София /КРОСС/ "Гражданска отговорност" да е по-висока за джигитите на пътя. Тази идея, зад която застрахователните компании отдавна са се обединили и дори влезе в новия застрахователен кодекс, става все по-актуална покрай войната, която се води със страшна сила по родните пътища. За да се въведе системата "бонус малус" обаче, има технологични пречки, които трябва да се преодолеят. Това каза пред "Стандарт" Стоян Проданов, изпълнителен директор на "Бул Инс". Необходимо е да бъдат свързани системите на КАТ и Гаранционния фонд, обясни той. За съжаление все още нямаме информация какъв е напредъкът в разработването на тази система, тъй като въпросът зависи изцяло от Гаранционния фонд и КАТ, заяви и Цветанка Крумова, изпълнителен директор на "Армеец". Милен Иванов - заместник изпълнителен директор на ЗАД "Алианц България" казва, че за да се реализира системата бонус-малус на пазара, е необходима значителна подготовка. Трябва да се изработи и утвърди Единна методика по прилагането на системата, която да е задължителна за всички застрахователи, прeдлагащи "Гражданска отговорност" на автомобилистите. Също така, за правилното функциониране на системата следва да започне предоставяне на данни от страна на застрахователитe относно възникнали щети, която да се засече с масивите на КАТ, обяснява той.
В средите на застрахователите има пълен консенсус, че системата трябва да се въведе и е въпрос на време и инвестиции в технологии, за да може тя да проработи. Безспорно тя ще доведе до една по-добра и разумна среда за шофиране, категоричен е Стоян Проданов. "Това няма да оправи пътищата и техническото състояние на колите, но ще има превантивен ефект върху поведението на водачите. Системата има превантивен ефект", смята той.
По думите на Цветанка Крумова, в развитите икономики, а дори и в много, определяни като развиващи се, системата работи отдавна. Според нея предимство е това, че тя прави тарифирането много по-прецизно и справедливо, съобразено с навиците на пътя на всеки един конкретен водач. "Функциониращата система "Бонус-малус" също така би имала дисциплиниращ ефект върху поведението на водачите и индиректно ще подпомогне намаляването на ПТП-тата", коментира тя. Милен Иванов от "Алианц" обясни пред "Стандарт", че системата предлага по-справедливо ценообразуване, от което ще спечелят примерните водачи. Друг плюс, по думите му, е по-добро изчисляване на риска от страна на застрахователите и намаляване на усещанията за безнаказаност и несправедливост сред ползвателите на застраховката.