Продажбата на скулптура на Микеланджело би могла да финансира данъчната реформа в Италия
Секция: ЛЮБОПИТНО
14 Август 2015 16:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Продажбата на скулптура на Микеланджело би могла да финансира данъчната реформа в Италия

/КРОС/Италия отдавна си е спечелила славата на най-големия музей на открито. Разцветът на меценатството и на колекционерството през епохата на Ренесанса полага основите на първия пазар на произведения на изкуството. Парадокс е, че през изминалите оттогава столетия и до днес няма разработен универсален метод за оценяване на шедьоври.

Проф. Федерико Етро от университета „Ка Фоскари" във Венеция е създал база с данни за произведения на изкуството за периода от 1250 до 1550 г. В нея са събрани сведения за действителната цена, платена на художника от възложителя на творбата, размерите на картината, броя на изобразените фигури, местожителство на възложителя и на крайния потребител, както и годината на изпълнение на поръчката. Върху тази основа се разработва статистически модел за определяне на цената на шедьоврите, който на този етап представлява сложна система от коефициенти.

Значително по-опростен е методът на доц. Лучано Канова, който преподава експериментална икономика и научна комуникация във висшата школа „Енрико Матей" в Сан Донато Миланезе в областта Ломбардия. Той си поставя задачата да определи цената на творба на Микеланджело, като разполага единствено с информация, че негов ескиз е продаден на търг за 3,5 млн. евро през 2004 г.

Отправна точка за доцент Канова са петте най-скъпо продадени картини през последните 10 години, чиито ескизи са изтъргувани отделно. Това са „Картоиграчи" на Сезан, продадена за 250 млн. долара, а ескизът й за 40 000 долара; „Номер 48" на Джаксън Полък - 140 млн. долара, ескиз - 27 500 паунда; „Сънят" на Пикасо - 135 млн. долара, ескиз - 45 000 паунда; „Портрет на Аделе Брох-Бауер" на Густав Климт - 135 млн. долара, ескиз - 35 000 долара; „Осем Елвис" на Анди Уорхол - 100 млн. долара, ескиз - 10 000 долара.

Ескизите, продадени срещу британски паунди, се преизчисляват в долари и съотношението „ескиз-картина" се превръща в коефициент за определяне на цената на крайната творба, който съответно е: Уорхол - 10 000, Сезан - 6250, Полък - 5091, Климт - 3857 и Пикасо - 3000.

Италианският учен повтаря тази операция с данни за творби на двама съвременници на Микеланджело - картината „Цар Давид" на Гуерчино, продадена за 6 млн. евро, ескизът - 10 000 евро; картината „Мистично Рождество" на Ботичели, застрахована за 55 млн. евро, а ескизът, продаден за 20 000 евро. Техните коефициенти са: Ботичели - 2225, Гуерчино - 600.

Оттук се пристъпва към изчисляване на цена за статуята „Давид" на Микеланджело във Флоренция, за която посетителите плащат 10 млн. евро годишно да я видят отблизо. Ако се приложи най-ниският коефициент, този на Гуерчино, тя би струвала 2,1 млрд. евро, докато по коефициента на Уорхол цената й ще бъде 35 млрд. евро. Дори ниската цена ще бъде достатъчна да финансира една трета от реформата за намаляване на данъци, обещана от премиера Матео Ренци, който е бивш кмет на Флоренция.

Източник: artprice.bg