Петър Славов: Полицията да вади от движение колите, с които се правят гонки
Секция: Интервюта
18 Август 2015 09:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Петър Славов: Полицията да вади от движение колите, с които се правят гонки

Петър Славов, депутат от Реформаторския блок, пред в. "24 часа"


- Г-н Славов, призовахте във фейсбук депутати от РБ и от ГЕРБ да дават идеи за законодателни изменения срещу гонките. Има ли вече реакции?

- Има, и то не само от тях. Открих дискусия във фейсбук профила си и качих мои предложения, които могат да бъдат приети сравнително бързо, тъй като в момента върви процедура по промени в НК. Всички обществено опасни последици, на които станахме свидетели, говорят, че очевидно трябва и в НК да се регламентира провеждането на гонки. Когато има пострадали, е редно наказателна отговорност да се носи и от водача на превозното средство, и от организатора на това нерегламентирано съревнование.

- Като допълнение в НС вие предлагате още да бъдат наказвани шофьорите, които навлизат с коли на площи, предназначени само за пешеходци, паркове, градини и детски площадки, и блъснат пешеходец.

- Това е законопроект, който съм внесъл през януари и който още не е гласуван на второ четене. В рамките на предстоящата процедура по окончателното му приемане биха могли да се включат и гонките, понеже се разширява същата разпоредба. Така чрез допълнение в рамките на процедурата, която върви в момента, проблемът би могъл да се разреши относително бързо. Но това ще засяга само случаите, при които има пострадали хора, не дай Боже, и смърт при гонки.

- А когато няма?

- Явно хората очакват въобще санкции за организаторите на гонки.

- Разбира се. Не е нужно да се чакат жертви.

- Точно така. Това вече ще трябва да си мине пътя по стандартен законопроект. Няма как да стане в рамките на тази процедура, защото излиза извън обхвата на този законопроект от януари, върху който се стъпва.

- Какво наказание предлагате за гонките с жертви?

- Приравнил съм ги с изключително строгите наказания, които и в момента се налагат за водач, блъснал пешеходец на пешеходна пътека, който е блъснал пешеход и е избягал, или пък е карал пиян. Това са квалифицираните състави по чл. 343 на НК. Там на практика може да се допълни текстът, засягащ гонките - когато две или повече МПС участват в подобно нерегламентирано съревнование и има пострадало лице или смъртен случай, водачът носи наказателна отговорност, каквато носи и организаторът.

- Колко години?

- В зависимост от степента на телесна повреда - средна или тежка, става дума за от 1 до 8 г. затвор и от 3 до 15 г. при причинена смърт

- Кога да очакваме да включите гонките в НК?

- Още в рамките на месец септември може да минат през правна комисия текстовете, които съм предложил в чл. 343, и след това да влязат в зала. Но ми се иска да мислим за цялостното решение - превенцията, а не само да чакаме да стане белята и тогава да наказваме. Там вероятно дискусията ще започне и в транспортната комисия, и при нас в правната.

- Ще инициирате ли и втората крачка - законът да удари всички гонки?

- Това донякъде беше и смисълът на тази дискусия - да се помисли как точно да се реши цялостно проблемът. Вече получих доста интересни предложения от хора, които четат профила ми, и от колеги юристи. Доста от тях дават пример със законодателството в САЩ и Великобритания, където в наказателното им правораздаване има институт "Опасно шофиране". Смисълът тук е превенция и санкциониране на тези водачи, преди да са настъпили вредни последици, включително чрез понасяне на наказателна отговорност. В него се обхващат не само гонките, а и така наречените у нас джигити - които карат изключително опасно, притискат останалите шофьори от пътната лента, изтласкват ги, присветват им, натискат ги отзад. Може да се мисли наистина за по-цялостно решаване въобще на този тип шофиране, което ще обхване и гонките.

- Това пак през НК, но на следващ етап?

- Веднъж говорим за НК, разбира се, но и в Закона за движение по пътищата също може да се помисли, защото в момента на практика никъде няма регламентация какво е гонка.

- В Щатите и Англия до какви размери стига наказанието?

- След като се говори за наказателна отговорност, санкциите са тежки. Тук съм донякъде предпазлив, защото, за съжаление, всички имаме опит с прецизността на КАТ, която не е особено голяма. Често се стига до злоупотреби, така че трябва да се внимава да не се отиде в другата крайност - за дребно нарушение шофьори да бъдат подвеждани под тежка отговорност.

- Личното ви мнение - какво да е наказанието за участниците в тези ралита на смъртта, които почернят семейства?

- Трябва да бъдат третирани като изключително опасни лица, които могат да причинят тежки телесни повреди или смърт. Мисля, че от МВР могат да са по-активни и да сложат камери на първо време. А преди това да организират и полицейско присъствие на ключовите места, които в София са 4-5 и не са тайна. Полицейското присъствие там веднага би ги респектирало, още повече че и сега КАТ може да засече автомобилите, участващи в гонки, тъй като те имат най-различни самоделни интервенции по ауспуха, по двигателя, които са извън разрешеното. Шумът, който причиняват, обикновено също дава отклонения и е също основание за спирането им от движение. Законът за движение по пътищата казва, че ако автомобилът бъде засечен с такива "подобрения", трябва да бъде спрян от движение незабавно.

- Призовавате КАТ да влезе веднага в такава акция, докато вие допълните законите?

- Това е най-бързото, което може да се направи. Докато тече дискусията за законодателните промени и вървят процедурите, КАТ може да ползва тези правомощия по ЗДП - да спира незабавно автомобилите, които участват в гонките, да проверява дали шумът, който вдигат те, не е над допустимите норми, дали има нерегламентирани манипулации. Ако има, може да го задържат.

- Кои са местата в София, които споменахте?

- Едно от любимите е детелината на "Бояна". Чувал съм, че за такива мероприятия се ползват и новите, наскоро ремонтирани булеварди в "Люлин" в посока "Обелско шосе". Има и други места, но не са толкова много, за да не могат от КАТ да реагират бързо. Като разположи наблизо патрул, който да реагира при сигнал, и незабавно да пристига на мястото, за да извърши проверки.

- Какво ще правите с кандидата си за Карлово Емил Кабаиванов, който в понеделник получи обвинение?

- Това е кандидатът на СДС. РБ не е заставал зад тази кандидатура - даже в Гражданския съвет често сме изразявали резерви към г-н Кабаиванов по различни причини, включително чисто политически. Под негово ръководство СДС постигна този уникален резултат в историята си - да получи около 1,2% на парламентарни избори. Чета, че става въпрос за доста сериозни обвинения - за злоупотреби с европейски средства по програма "Околна среда". Знаете, че там се пипа обикновено доста твърдо, и категорично в събирането на доказателства участват и европейски институции. Просто трябва да изчакаме да видим как ще приключат разследването и самият процес, но ми се струва, че при такава ситуация най-почтеното за един човек, особено политик, е временно да се отдели от тази си дейност и да се посвети на това да си изчисти името. Поне в нормалните държави обикновено така се прави.
Мога да кажа още нещо, което ми прави лошо впечатление, ако се потвърди. Това, че няколко пъти е бил търсен по всевъзможни начини, за да бъде призован и все не е намиран, обикновено са похвати от т.нар. шиканиране на процеса, т.е. бавенето му с нерегламентирани средства. Много се надявам тук причината да не е била да се търси защита след издигането и регистрацията на даден човек за кандидат. Защото за срока на кампанията той не може да бъде задържан и да му се повдигат обвинения. Надявам се това съвпадение да е случайно.