Автогонките от София се местят към Враца
Секция: БЪЛГАРИЯ
26 Август 2015 07:36
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Автогонките от София се местят към Враца

/КРОСС/ Любителите на гонки с автомобили вече се събират на пътя Ботевград -Враца, след като МВР засили контрола в столицата, разказа пред „24 часа" участник в нелегалните състезания. Момчетата с бензин в кръвта имат алтернативни трасета извън града и често ги сменят, за да не бъдат изненадани от служителите на реда. Едно от тях е магистралата към Перник. Начинаещите в екстремния спорт предпочитат новоасфалтирани улици в крайните квартали, на които няма легнали полицаи.След няколко пътни инцидента с жертви в страната в МВР ще правят карта на местата, където се провеждат нелегалните автогонки. В София това са отсечката от околовръстното шосе надолу по бул. „България" - от бул. „Гоце Делчев" до НДК и от околовръстното към Бояна, бул. „Рожен" в „Надежда", „Христофор Колумб" в , Дружба" и двете ленти на еднопосочния бул. 202, който започва от надлез „Надежда" и приключва с арката на Централните гробища в кв. „Орландовци". Тези трасета обаче напоследък рядко се използват от нелегалните състезатели, които от години мерят сили с тунинговани-те си автомобили.Мъже от 20 до 25 г., със средно образование, живеят в крайните квартали на столицата, от обикновени работнически семейства - това е профилът на състезателите в автокушиите. Автомобилите им най-често са БМВ-та и Голф 4-ки, които обаче са тунингова-ни за по 10-15 хил. лв. Много от участниците дори не живеят в София, а в селата около града. Там са и най-върлите автоманиаци, чието основно занимание е да тунинговат колите си в гаража на къщата. Уреждат си срещи по форумите в интернет, но напоследък са много предпазливи. Това важи за масовите състезатели, които са започнали отскоро и са най-рисковите в нелегалните гонки. Има и други, които са с луксозни коли и са от богати семейства или имат частен бизнес.
Те се наговарят за гонка помежду си, за да не изтича информация и да не идват навлеци.Не липсват случаи в състезанията да се включват и държавни служители, разказва участник в нелегалните ралита. Любимото време за състезания е късно през нощта, след полунощ, когато движението е най-спокойно. Обикновено в неделя срещу понеделник, когато хората лягат по-рано, защото са на работа следващия ден.
Пикът на гонките е в късната пролет и началото на лятото
Най-любопитното в историята с автокушиите са колите на нелегалните състезатели. Всички те са тунинго-вани, за да издържат на натоварването.
„Целта на гонките не са само залогът или адреналинът. Много от участниците искат да покажат колите си. Състезават се както лам-боргини и ферари, така и голфове и лади. Външният вид на по-старите коли подвежда. Под капака се крие звяр, който може да скъса на магистралата и последни модели от лимузините", разказва дългогодишен участник в гонките по улиците на София. Той разказва за легендата на нелегалните участници и зрителите на състезанията. Това е стара лада 5-ица. Руското возило обаче нямало нищо общо с оригиналния си вариант, както е излязло от завода. Двигателят е на порше.Окачването е сменено със спортно. Скоростната кутия - също. И това са само част от подобренията на ладата. Собственикът на колата обаче все по-рядко се пускал по нелегалните гонки, защото бил на възраст.
Другата легенда в гонките по софийските улици е голф 4-ка с 32-клапанов двигател на мерцедес.Иначе в състезанията се пускат всякакви модели коли,които задължително са тунингова-ни.Залогът между участниците в най-масовите софийски гонки са загубилият състезанието да плати бензина на победителя. Понякога обаче се залагат пари - от 50 до 20 хил. лв. за различните състезатели. Отделно зрителите също могат да залагат. Дилърът минава да събира сумите преди старта, като предварително е изчислил коефициенти и е записал сумите на играчите. Не липсват и облози ключ за ключ - победеният дава колата си на спечелилия. Все по-често след гонка вторият плаща на изпреварилия го, за да разгледа колата му под капака.Най-опасният номер на гонкаджиите в София е руска рулетка. Най-често се практикува по бул. „България". Участниците се движат с висока скорост и преминават през светофарите на червено. Шеговито наричат Моста на влюбените до НДК „Арката на смъртта".
"Когато не сме на гонка и отиваме на работа, сме от наи-примерните шофьори, които спазват всички знаци и ограничения на скоростта.Нощем обаче излизаме от контрол. Тръпка, его, адреналин, не знам как да го нарека, но започнеш ли веднъж, няма спиране", твърди участник в нелегалните гонки. Той не е ставал свидетел на катастрофи по време на ралита, но предполага, че е притеснил доста от съвестните участници в движението. Проблемът с „Пътна полиция" винаги е стоял пред нелегалните състезатели и не е от този сезон, когато се разшумя покрай жертвите на пътя. Те твърдят, че селските гонки като тази, при която загинаха момче и момиче в Лесидрен, нямат нищо общо с техните състезания. Обвиняват общината, че не им е осигурила място, където да практикуват хобито си. Нямало подходящи площадки в столицата, а и да има такива, те били апетитна хапка за строители или инвеститори в земя.
Напоследък патрули редовно обикалят около обичайните трасета на състезателите и затова предпочитат да си устройват гонките извън София. Години наред пръскат номерата на колите с лак за коса, за да не ги хванат камерите. Няколко слоя от спрея върху табелата и светкавицата на камерата, която засича превишената скорост, се отразява в номера. На снимката вместо цифри и букви на номера излиза бяло петно. Напоследък обаче облепят номера със специално фолио, което има същия ефект.
Асоциация предлага да станат престъпление.