Екранизират „Възвишение“ на Милен Русков
Секция: КУЛТУРА
20 Март 2015 11:41
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Екранизират „Възвишение“ на Милен Русков

/КРОСС/Виктор Божинов, режисьорът на най-харесвания български сериал „Под прикритие", се е заел да екранизира романа на Милен Русков „Възвишение". Новината съобщи самият Божинов с постер, публикуван във Фейсбук.

Подробности около проекта все още липсват, включително кой ще го финансира. Но „Възвишение" може да стане първият игрален филм на Божинов - режисьор с огромен опит. Той е единственият българин, който се е учил как се прави кино, работейки дълги години като първи асистент-режисьор и режисьор на вторите екипи на американски филмови продукции у нас, както и при едни от най-големите режисьори на европейското кино, снимали в България. Междувременно той завърши няколко нови сериала - в Русия и в България. Скоро по Би Ти Ви ще тръгне най-новата поредица, режисирана от него - „Връзки", с Михаил Билалов и Лилия Маравиля.

„Възвишение" нареди Милен Русков сред най-големите съвременни български писатели. Романът донесе на своя автор Европейската награда за литература за 2014-а. По книгата режисьорът Иван Добчев създаде представление, част от афиша на Пловдивския театър.

Театралната адаптация на романа "Възвишение" на Милен Русков с участието на Асен Блатечки, Бойко Кръстанов и Ивайло Христов бе представена в Нощта на музеите и галериите в Пловдив през 2013 година. Постановката, режисирана от Иван Добчев и с писателя Александър Секулов като драматург, дебютира не в пълния си вид, а като "спектакъл-шествие", носещ заглавието "Възвишение и Дядо Юван".

Драматизацията следва основната сюжетна линия на романа и някои от най-важните и хубави сцени в него. Разбира се, далеч не всичко от книгата може да бъде пресъздадено в пиесата - най-сетне едното е дълго 400 страници, а другото малко над 100. Не можете да играете нещо 8 часа, няма да има кой да го гледа. А и някои неща не могат да бъдат онагледени, те са неподатливи на театъра (както впрочем и на киното). Това е част от спецификата на литературата. Ако решите да следвате в театъра литературния образец, колкото се може по-плътно, ще приличате на човек, който се надбягва с пясъка, тъй да се каже. Има нещо сгрешено в самото условие на играта, а и изходът е безнадежден. Трябва да претворите литературния образец с езика на своето изкуство. Тъй че Иван Добчев и Александър Секулов като автори на драматизацията са махнали много неща от книгата, други пък са прибавили. Така и би трябвало да бъде - в края на краищата това са две различни изкуства, всяко от тях има различни изисквания и предлага свои специфични възможности. Лично аз съм доволен от драматизацията, харесва ми, каза самият автор на романа.