Влюбеният Вагнер и легендата за Тристан и Изолда на сцената на Софийската опера
Секция: КУЛТУРА
11 Февруари 2015 14:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Влюбеният Вагнер и легендата за Тристан и Изолда на сцената на Софийската опера

/КРОСС/Влюбеният Вагнер и легендата за Тристан и Изолда - един любовен копнеж и изпепеляваща страст на сцената на Софийската опера за деняна влюбените. 

Премиерните спектакли на операта "Тристран и Изолда" от Рихард Вагнер са на 26 февруари, 1, 5, 8 и 11 март в Софийската опера и балет. 

"Никога в моя живот не съм бил истински благословен от любовта..."
Това признание на Рихард Вагнер е спонтанен изблик на властелина на романтизма, страстно влюбил се в съпругата на своя покровител Ото Везендонк, поетесата Матилде Везендонк по време на швейцарското му изгнание след участието му в Дрезденското въстание, 1848 г. Копнеж и любов, завършили с необходимостта да напусне „острова на блажените" и любимата Матилде и с раздяла със съпругата му Мина Планер. Какви бури и страсти се развихрят в този изключителен творчески период от живота на композитора? Вагнер е успял да завърши пълния текст на своя „Пръстен на нибелунга" в края на 1852 г. Стихията, която го е обхванала ражда в последование първата и втората част на тетралогията - „Рейнско злато" и „Валкюра" /1852-1856/. Със същия огън започва и „Зигфрид", но в 1857 г. изоставя наполвина партитурата.

Защо Вагнер „се сбогува" със своя Зигфрид? Пламналата любов към Матилде Везендонк, любовните терзания и разочарованието от реакционния климат, настъпил след неуспеха на Дрезденското въстание го потапят в песимистичната философия на Артур Шопенхауер. Според която не разумът, а интиуцията дава познанието за света. Музиката е тази, която най-истински разкрива същността на света.

Влюбеният Вагнер е увлечен от сюжета на старинната легенда за любовта, която побеждава смъртта, легендата за Тристан и Изолда. Създава творба не за любовта, а за мъките на любовта, прославя не живота, а смъртта. Това е величествена поема на любовта, в която властва екстаза на любовта - копнеж, очакване, болка и отчаяние, жажда за смърт. Истинско море от страсти, разкриващо болезненото състояние на влюбения Вагнер, разкъсван от любовна мъка.

„Тристан и Изолда" се ражда на сцената на Софийската опера след изключителното изпитание, първата среща на българската публика с гигантската тетралогия „Пръстенът на нибелунга". Заваладяващо приключение, започнало в 2010 година, когато се роди българския Байройт, единствен за сега на Балканите. Пет последователни години публиката изкачва стъпалата на оперния ни храм в голямото пътуване с Рихард Вагнер, властелина на романтизма. Събитие, предизвикало интереса и на чуждата публика, привлякло приятели и страстни почитатели на композитора от вагнеровите общества в цял свят. Сега очакваме голямото любовно изживяване, „Тристан и Изолда". И този път създателя на вагнеровите традиции у нас, Пламен Карталов залага на българските оперни артисти, издържали изпитанието на „Пръстена". И то не само с един състав, а с три. Нещо, което като критик, изживял тържествата в Байройт и световни постановки на „Тристан и Изолда" на престижни немски сцени мога да кажа, че е истински героизъм, предизвикателство, което съм убедена няма аналог в световната практика. Вярвам, че този „Тристан и Изолда" ще внесе българската багра във вагнеровите традиции на световния оперен театър.