Ка-60 “Касатка” – хеликоптер от ново поколение
Секция: Русия
18 Декември 2014 13:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ка-60 “Касатка” – хеликоптер от ново поколение

/КРОСС/ Първият полет на многоцелевия вертолет на ОКБ „Камов” – Ка-60 «Касатка» се е състоял на 10 декември 1998 г. Масово на въоръжение в руската армейска авиация ще започне да постъпва през 2016 г. Това забавяне е свързано с това, че хеликоптерът е от ново поколение, като в него ефективно се използват технологии за намаляване на радиолокационната и топлинна забележимост. А оцеляемостта му е забележителна.

Главният конструктор Сергей Михеев

Главният конструктор Сергей Михеев

Разработването на Ка-60 е започнато през 1984 г., като няколкократно проектът претърпява промени във връзка със сложността за финансиране в началото на „перестройката” и периода на натрупване на капитали. Първоначално се е планирало на бойното поле Ка-60 да играе ролята на въздушен команден пункт на ударните вертолети Ка-50. Но едновременното производство на двата вертолета е било непосилна задача за онзи период и за това Ка-50 „Черная акула” е бил доработен, като е снабден с мощни оптико-електронен и радиолокационен комплекси, а Ка-60 е бил малко ‘опростен’. На първо място «Касатка» вече се отнася към средния клас вертолети, а не към тежкия.

Ка-60 изпълнява различни задачи – транспортиране на въоръжен десант, доставка на въоръжение и боеприпаси в район на бойни действия, евакуация на ранени, разузнаване, търсене и спасяване, патрулиране и охрана на икономически важни зони с базиране ка кораби, обучение на летателен състав. До сега МО е поръчало 100 вертолета Ка-60, но се очаква този брой да бъде значително увеличен в бъдеще.

Най-голямо внимание при конструирането на Ка-60 е обърнато на оцеляемостта в бойни условия. Всички основни системи и агрегати са дублирани и разнесени на различни места. Лопатките са изработени от композитни материали , което позволява да работят нормално дори и след като получат пробойни при обстрел от стрелково оръжие. Управлението и трансмисията издържат на пряко попадение на куршуми калибър 12.7 мм. Над 60% от конструкцията също е от композитни материали, а при пробойни на горивните резервоари, те се запушват с пенополиутерен, което предотвратява възникването на пожар и взрив на борда.

Пилотските седалки и тези на десантчиците са специално проектирани, за да ги предпази от тежки травми при твърдо кацане или падане от неголяма височина.
Максималната скорост е 300 км/ч, благодарение и на съвършената аеродинамика. Взети са и специални мерки за намаляване на шума и ‘видимостта’ на вертолета в радиолокационен, топлинен и оптичен диапазони, включително и с използване на ‘стелт технологии. Вертолетът разполага и със система за РЕБ.

Турбовалният двигател РД-600В на ОАО «Рыбинские моторы» е с модулна конструкция и цифрова система за управление. Малкият и среден ремонт може да се изпълняват в строевите части.

«Касатка» може да действа при всякакви МТУ и нощем. Вертолетът е снабден с РЛС«Арбалет», която предупреждава за доближаване на препятствия (включително и електропроводи тип ЛЕП) на разстояние 500 м, като грешката при измерване на разстояние е до 20 м, а ъгловата грешка – до 12 минути. РЛС е интегрирана също към прицелната и навигационна системи, работи и при противоракетната защита. «Арбалет» може да дава целеуказване и на други вертолети, следи едновременно до 20 цели, откривайки ги на разстояние 10-15 км.

Летателно-технически характеристики на Ка-60 

Дължина – 13,47 м
 
Височина – 4,00 м
 
Ширина – 1,90 м
 
Диаметър на носещия винт – 13,50 м
 
Диаметър на опашния винт – 1,40 м
 
Маса (празен) – 3500 кг
 
Максимална маса при излитане – 6500 кг
 
Два двигателя РД-600В
 
Мощност – 2х1300 к.с.
 
Максимална скорост – 300 км/ч
 
Крейсерска скорост – 270 км/ч
 
Далечина на полета – 700 км
 
Таван – 2100 м
 
Динамически таван– 5150 м
 
Полезен товар – 14 десантчици или 2000 кг товар в кабината или 2750 на външно окачване.

 

Източник: http://pan.bg/