/КРОСС/Предложената система за спешна помощ предвижда всички спешни сигнали да се разпределят в три кода - червен, жълт и зелен. При червен код, т.е. спешен случай, линейката трябва да пристигне на място за 8 минути, при жълт код - до 20 минути, а при зелен код - до два часа или 120 минути.
В предложението са заложени световни стандарти за достъп до системата и качественото обслужване, предстои много работа, но това е една добра цел, каза проф. Стоян Миланов в студиото на бТВ.
По думите му осемте минути, разпределени за спешен случай, не са случайни. „8 минути е чисто медицински стандарт, защото очакваните вредни последици при надхвърляне на този интервал са пагубни", поясни Миланов.
„По света стандартът се изпълнява в около 75-80 процента от случаите", каза още той. Според Миланов преценката колко спешен е един случай може да бъде направена само от медицински лица в координационните централи, като това трябва да са лекари, защото те лекуват и през телефона.
„Предложеният стандарт предпазва от категоризиране на тежките пациенти като по-леки", категоричен е Миланов. По думите му са необходими 2-3 години, в които да се обучат нови кадри и да се въведе системата.
Според медиците в Спешна помощ в столицата предложеният стандарт е приложим, но това няма да реши проблема с фалшивите сигнали. „Хората, които подават сигналит, могат да подсилят симптомите, може да се премине от една в друга група, много често се случва да изпращаме линейки за леки случаи, но се подават като неотложни", разказва един от лекарите.
„Надяваме се стандартът да оптимизира системата, много е полезно в тези моменти да се определя как трябва да се реагира", категорични са спешните медици.
Новият стандарт предвижда и насочено движение на пациентите към болнични заведения, които биха оказали най-добра помощ за различните болни. „Това се случва и в момента по транспортна карта", каза проф. Миланов.