Уникален фронтови бомбардировач постъпва на въоръжение на руските ВВС
Секция: Русия
01 Април 2015 15:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Уникален фронтови бомбардировач постъпва на въоръжение на руските ВВС

/КРОСС/ Да работи с непроменена ефективност по всяко време на денонощието и при всякакви метеорологични условия – такива са възможностите на новия руски фронтови бомбардировач Су-34, наречен според класификацията на НАТО Fullback – „Защитник“ и в руската армия „пате“, заради формата на носа.

По време на внезапната проверка на подразделенията от Северния флот тези машини създадоха много шум в Арктика и в небето над Балтийско море. Но това е напълно разбираемо. Нали „хибридът“ между изтребител и бомбардировач с еднаква лекота може както да изпълнява фигури от висшия пилотаж, така и да нанася удари върху добре защитени обекти.

Активното начало на експлоатация на Су-34 във войските е начало и на нова епоха в развитието на руската военна авиация. Машината е призована да замени предното поколение фронтови бомбардировачи Су-24 и даже значително по-големия по размери бомбардировач с далечен обсег Ту-22М3. По своите бойни характеристики Су-34 е значително по-ефективен от своите предшественици, заради което е необходим не толкова голям брой. В рамките на държавната програма за въоръжение до 2020 г. ВВС по план трябва да получи не по-малко от 200 такива изтребителя. Само през тази година пилотите ще получат 16 бройки Су-34. Това съобщи ръководителят на дирекцията за програми на военната авиация в Обединената авиостроителна корпорация Владимир Михайлов. Общият брой на машините в състава на ВВС ще е над 65.

Уникалният в своя клас самолет на Запад неслучайно е наречен Fullback – Защитник. В тази машина възможностите на тежкия изтребител отлично са съчетани с функциите на ракетоносец и бомбардировач, а съвременният технически пълнеж – с комфорт. Докато самолетът не се издигне на височина 11 хил. метра, пилотите на практика не усещат претоварване и могат през по-голямата част от маршрута да не използват кислородни маски. Кабината е оборудвана с всичко необходимо за далечно пътуване – на борда има дори мини-кухня с микровълнова печка, а в самата кабина е обособено и място за почивка. За разлика то Ту-22М3, тук има възможност пилотът да стане от мястото си и дори да се изправи в цял ръст.

Мощната ударна машина на базата на изтребител е създадена за унищожаване на силно защитени цели през нощта и през деня, дори и в най-сложните метеорологични условия, в условия на мощни радиоелектронни смущения и ешелонирана система за противовъздушна отбрана. Във версията с нормално тегло за излитане (39 тона) далечината на полета на Су-34 е 4000 км. С допълнителните резервоари за гориво тя може да достигне до 7000 км. Су-34 е обединил в себе си опита на бойното използване на ударни машини в локални конфликти.

За първи път в историята на авиацията кабината на фронтови бомбардировач е изпълнена във вид на здрава бронирана капсула. Екипажът и най-важните агрегати на самолета са защитени от титанова броня с дебелина до 17 мм. Уникална особеност на Су-34 е наличието на втори РЛС за обзор на задната полусфера – системата навреме ще предупреди екипажа за опасност или, ако е необходимо, ще отвърне със залп на управляемите ракети при опит на вражески изтребител да го атакува в гръб.

Су-34 може да носи до 8 тона бойно натоварване. На 12 възела за външно окачване, с вградено авиационно оръдие калибър 30 мм. . Широка номенклатура въоръжение: свободно падащи бомби и блокове с неуправляем ракети, комплекс от високоточно оръжие на основата на коректируемите авиобомби и ракети клас „въздух-повърхност“ – различни по маса и предназначение. Освен ударното въоръжение, самолетът може да носи на външните възли контейнери за радиоелектронна борба, окачваеми горивни резервоари, контейнери за малогабаритни товари и авиационно въоръжение за водене на въздушен бой, като цяло аналогично на изтребителя Су-27. Су-34 може да порази цел, летяща 10 км над него. Далечината на стрелбата достига до 150 км.

За първи път Су-34 се използва по време на войната в Южна осетия през 2008 г. Самолетът е бил използван за прикриване на действията на ударната авиация, водейки радиоелектронна борба със системите на грузинската ПВО. По най-опасните зенитно-ракетни комплекси „Бук“ и С-125 Су-34 нанесли ракетни удари, в резултат на което е била унищожена ключовата радиолокационна станция 36Д6-М край село Шавшвеби и по този начин е парализирала грузинската система за ПВО.

Защитата на бронята на пилотската кабина и на жизненоважните възли на самолета позволява на Су-34 да понася доста по-тежки повреди в сравнение с други машини от същия клас. Да се действа буквално на предните редици на настъпващи или отбраняващи войски. А високият потенциал за модернизация му осигурява срок на служба от 30-35 години.