София /КРОСС/ 12 890 531 лв. е струвала кампанията за предсрочните парламентарни избори на 5 октомври. Това показват анализите на Института за развитие на публичната среда, базирани на отчетите на участниците в изборите, които те са представили пред Сметната палата.
5 770 403 лв. са били приходите на коалициите от последната предизборна кампания. 30% от тях са дарения (парични и непарични). Около 10% са влезли в бюджета на коалициите от средствата на самите кандидати. 192 013 лв. са средствата за медийни пакети.
Приходите на партиите са общо 7 137 233 лв., а основен дял от тях заемат субсидиите - 5 856 252 лв. Средствата в бюджета за медийни пакети са 5,39% от общата сума, а 5,28% са приходите от членски внос. В така формирания общ бюджет влизат и приходи от самите кандидати, дарения и други. Субсидията взема все по-сериозен дял от приходната част на кампаниите.
Председателят на УС на Института за развитие на публичната среда коментира, че има и кампании, които са забележителни по отношение на приходите си от дарения и визира "България без цензура". Формацията на Бареков е събрала почти 2 млн. лв. от дарения - приход, който Цонева сравни с набраните средства от кампанията "Българската Коледа".
Сравнявайки последните парламентарни избори с евроизборите през май и парламентарните избори през 2013 г., Цонева отбеляза, че между 3% и 8 % се движат даренията при партиите. Коалициите получават повече дарения - на последните избори тази година са достигнали до 30%.
Макар предизборните кампании да са наситени с изследвания за нагласите на избирателите, които се финансират предимно от самите политическите участници в изборите, отчетените към Сметната палата са доста ниски, сочи анализът на института. Само 1,16% от похарчените средства са вложени в консултантски услуги и социологически проучвания - или това са по-малко от 150 000 лв. Малко пари са похарчени и за възнаграждения и осигуровки - само 0,30% (38 910 лв.). Според Цонева не би следвало разходите за възнаграждения да са по-малко от 1%, тъй като са свързани с човешкия ресурс - кампаниите се правят от хора. По думите й, отчетите не могат да дадат ясна картина за приходите и разходите в кампаниите.
Институтът представи и Топ 10 на участниците, похарчили най-много средства за кампанията си.
Победителите от предсрочните парламентарни избори са похарчили 2 857 281 лв. Най-пестеливи от парламентарно представените партии са били от Патриотичния фронт - 495 334 лв.
От института представиха и друга интересна статистика - условно за "цената" на един глас. Цифрите са изчислени като частно на целия бюджет, разделен на броя получени гласове.
"Най-скъпи" са гласовете на ББЦ - по 10 лв. "Цената" на глас за „Атака" е бил 7 лв.. ДПС и АБВ - около 4 лв., БСП- около 3,50 лв. Гласовете на Реформаторите, ГЕРБ и Патриотите са се движили на цени около 2 лв.
На евроизборите пък "най-скъпи" са били гласовете на „Атака" - 21 лв.
Представен беше и Топ 5 на формациите, изразходили най-много пари за медийно отразяване - ББЦ е първенец с 1 383 559 лв. След тях са БСП - 1 195 593 лв., ДПС- 845 037 лв., „Атака" - 728 454 лв. Най-малко за медии от ГЕРБ. За медии те са изразходили 636 383 лв.
Разходите за медии в предизборната кампания за народни представители през 2014 г. са похарчени общо 7 051 094 лв. От тях най-много за електронните медии - 4 628 119 лв. Печатните медии са получили 1 442 919 лв., а сайтове, електронни издания на вестници и списания, агенции - 926 054 лв.