГС не издържат на проверка, т.е. няма обяснение за тези нередности и софруерът за случайно разпределение на делата не е осигурен срещу манипулация. Тук към сюжета се добавя и ситуацията с френската фирма и нейната несъстоятелност в същото отделение на същия съд, разпределено с помощта на същия софтуер. Стои въпросът за ВСС - какво той ще направи, за да осигури случайното разпределение на делата без възможност за намеса. Ситуацията наистина е кризисна. Ако ВСС не излезе с ясен план какво прави с този проблем, в максимално бърз срок да осигурим някакво достатъчно високо ниво на увереност, че разпределението на делата не може да бъде манипулирано, ще трябва да търсим други екстрени извънредни мерки, като например МС да осигури някакъв извънреден ресурс. Някой в тази държава трябва да поеме отговорност.
Според Иванов, в заданието за софтуера, който ще се разработва по проект на ОПАК, няма достатъчна гаранция за сигурността от манипулация.
Случайното разпределение на делата е антикорупционна гаранция и изискване на закона, подчерта правосъдният министър: „Когато се окаже, че това изискване на закона с години наред е прилагано по един меко казано спорен начин, без да се осигури необходимото ниво на сигурност на софтуера - това е скандал. Това говори за култура на затваряне на очите и на непоемане на отговорност. Разпределението на делата освен това има пряка връзка с натовареността на съдиите".
„Избор само с един кандидат няма да е достатъчно убедителен, но при тази ситуация избор само е по-добър отколкото да дерайлира процедурата изцяло. Изключително важно е да довършим тази процедура по възможно най-убедителен начин", каза Иванов в коментар на процедурата за избор на председател на Върховния касационен съд. След инцидента със съдия Лозан Панов, за мястото има само един кандидат.
Като министър на правосъдието, ще работя за това този състав на ВСС да изпълни мандата си и като време, и като конкретни задължения, категоричен е правосъдният министър.