Дават на концесия спирките на градския транспорт в София
Секция: БЪЛГАРИЯ
23 Декември 2014 12:08
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Дават на концесия спирките на градския транспорт в София

/КРОСС/Столичната община планира да предостави на концесия за максимален срок от 15 години спирките на градския транспорт. В София има близо 2500 спирки, по-малко от половината имат навеси и повечето не са в добро състояние, каза кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя е автор на доклада, който предстои да бъде обсъждан в комисиите на Столичния общински съвет.

Концесията е познат механизъм в повечето европейски градове. При разработването на проекта за модернизация на градския транспорт, който сега се изпълнява, беше заложена подмяната на спирките с цел подобряване на условията за пътуващите, припомни кметът. По думите й предимството на концесията е, че в изграждането, модернизацията и поддържането на спирките се инвестират частни средства, а публичните могат да бъдат насочени към други мерки за модернизация.

Йорданка Фандъкова посочи, че преди време е разглеждан вариант общината сама да инвестира в обновяване на спирките. Търсихме средства, но консултантите от ЕК казаха, че целта е ефективност. Ако едни пари могат да се дадат от частен инвеститор при защита на публичния интерес, няма смисъл това да се прави от общината, поясни кметът Фандъкова.

В хода на подготовката на предпроектното проучване на апликационната форма представители на "Джаспърс" /механизъм за техническа помощ на ЕК, Европейската инвестиционна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие/ предложиха да осигурят финансова помощ, за да може да се направят анализи и проучвания за намиране на възможност за публично-частно партньорство на спирките като част от мерките за подобряване на услугите.

По Закона за обществените поръчки беше избран консултант, който направи анализите и проучването показа, че концесията е подходяща правна възможност за привличане на частни инвестиции, посочи тя.

Консултантът предлага всички спирки да се разделят в четири обособени позиции, като по негови изчисления минималната инвестиция общо за четирите пакета е 20 млн. лв. Целта е пакетите да са относително равностойни. Инвеститорът ще трябва да изгради и поддържа спирките и навесите като получава правото да разположи в обхвата им търговски обекти - павилиони за продажба на вестници и дребни пакетирани стоки, както и да разполага рекламни съоръжения. Може да ги експлоатира сам, но може и да ги отдава под наем, каза Фандъкова.

Всеки един от пакетите може да бъде концесиониран самостоятелно или в пакет, но за не повече от две позиции, информира кметът на София. Задължителният максимален срок за доставката и монтажа на новите спирки е 36 месеца, поясни Йорданка Фандъкова. Този срок има най-висока тежест при оценката на предложенията. Който предложи най-малък срок за доставка и монтаж той ще има най-голямо предимство, обясни кметът на София. Другите два критерия са инвестиционна програма и концесионно плащане.

Идеята е всеки концесионер да предоставя на Столичната община поне 5 процента от общата рекламна площ на спирките за социални или информационни кампании. След монтирането съоръженията, които са с некомерсиална цел стават собственост на Столичната община. Инвеститорът е длъжен да застрахова всички елементи на спирките и да ги поддържа в добро състояние.

Кметът разясни, че за всяка година от концесията се предоставят банкови гаранции за добро изпълнение, непредоставянето на която и да е от тях се счита за условие за прекратяване на договора. Концесионерът ще дължи неустойки при неизпълнение, частично изпълнение или подмяна на елементи на предоставения инвестиционен план, както и при незаконно строителство в границите на обекта, неизпълнение в срок на задължението за концесионно плащане.

По думите на Йорданка Фандъкова концесията се прекратява при констатирано трайно неизпълнение на задължения за поддържане на спирките и съоръженията в добро експлоатационно състояние. Трайно е неизпълнението продължило непрекъснато повече от десет календарни дни след изтичане на срока за отстраняване на нарушението или повече от три пъти в рамките на два последователни календарни месеца, каза кметът на София Йорданка Фандъкова.