Петър Славов, депутат от Реформаторския блок, пред в. "24 часа"
- Г-н Славов, призовахте във фейсбук депутати от РБ и от ГЕРБ да дават идеи за законодателни изменения срещу гонките. Има ли вече реакции?
- Има, и то не само от тях. Открих дискусия във фейсбук профила си и качих мои предложения, които могат да бъдат приети сравнително бързо, тъй като в момента върви процедура по промени в НК. Всички обществено опасни последици, на които станахме свидетели, говорят, че очевидно трябва и в НК да се регламентира провеждането на гонки. Когато има пострадали, е редно наказателна отговорност да се носи и от водача на превозното средство, и от организатора на това нерегламентирано съревнование.
- Като допълнение в НС вие предлагате още да бъдат наказвани шофьорите, които навлизат с коли на площи, предназначени само за пешеходци, паркове, градини и детски площадки, и блъснат пешеходец.
- Това е законопроект, който съм внесъл през януари и който още не е гласуван на второ четене. В рамките на предстоящата процедура по окончателното му приемане биха могли да се включат и гонките, понеже се разширява същата разпоредба. Така чрез допълнение в рамките на процедурата, която върви в момента, проблемът би могъл да се разреши относително бързо. Но това ще засяга само случаите, при които има пострадали хора, не дай Боже, и смърт при гонки.
- А когато няма?
- Явно хората очакват въобще санкции за организаторите на гонки.
- Разбира се. Не е нужно да се чакат жертви.
- Точно така. Това вече ще трябва да си мине пътя по стандартен законопроект. Няма как да стане в рамките на тази процедура, защото излиза извън обхвата на този законопроект от януари, върху който се стъпва.
- Какво наказание предлагате за гонките с жертви?
- Приравнил съм ги с изключително строгите наказания, които и в момента се налагат за водач, блъснал пешеходец на пешеходна пътека, който е блъснал пешеход и е избягал, или пък е карал пиян. Това са квалифицираните състави по чл. 343 на НК. Там на практика може да се допълни текстът, засягащ гонките - когато две или повече МПС участват в подобно нерегламентирано съревнование и има пострадало лице или смъртен случай, водачът носи наказателна отговорност, каквато носи и организаторът.
- Колко години?
- В зависимост от степента на телесна повреда - средна или тежка, става дума за от 1 до 8 г. затвор и от 3 до 15 г. при причинена смърт
- Кога да очакваме да включите гонките в НК?
- Още в рамките на месец септември може да минат през правна комисия текстовете, които съм предложил в чл. 343, и след това да влязат в зала. Но ми се иска да мислим за цялостното решение - превенцията, а не само да чакаме да стане белята и тогава да наказваме. Там вероятно дискусията ще започне и в транспортната комисия, и при нас в правната.
- Ще инициирате ли и втората крачка - законът да удари всички гонки?
- Това донякъде беше и смисълът на тази дискусия - да се помисли как точно да се реши цялостно проблемът. Вече получих доста интересни предложения от хора, които четат профила ми, и от колеги юристи. Доста от тях дават пример със законодателството в САЩ и Великобритания, където в наказателното им правораздаване има институт "Опасно шофиране". Смисълът тук е превенция и санкциониране на тези водачи, преди да са настъпили вредни последици, включително чрез понасяне на наказателна отговорност. В него се обхващат не само гонките, а и така наречените у нас джигити - които карат изключително опасно, притискат останалите шофьори от пътната лента, изтласкват ги, присветват им, натискат ги отзад. Може да се мисли наистина за по-цялостно решаване въобще на този тип шофиране, което ще обхване и гонките.
- Това пак през НК, но на следващ етап?
- Веднъж говорим за НК, разбира се, но и в Закона за движение по пътищата също може да се помисли, защото в момента на практика никъде няма регламентация какво е гонка.
- В Щатите и Англия до какви размери стига наказанието?
- След като се говори за наказателна отговорност, санкциите са тежки. Тук съм донякъде предпазлив, защото, за съжаление, всички имаме опит с прецизността на КАТ, която не е особено голяма. Често се стига до злоупотреби, така че трябва да се внимава да не се отиде в другата крайност - за дребно нарушение шофьори да бъдат подвеждани под тежка отговорност.
- Личното ви мнение - какво да е наказанието за участниците в тези ралита на смъртта, които почернят семейства?
- Трябва да бъдат третирани като изключително опасни лица, които могат да причинят тежки телесни повреди или смърт. Мисля, че от МВР могат да са по-активни и да сложат камери на първо време. А преди това да организират и полицейско присъствие на ключовите места, които в София са 4-5 и не са тайна. Полицейското присъствие там веднага би ги респектирало, още повече че и сега КАТ може да засече автомобилите, участващи в гонки, тъй като те имат най-различни самоделни интервенции по ауспуха, по двигателя, които са извън разрешеното. Шумът, който причиняват, обикновено също дава отклонения и е също основание за спирането им от движение. Законът за движение по пътищата казва, че ако автомобилът бъде засечен с такива "подобрения", трябва да бъде спрян от движение незабавно.
- Призовавате КАТ да влезе веднага в такава акция, докато вие допълните законите?
- Това е най-бързото, което може да се направи. Докато тече дискусията за законодателните промени и вървят процедурите, КАТ може да ползва тези правомощия по ЗДП - да спира незабавно автомобилите, които участват в гонките, да проверява дали шумът, който вдигат те, не е над допустимите норми, дали има нерегламентирани манипулации. Ако има, може да го задържат.
- Кои са местата в София, които споменахте?
- Едно от любимите е детелината на "Бояна". Чувал съм, че за такива мероприятия се ползват и новите, наскоро ремонтирани булеварди в "Люлин" в посока "Обелско шосе". Има и други места, но не са толкова много, за да не могат от КАТ да реагират бързо. Като разположи наблизо патрул, който да реагира при сигнал, и незабавно да пристига на мястото, за да извърши проверки.
- Какво ще правите с кандидата си за Карлово Емил Кабаиванов, който в понеделник получи обвинение?
- Това е кандидатът на СДС. РБ не е заставал зад тази кандидатура - даже в Гражданския съвет често сме изразявали резерви към г-н Кабаиванов по различни причини, включително чисто политически. Под негово ръководство СДС постигна този уникален резултат в историята си - да получи около 1,2% на парламентарни избори. Чета, че става въпрос за доста сериозни обвинения - за злоупотреби с европейски средства по програма "Околна среда". Знаете, че там се пипа обикновено доста твърдо, и категорично в събирането на доказателства участват и европейски институции. Просто трябва да изчакаме да видим как ще приключат разследването и самият процес, но ми се струва, че при такава ситуация най-почтеното за един човек, особено политик, е временно да се отдели от тази си дейност и да се посвети на това да си изчисти името. Поне в нормалните държави обикновено така се прави.
Мога да кажа още нещо, което ми прави лошо впечатление, ако се потвърди. Това, че няколко пъти е бил търсен по всевъзможни начини, за да бъде призован и все не е намиран, обикновено са похвати от т.нар. шиканиране на процеса, т.е. бавенето му с нерегламентирани средства. Много се надявам тук причината да не е била да се търси защита след издигането и регистрацията на даден човек за кандидат. Защото за срока на кампанията той не може да бъде задържан и да му се повдигат обвинения. Надявам се това съвпадение да е случайно.