В приетата от Народното събрание Стратегия за развитието на висшето образование до 2020 г. в повечето случаи е направен коректен анализ на причините за неефективното използване на държавната субсидия, отделена за формирането на високо квалифицирани специалисти, необходими за икономическото развитие на страната. В същото време се предлагат частични и често нерационални реформи за усъвършенстване на висшето образование у нас въпреки острите критични бележки и препоръки в докладите на Световната банка и Европейската комисия.
Преди всичко става дума за това каква част от БВП се отделя за тази цел. Обичайната практика у нас при подготовката на годишния държавен бюджет е средствата в раздел "Образование и наука" да са оскъдни и да са първите, които подлежат на рестрикции, като често за финансовата година се изплащат само 90% от заплануваните средства. Тази констатация е направена и в "Стратегията", като се предвижда "постепенно увеличаване на ресурса за секторите образование и наука", което обаче едва в края на периода трябва да достигне до 6% от БВП, както е в повечето европейски страни.
От друга страна много важен аспект е правилното разпределяне на заделените за нуждите на образованието средства между отделните висши училища. В "Стратегията" сега действащият модел е охарактеризиран като неефективен, като "ахилесовата пета на цялата система", а субсидирането фактически става на принципа на уравниловката. За съжаление обаче предлаганите реформи за решаване на този проблем трудно могат да доведат до съществени положителни резултати.
В доклада на Световната банка "Укрепване на висшето образование в България" (3.20.2012 г.) е направена основната констатация, че броят на държавните висши училища у нас (наречени погрешно всичките "университети") е ненормално увеличен (вече 37) и не отговаря на европейските норми - средно едно висше училище на 800 хил. души население (напр. 66 милионна Франция има 83) докато у нас се пада на около 140 хил. души. Този голям брой е в пълно несъответствие и с ниския процент от БВП (около 1.5%), който се отделя за образованието, с намаляването на темпото на икономическото развитие в страната и конкретните обществени нужди от дадени по вид и квалификация специалисти с висше образование, както и с демографската криза у нас.
Местата за студенти за следващата учебна година надминават 70 хил., докато завършващите средно образование потенциални кандидат-студенти са малко над 58 хил. Съобразно препоръките на Световната банка броят на висшите училища в България трябва да се намали 4-5 пъти чрез сливане, преобразуване и обединяване на сродните, съобразно с центровете за регионално развитие на страната. Този факт е отразен в "Стратегията", но за съжаление не са предвидени никакви конкретни мерки за решаването на проблема. А това може да стане само чрез приемането на нов закон за висшето образование.
За тази цел е необходимо преди всичко висшите училища да се разделят на Университети с поливалентни направления на обучението и на специализирани в дадена научна област, както е в другите европейски страни (Германия - Hoch Schule , Франция - Ecole Superieure , Великобритания - High school ) . Всичките висши училища трябва да се превърнат в национални центрове за обучение и научни изследвания със съвременна материална база , в които преподавателската работа се съчетава с научноизследователска дейност, приоритетно ориентирана към решаване на конкретни производствени проблеми. Основните структурни единици - факултетите, да бъдат изградени от катедри, отговарящи за високоефективното провеждане на учебния процес, а Катедрите - от научни лаборатории, в които се провеждат научните изследвания в тематичната научна рамка на Катедрата. Към тези изследвания трябва най-тясно да бъдат привлечени и студентите, особено тези от магистърската степен, която трябва да завършва с дипломна работа.
По този начин ще се създадат условия за устойчиво професионално научно развитие на преподавателите, които непрекъснато ще повишават квалификацията си, а получените от тях конкретни научни резултати ще бъдат в основата на тяхната персонална оценка и кариерно развитие. В същото време студентите ще получат по-висококвалифицирана подготовка, ще се развият креативните им способности и ще се създадат условия за оформянето им като добри специалисти. Чрез Лабораториите висшите училища безпроблемно ще могат да се включват в състава на съответните High-Tech паркове или да участват в работата по национални или международни научно-приложни проекти. Всички, в които няма условия за провеждане на научни изследвания поради липса на съвременна материална база, отсъствие на изследователски капацитет на преподавателите или отказ от работа по научно-приложни проекти, е необходимо автоматически да се закрият.
Необходимо е да бъдат премахнати местни филиали,
"центрове за изнесено обучение", "учебни центрове",
както и филиали на световно "неизвестни" висши училища от други страни - всички изкуствено създадени форми на ниско квалификационно образование, тъй като в тези псевдо-образователни звена се създава възможност в учебния процес да бъдат привличани за преподаватели неподготвени професионално кадри. Особено важно е също прецизирането на статута, основните задачи и профила на подготвяните специалисти в т.нар. колежи, които подготвят специалисти с т.нар. в миналото "полувисше образование", като се намери по-подходящо название от погрешно използваното сега "професионален бакалавър". То дава възможност за много спекулации "за подготовка на бакалаври за 3 г.", което противоречи на сега действащия Закон за висшето образование.
В приетата Стратегия за развитието на висшето образование е констатирано и едно друго особено вредно явление - т.нар. прелитащи професори и доценти намиращи се в трудови правоотношения едновременно с две или повече висши училища. За съжаление и тук е предложено половинчато решение на проблема - "такива преподаватели да се броят като контингент само на едно място", тъй като по този начин фактически се разрешава такова "прелитане". Така например се узаконява възможността учени от научните организации (напр. от Институтите на БАН) да бъдат назначавани на втора щатна бройка в университет. Решението е просто - "прелитащите преподаватели" , вкл. и учените от научните организации и държавни предприятия или фирми с държавно участие над 50% да могат да заемат изобщо само една щатна бройка, докато преподавателската работа в други институти да се извършва като хонорувана дейност. Уместно би било и времето, което преподавателите използват за хонорувана дейност, да се счита като неплатен отпуск, тъй като в това време те не могат да се занимават с преките си служебни задължения на щатното място - контакт със студентите извън лекциите, научни изследвания, ръководство на дипломанти и докторанти и др. По този начин "фантомните университети" няма да могат да изпълнят изисквания от Закона минимален брой хабилитирани преподаватели и ще отпаднат автоматически. Така и ще се разкрият и щатни бройки за млади преподаватели, които ще се мотивират да търсят кариерно развитие у нас. Ще се прекрати и стремежът за получаване на лесни доходи от заплати в няколко места за сметка на пренебрегване на основната преподавателска и научно-изследователска дейност.
Половинчат характер има и предложението за начина, по който трябва да става субсидирането на отделните висши училища. Въпреки острата критика относно използваната сега система на уравниловката "парите следват студента" този принцип остава, макар и модифициран в различно съотношение - 50:50 или 40:60. Този начин на разпределение е крайно неуместен. От една страна необходимите средства за обучение на студентите в отделните специалности варират в много широки граници и могат да се различават в пъти. От друга страна бройката студенти става много важен и решаващ фактор за субсидирането на висшите училища. Поради това още от началото на календарната година започват приемните кандидат-студентски изпити, за да могат максимално да се запълнят всички места по държавна поръчка, като се принизяват изпитните критерии. По същата логика стремежът е да се запазят всички студенти, вкл. и тези със слаб успех, и поради това се въвеждат многократни поправителни и ликвидационни изпитни сесии или преминаване в следващата учебна година с невзети изпити от предходната с единствената цел да не отпаднат студенти поради слаб успех, което в крайна сметка води до "дипломирани" специалисти с ниска професионална квалификация. Този формален подход за разпределяне на държавната субсидия представлява типичен пример за т.нар. "макдонализация" на образователния процес.
Тъй като подготовката на висококвалифицирани специалисти за нуждите на икономиката, здравеопазването, селското стопанство и другите области на обществения живот е основно задължение на държавата, именно тя трябва да поеме отговорността да осигури средствата за тяхната подготовка по прозрачен и справедлив начин. Основните критерии за субсидирането трябва да бъдат рейтингът на висшето училище и методическият и научният потенциал на преподавателите (какви научни степени притежават, колко от тях са хабилитирани), както и професионалната реализация на студентите след завършването на обучението им. Въз основа на тези критерии финансирането от държавата трябва да се осъществи целево чрез делегирани бюджети,
в които са включени средствата за възнагражденията на фиксирания минимален академичен състав, необходим за провеждане на пълноценно обучение по дадена специалност, както и средствата за осигуряване на необходимата съвременна материална база и консумативи за обучението на студентите и за научни изследвания по вътрешноуниверситетски проекти. В този бюджет трябва да са предвидени и средства за развитието на академичния състав (придобиване на научни степени и звания), мобилност на преподавателите и студентите, както и средства за социално подпомагане на студентите (вкл. стипендии за отличен успех), за културни и спортни мероприятия и др.
Очевидно е, че подготвяните специалисти не отиват само и изключително в държавни учреждения и организации, а се ползват в голяма степен и от частния сектор. Така че би следвало да се очаква и интерес от частния сектор да се включи в инвестирането на средства в образователния процес било чрез предоставяне на съвременна техника и програмни продукти, било чрез организиране на практики и специализации на студентите. В същото време компаниите могат да се мотивират да извършват подобна меценатска дейност като им се предостави правото да подбират необходимите им кадри измежду практикувалите при тях студенти след завършване на образованието си или чрез специален закон предоставените средства да се изключват от облагаемите доходи на стопанските организации. За да се реализира по-добре едно такова сътрудничество с бизнеса може би е уместно у нас да се създаде централен орган на национално ниво, както е напр. във Франция, с участието на представители на академичните среди, различните браншови организации и на експерти от министерството. Този орган ще регулира сътрудничеството между висшите училища и бизнеса, както и нормирането на необходимия брой специалисти в дадена област чрез определяне на броя на студентите "по държавна поръчка" на изхода на обучението . През този орган могат да се разпределят и средствата от бизнеса за разработката от висшите училища на научно-приложни проекти на грантов принцип.
Анализ на проф. Александър Добрев, "Дневник"