София /КРОСС/ Нуждаещите се от спешна помощ ще бъдат сортирани с три кода - червен за критичните случаи, жълт за нестабилните и зелен за стабилните пациенти. В зависимост от опасността линейките ще трябва да се отзоват на сигналите между 8 и 20 минути. До осем минути линейката трябва да е при човек с червен код, между 8 и 20 минути - при тези с жълт код, а за тези с код зелено, при които спешността е минимална, се допуска линейката да се отзове за между 20 и 120 минути. Това предвижда идеен проект на нов стандарт за спешна медицинска помощ, публикуван на сайта на Министерството на здравеопазването за обсъждане.
С новия дългоочакван от гилдията стандарт, освен че се категоризират пациентите и се слагат времеви рамки за отработване на сигналите, е съставена и много ясна карта, по която на базата на въпроси и наличие на определени симптоми пациентът да бъде категоризиран. Включени са въпросници, оценяващи спешността на пациента при над 40 състояния, сред които различни травми, болки, изгаряния и др.
Разписано е какъв екип следва да се отзове на различните сигнали според тяхната тежест - дали да присъства лекар в екипа или не, дали екипът да е реанимационен и т.н.
Спешен пациент е всеки, при който е налице нововъзникнало и неочаквано състояние на болест, увреждане или друго обстоятелство, което го поставя в пряка, заплашваща или потенциална опасност за живота, с нужда от провеждане на спешни диагностично-терапевтични действия или транспорт, които ако не бъдат предприети навременно или незабавно, биха довели до необратими морфологични или функционални увреждания на жизненоважни органи, телесни системи или смърт.
Дава се принципна дефиниция на това кой пациент и кое състояние са спешни. Разписани са основни витални параметри, както и стойности и дози на лекарствени средства в спешната педиатрия.
Заложено е изискване дори за това колко квадратни метра трябва да е чакалнята на спешното отделение според това какъв е годишният прием на пациенти.
Стандартът гарантира оказването на помощ на всички спешни пациенти, независимо от техния пол, възраст, религия, гражданство, националност, местоживеене, социален, здравноосигурителен или здравнозастрахователен статус.
Код червено, жълто и зелено сортира пациентите
Новият стандарт въвежда така наречения медицинският триаж, който представлява сортировка на всички спешни пациенти.
Триажът е на няколко нива - веднъж по телефона, когато диспечерите отсяват спешността на сигналите, след това и на мястото на инцидента при оценка на реалното състояние на пациента, следва и транспортен триаж, свързан с преценката къде и по какъв маршрут да бъде откаран пациентът. Транспортният триаж предвижда включително преценката дали е необходим авиотранспорт в конкретната ситуация.
Според триажа пациентите се сортират в три кода - червен, жълт и зелен.
Критичен спешен пациент с код червено е човек с животозастрашаващи признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с висока вероятност от летален изход, ако не се предприемат незабавни действия. За такива пациенти незабавно трябва да се окаже помощ с възможно най-напреднали техники за поддръжка на живота от лекарски екип с най-висока компетентност.
Нестабилен или потенциално нестабилен спешен пациент с код жълто е човек с подозиран риск и потенциална опасност за живота, налице са признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане, които могат да прогресират и да доведат до усложнения с висока вероятност от настъпване на тежки последствия за жизненоважните функции, системи или органи, ако лечението не се приложи бързо.
Стабилен спешен пациент с код зелено е човек с минимална спешност и нисък риск от настъпване на усложения, пише "Медиапул".