Неравенството на народите
Секция: Анализи
15 Декември 2014 13:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Неравенството на народите

/КРОСС/В бр. 47 на „ТЕМА" излезе статията „Новата утопия на Тома Пикети" на кореспондентката в Брюксел Жана Иванова за нашумялата книга „Капиталът в 21-ви век". Настоящата статия представя друго мнение за труда на известния френски икономист Пикети. Негов автор е Атанас Пеканов, студент по икономическа политика в University College London и активен участник в мрежата Rethinking Economics. Основните му академични интереси са в сферата на макроикономиката и рапределението на доходите и неравенствата, както и на политикономията и икономическата история.

Защо неравенствата в доходите нараснаха експлозивно в последните десетилетия и как да спрем поляризацията?

Елитният клуб в Давос определи неравенствата за тема на срещата си тази зима. Учени от всички социални науки се задълбаха в нея. Най-накрая и мейнстрийм икономистите, които няколко десетилетия пледираха въпросът за разпределението на доходите и богатствата да бъде неглижиран и дори игнориран, обърнаха поглед  към внушителните неравенства, които неолибералната парадигма създаде от 80-те насам в търсене на решение.

Заслугата дискусията да изплува в медиите е на световния бестселър на Тома Пикети -  "Капиталът в 21-ви век". След излизането си на английски в средата на март тази плашещо дебела книга, пълна с на пръв поглед скучновати графики и данни, се позиционира на първото място в интернет книжарниците и дълго време отчиташе рекордни продажби, докато нейният автор гастролира по света като лектор. Без съмнение Пикети уцели точния момент  да публикува една книга, достъпна за редовия читател, която е ехо от времето, в което живеем.

"Капиталът в 21-ви век" и изводите от нея са прости, но всеобхватни и плашещи - системата не работи така както ни бива представяно. Западният свят живее до голяма степен с идеала за меритократично общество - такова, в което индивидът допринася за благото на обществото и бива възнаграден парично и материално спрямо този свой принос, а според стандартната икономическа теория пазарните механизми гарантират, че винаги най-ефективните резултати биват достигани. Най-просто казано - доходите ви винаги отговарят на стойността на вашия труд и усилия. В крайна сметка очаква се неравенствата да имат и положителна страна - те трябва, аналогично на паричното възнаграждение,  да дават мотив на хората да работят повече, да създават и да творят.

Но днешните свръх нива на неравенства вече може би не действат мотивиращо, а точно обратното. Пикети показва, че

реалността твърде се различава
от стандартния теоретичен модел

И го прави именно с типичните инструменти на неокласическия синтез.
Основното твърдение на френския професор е, че в последните 30 години западният свят претърпява трансформация в разпределението на доходите и богатствата, в резултат най-вече от прилаганите политики и възприети идеологии. Достатъчно е да цитираме известното изследване на Оксфам, което откри, че 85-те най-богати човека в света притежават толкова, колкото е общото богатство на по-бедната половина от човечеството - 3,5 милиарда души. С разлики между най-богатия 1% и останалото население достигащи нивата от XVIII и XIX век, западните общества в момента напомнят на времената на големите властващи фамилии в Америка или на френската монархия.

Но Пикети ясно илюстрира, че това не винаги е било така. Докато периодът до 20-те години на XX век е период на неограничен и свободен капитализъм в САЩ и други  развити страни,  когато капиталът се съсредоточава в ръцете на няколко семейства, времето след Голямата депресия и Новия курс на Рузвелт се характеризира от силни преразпределителни политики, които продължават и след Втората световна война. Този период, наричан още „Златните 30 години", е белязан от траен растеж и просперитет на Западна Европа, които се разпределят поравно и достигат до всички граждани. Така неравенствата намаляват осезателно до началото на 80-те години в повечето развити страни, когато започва нов период на нарастването им, довел до днешното дерайлиране.

В книгата си Пикети отправя критика към доминиращата икономическа  доктрина и методология, която по-скоро се опитва да открие постоянни, непроменящи се закони на икономическата активност и да ги представи като непреходни и естествени. Един такъв закон е кривата на Кузнец за връзката между растеж и неравенства. Според Кузнец бързият растеж на все още развиващи се икономики е свързан с първоначално повишаващо се неравенство, което след определен момент започва спада. Това показват и изследванията му от средата на 50-те години. Изводът от кривата на Кузнес е ясен - оставете икономиката да расте, а след даден момент тя ще се погрижи за образувалите се неравенства.

Пикети установява, че Кузнец не е наблюдавал една естествена, постоянна връзка между растежа и неравенствата - неговите изводи са само резултат на конкретния исторически период и не гарантират, че икономическият растеж ще тушира неравенствата в бъдещ момент. Изводът на Кузнец за „нормалния ход" на капитализма изглежда нелогичен за Пикети, защото именно волунтаристките политики навремето са обусловили наблюдаваната тенденция.

Неравенствата в доходите 
не са естествени и универсални

- те винаги са резултат от действията на икономическите, политическите и социалните актьори, на техния и обществения възглед за това кое е справедливо и кое не и относителната им тежест в обществото.

Пикети търси обяснение защо капитализмът проявява тенденцията да концентрира доходите в ръцете на малцината на върха и да изсмуква богатството от ръцете на средната класа и бедните, както в по-голямата част от историята. В крайна сметка, това което модерната икономическа теория казва в рамките на десетки условности, е, че тези, които работят най-усърдно или имат най-сериозни качества ще изпъкнат пред другите и ще бъдат възнаградени. Защо тогава данните показват, че „вече имащите" постепенно придобиват все по-голяма част от  наличното богатство в развитите страни, а и в световен мащаб, а огромният процент от хора трябва да се задоволяват с нищожна част от него?

Пикети съзира причината за това в една проста закономерност. В историческа перспектива възвръщаемостта на икономическия капитал почти винаги е била по-висока от икономическия растеж.  Хората, които разполагат с капитал и могат да го инвестират, в дългосрочен план забогатяват по-бързо и съответно повече от тези, които разчитат на своите доходи от заетост. С течениe на времето разполагащите с достатъчно капитал дърпат все по-напред и напред и придобиват все по-голям процент от общото богатство.

Пикети не разпознава тази тенденция като неразривна част от капитализма и не споделя марксисткия песимизъм за кошмарната спирала на капитализма като постоянна и непреодолима концентрация на капитал в буржоазията и експлоатация на работническата класа. Французинът силно напомня на Кейнс, като не изразява антикапиталистически възгледи, а се опитва да спаси системата от самата нея. Макар да идва от семейство на троцкисти, които са били активни дейци във френското студентско движение от 1968-ма, той не припознава социалистическата система като алтернатива и я отрича още в началото на книгата. Той не е нито революционер, нито радикал, както го определиха някои. Нима е радикално да казваш истината?

За него тенденцията към все по-голямото съсредоточаване на богатствата в ръцете на все по-малко хора е резултат от намалялата прогресивност на данъчната система - основна характеристика на икономическия модел на последните 30 години. Основна роля за обръщането играе и неимоверното нарастване на възнаграждението на топмениджърите, особено в големите международни компании и финансови институции. То се изстрелва нагоре след средата на 80-те, докато

голяма част от населението 
трябва да се примири

със стагниращи реални доходи. Не на последно място Пикети очертава и онаследяването на огромни богатства като значителна характеристика на днешния западен свят, водещ до продължителна концентрация на капитала.

Като изразен реформист французинът предлага меки решения. Основното е глобален данък върху богатствата (вероятността да се стигне до повсеместен консенсус относно налагането му, и то с демократични средства, в близко бъдеще изглежда теоретична). Завръщането на по-стръмните прогресивни данъци и политиките на преразпределение са друга основна част от препоръките на Пикети. Сериозна роля трябва да играе и висок данък наследство, както и достъпът до качествено образование за всички.

След световния успех на Пикети атаките от всички страни не закъсняха. Консервативното дясно очаквано не е доволно от призивите за намаляване на неравенствата и несправедливостите и се опита да атакува книгата както чрез идеологическа, така и чрез икономическа обосновка. Проблемът е, че Пикети използва именно инструментите на неокласическия икономически синтез, който е набор от математически и икономически презумции и модели, обикновено доказващи именно правотата на неолибералния консенсус. Още повече, той успява да подкрепи всичките си твърдения с факти - данни от последните 200 години за редица развити страни, което прави оборването им доста трудно занимание. Затова обект на атака бяха и самите данни -  журналистът Крис Гайлс опита от страниците на Financial Times със серия статии да го критикува, но скоро бе доказано, че аргументите му са неточни.

Атака към Пикети, макар и не толкова очевидна, идва и от лявото и това никак не е изненадващо. Подобно на Кейнс, французинът е недолюбван от мнозина левичари заради центристкото си мнение по редица въпроси.  От една страна, идеологическото ляво често поставя под съмнение възможността капитализмът някога да бъде поставен под контрол и вярва, че тази система винаги ще води до нарастващи неравенства и съсредоточаване на богатствата към върха. Затова и твърденията на Пикети, че няколко реформи ще спрат тази тенденция, се посрещат със скептицизъм. Някои критични икономисти не виждат книгата на Пикети като достатъчен опит

да се покаже цялата картина

В крайна сметка Пикети използва ограничен арсенал от инструменти, за да покаже цикличните неравенства, завладели днешните общества. Макар съвсем закономерно да призовава за повече интердисциплинарност в социалните науки, самият той подхожда чисто икономически и анализира главно наличните данни, а изцяло количественият му анализ пропуска някои допълнителни изводи. Критика може да се отправи дори на най-базово ниво към дефиницията му за капитал - макар да възхвалява брилянтният Пиер Бурдийо в началото на книгата, Пикети ограничава своя капитал само до икономически такъв. Ако приемем подхода на Бурдийо и разгледаме и културния, и социалния капитал - онаследените традиции, маниери и начини на общуване и държание на различните групи в обществото, които засилват и затвърждават текущото разделение, то тогава със сигурност неравенствата придобиват още по-впечатляващ размер.

Тези пропуски се оказват както най-големият минус, така и най-големият плюс на книгата. Без да се впуска в каквито и да било дискусионни тези, с абсолютно изчистена от двусмислие и идеология аргументация, Пикети показва, че западното общество е загубило през последните 30 години голяма част от правото си да твърди, че живее в меритократична и справедлива система.  "Капиталът в 21-ви век" в никакъв случай не е революционна книга. За хората, занимаващи се с тези теми, тя може да се стори недостатъчна. Голямата й заслуга обаче е, че тя постави на основно място темата за засилващите се неравенства и фунционирането на днешния капитализъм като система. Както Дейвид Грейбър писа преди месеци: „Единственото време, когато капитализмът наистина е създавал просперитет, облагодетелстващ всички, а не само висшите класи, е когато капиталистите са били заплашени от нещо - било то от Съветския съюз, от революционните антикапиталистически движения в Латинска Америка и Китай, или от революция на работниците у дома".

Засилващата се спирала на неравенства и разпределението на доходите и богатствата единствено към 1% на върха застрашава самата структура и функционирането на нашите общества, както и обрича демократичните принципи на провал. Докато по улиците на Лондон известният британски комик Ръсел Бранд призовава за революция срещу днешния модел, а „Капиталът в 21-ви век" се продава като топъл хляб, в България, която е сред страните с най-високи неравенства в ЕС, цари оглушително мълчание.

Атанас Пеканов, сп. ТЕМА