/КРОСС/ Любителите на гонки с автомобили вече се събират на пътя Ботевград -Враца, след като МВР засили контрола в столицата, разказа пред „24 часа" участник в нелегалните състезания. Момчетата с бензин в кръвта имат алтернативни трасета извън града и често ги сменят, за да не бъдат изненадани от служителите на реда. Едно от тях е магистралата към Перник. Начинаещите в екстремния спорт предпочитат новоасфалтирани улици в крайните квартали, на които няма легнали полицаи.След няколко пътни инцидента с жертви в страната в МВР ще правят карта на местата, където се провеждат нелегалните автогонки. В София това са отсечката от околовръстното шосе надолу по бул. „България" - от бул. „Гоце Делчев" до НДК и от околовръстното към Бояна, бул. „Рожен" в „Надежда", „Христофор Колумб" в , Дружба" и двете ленти на еднопосочния бул. 202, който започва от надлез „Надежда" и приключва с арката на Централните гробища в кв. „Орландовци". Тези трасета обаче напоследък рядко се използват от нелегалните състезатели, които от години мерят сили с тунинговани-те си автомобили.Мъже от 20 до 25 г., със средно образование, живеят в крайните квартали на столицата, от обикновени работнически семейства - това е профилът на състезателите в автокушиите. Автомобилите им най-често са БМВ-та и Голф 4-ки, които обаче са тунингова-ни за по 10-15 хил. лв. Много от участниците дори не живеят в София, а в селата около града. Там са и най-върлите автоманиаци, чието основно занимание е да тунинговат колите си в гаража на къщата. Уреждат си срещи по форумите в интернет, но напоследък са много предпазливи. Това важи за масовите състезатели, които са започнали отскоро и са най-рисковите в нелегалните гонки. Има и други, които са с луксозни коли и са от богати семейства или имат частен бизнес.
Те се наговарят за гонка помежду си, за да не изтича информация и да не идват навлеци.Не липсват случаи в състезанията да се включват и държавни служители, разказва участник в нелегалните ралита. Любимото време за състезания е късно през нощта, след полунощ, когато движението е най-спокойно. Обикновено в неделя срещу понеделник, когато хората лягат по-рано, защото са на работа следващия ден.
Пикът на гонките е в късната пролет и началото на лятото
Най-любопитното в историята с автокушиите са колите на нелегалните състезатели. Всички те са тунинго-вани, за да издържат на натоварването.
„Целта на гонките не са само залогът или адреналинът. Много от участниците искат да покажат колите си. Състезават се както лам-боргини и ферари, така и голфове и лади. Външният вид на по-старите коли подвежда. Под капака се крие звяр, който може да скъса на магистралата и последни модели от лимузините", разказва дългогодишен участник в гонките по улиците на София. Той разказва за легендата на нелегалните участници и зрителите на състезанията. Това е стара лада 5-ица. Руското возило обаче нямало нищо общо с оригиналния си вариант, както е излязло от завода. Двигателят е на порше.Окачването е сменено със спортно. Скоростната кутия - също. И това са само част от подобренията на ладата. Собственикът на колата обаче все по-рядко се пускал по нелегалните гонки, защото бил на възраст.
Другата легенда в гонките по софийските улици е голф 4-ка с 32-клапанов двигател на мерцедес.Иначе в състезанията се пускат всякакви модели коли,които задължително са тунингова-ни.Залогът между участниците в най-масовите софийски гонки са загубилият състезанието да плати бензина на победителя. Понякога обаче се залагат пари - от 50 до 20 хил. лв. за различните състезатели. Отделно зрителите също могат да залагат. Дилърът минава да събира сумите преди старта, като предварително е изчислил коефициенти и е записал сумите на играчите. Не липсват и облози ключ за ключ - победеният дава колата си на спечелилия. Все по-често след гонка вторият плаща на изпреварилия го, за да разгледа колата му под капака.Най-опасният номер на гонкаджиите в София е руска рулетка. Най-често се практикува по бул. „България". Участниците се движат с висока скорост и преминават през светофарите на червено. Шеговито наричат Моста на влюбените до НДК „Арката на смъртта".
"Когато не сме на гонка и отиваме на работа, сме от наи-примерните шофьори, които спазват всички знаци и ограничения на скоростта.Нощем обаче излизаме от контрол. Тръпка, его, адреналин, не знам как да го нарека, но започнеш ли веднъж, няма спиране", твърди участник в нелегалните гонки. Той не е ставал свидетел на катастрофи по време на ралита, но предполага, че е притеснил доста от съвестните участници в движението. Проблемът с „Пътна полиция" винаги е стоял пред нелегалните състезатели и не е от този сезон, когато се разшумя покрай жертвите на пътя. Те твърдят, че селските гонки като тази, при която загинаха момче и момиче в Лесидрен, нямат нищо общо с техните състезания. Обвиняват общината, че не им е осигурила място, където да практикуват хобито си. Нямало подходящи площадки в столицата, а и да има такива, те били апетитна хапка за строители или инвеститори в земя.
Напоследък патрули редовно обикалят около обичайните трасета на състезателите и затова предпочитат да си устройват гонките извън София. Години наред пръскат номерата на колите с лак за коса, за да не ги хванат камерите. Няколко слоя от спрея върху табелата и светкавицата на камерата, която засича превишената скорост, се отразява в номера. На снимката вместо цифри и букви на номера излиза бяло петно. Напоследък обаче облепят номера със специално фолио, което има същия ефект.
Асоциация предлага да станат престъпление.