Партиите пръснали близо 13 млн. лв. покрай предсрочния вот
Секция: БЪЛГАРИЯ
19 Декември 2014 13:41
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Партиите пръснали близо 13 млн. лв. покрай предсрочния вот

София /КРОСС/ 12 890 531 лв. е струвала кампанията за предсрочните парламентарни избори на 5 октомври. Това показват анализите на Института за развитие на публичната среда, базирани на отчетите на участниците в изборите, които те са представили пред Сметната палата.
5 770 403 лв. са били приходите на коалициите от последната предизборна кампания. 30% от тях са дарения (парични и непарични). Около 10% са влезли в бюджета на коалициите от средствата на самите кандидати. 192 013 лв. са средствата за медийни пакети.
Приходите на партиите са общо 7 137 233 лв., а основен дял от тях заемат субсидиите - 5 856 252 лв. Средствата в бюджета за медийни пакети са 5,39% от общата сума, а 5,28% са приходите от членски внос. В така формирания общ бюджет влизат и приходи от самите кандидати, дарения и други. Субсидията взема все по-сериозен дял от приходната част на кампаниите.
Председателят на УС на Института за развитие на публичната среда коментира, че има и кампании, които са забележителни по отношение на приходите си от дарения и визира "България без цензура". Формацията на Бареков е събрала почти 2 млн. лв. от дарения - приход, който Цонева сравни с набраните средства от кампанията "Българската Коледа".
Сравнявайки последните парламентарни избори с евроизборите през май и парламентарните избори през 2013 г., Цонева отбеляза, че между 3% и 8 % се движат даренията при партиите. Коалициите получават повече дарения - на последните избори тази година са достигнали до 30%.
Макар предизборните кампании да са наситени с изследвания за нагласите на избирателите, които се финансират предимно от самите политическите участници в изборите, отчетените към Сметната палата са доста ниски, сочи анализът на института. Само 1,16% от похарчените средства са вложени в консултантски услуги и социологически проучвания - или това са по-малко от 150 000 лв. Малко пари са похарчени и за възнаграждения и осигуровки - само 0,30% (38 910 лв.). Според Цонева не би следвало разходите за възнаграждения да са по-малко от 1%, тъй като са свързани с човешкия ресурс - кампаниите се правят от хора. По думите й, отчетите не могат да дадат ясна картина за приходите и разходите в кампаниите.
Институтът представи и Топ 10 на участниците, похарчили най-много средства за кампанията си.
Победителите от предсрочните парламентарни избори са похарчили 2 857 281 лв. Най-пестеливи от парламентарно представените партии са били от Патриотичния фронт - 495 334 лв.
От института представиха и друга интересна статистика - условно за "цената" на един глас. Цифрите са изчислени като частно на целия бюджет, разделен на броя получени гласове.
"Най-скъпи" са гласовете на ББЦ - по 10 лв. "Цената" на глас за „Атака" е бил 7 лв.. ДПС и АБВ - около 4 лв., БСП- около 3,50 лв. Гласовете на Реформаторите, ГЕРБ и Патриотите са се движили на цени около 2 лв.
На евроизборите пък "най-скъпи" са били гласовете на „Атака" - 21 лв.
Представен беше и Топ 5 на формациите, изразходили най-много пари за медийно отразяване - ББЦ е първенец с 1 383 559 лв. След тях са БСП - 1 195 593 лв., ДПС- 845 037 лв., „Атака" - 728 454 лв. Най-малко за медии от ГЕРБ. За медии те са изразходили 636 383 лв.
Разходите за медии в предизборната кампания за народни представители през 2014 г. са похарчени общо 7 051 094 лв. От тях най-много за електронните медии - 4 628 119 лв. Печатните медии са получили 1 442 919 лв., а сайтове, електронни издания на вестници и списания, агенции - 926 054 лв.