/КРОСС/ Въоръжен с микрофон и всякакви звукозаписни устройства, композиторът Джо Ейксън е на лов за звуци край нос Лизард пойнт в Англия, пише Guardian. На хлъзгавите скали композиторът лови всеки звук - виковете на морските птици, сигнала за мъгла на фара, ехото от малките заливи на Лизард пойнт.
Когато си там, не знаеш точно какво ще хванеш. Трябва да държиш ушите и ума си отворени. Можеш да стоиш там два часа, без да чуеш нищо, и после изведнъж нещо неочаквано те грабва. Доста е непредвидимо, разказва Ейксън.
Композиторът е отседнал в известната „звукова резиденция" близо до Лизард пойнт, основана през 1900 г. от Гулиелмо Маркони, където той е провеждал радиоексперименти. В момента там се настаняват доброволци и ентусиасти, които демонстрират екипировката на Маркони на посетителите. Интересно е да намираш музикални качества в строго утилитарни предмети, казва Ейксън.
На бюрото си композиторът смесва звука на вълните, морзовата машина на Маркони, чуруликането на лястовиците, тиктакането на стария стенен часовник, дори мелодията на стара ръждива верига, която намира на плажа. И изведнъж всички тези звуци започват да звучат като музика.
Преди да си тръгне от Лизард пойнт, Ейксън се надява да поплава малко с лодка, за да запише звуците от морето. Идеята да запишеш звука на отплаването и на отдалечаването от земята му харесва. Той смята да посети и някой от местните пъбове, където да запише и малко корнуолска фолклорна музика.
Ейксън и още много други хора участват в проекта за направата на звукова карта на Англия, която евентуално да влезе в звуковия архив на Британската библиотека.