Дизелът ни е скъп? Значи пазарът (не) работи добре
Секция: Интервюта
31 Август 2015 09:13
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Дизелът ни е скъп? Значи пазарът (не) работи добре

/КРОСС/Държавни бензиностанции, данъчни привилегии, нормирани печалби - това са наивни "оръжия" срещу високите цени, пише Юлиан Войнов в коментара си за "Сега"

България си извоюва славата на държава от ЕС с доста скъпи горива. Въпреки че по крайни потребителски цени се намира в златната среда, даже във втората част на класацията, по отношение на цените преди данъци и акцизи страната заема лидерски позиции - по цена на бензин А 95 е четвърта от 28 държави в ЕС, а при дизела е втора. Обществените дебати са нагорещени около това незавидно положение на България, като основните обвинения са, че цените са силно завишени и държавата трябва да направи нещо по въпроса.

От много години у нас доминира разбирането, че има картелно споразумение между производителите и търговците на горива, които умишлено държат цените високи, гарантирайки си сигурни печалби. Преди дни премиерът Бойко Борисов и шефът на митниците Ваньо Танов направиха директно внушение, че в България има картел и че у търговците остават около 0.45 лв. от всеки литър гориво. Тази калкулация беше направена на базата на цените на дизела в ЕС. Такива изчисления са много спорни, тъй като всеки производител има специфични условия на производство и цената на горивото, произвеждано и търгувано от една рафинерия, не може автоматично да се сравнява с цената на продукцията на друга рафинерия.

Нека проследим промяната на цената на дизела,

за да видим как тя се съотнася с изменението на петрола на международните пазари и дали цените в България се разминават с международните котировки.

Графика 1 показва отношението на цената на дизела като процент спрямо цената на петрол сорт Brent в България. Както се вижда, съотношението в началото на годината е 2.4%, в средата на февруари спада до 1.9%, после се повишава до 2.3%, спада в средата на април отново до под 2% и се задържа така до началото на юли. След което рязко се повишава - т.е. дизелът в България поскъпва спрямо цената на петрола на международните пазари. Какво е обяснението: че "ЛУКойл" реагира пазарно, като завишава цената на дизела при по-високото търсене през летните месеци, или че не реагира с адекватни темпове на рязкото поевтиняване на петрола?

Таблица 1 ясно показва, че до края на май изменението в цената на дизела следва съответните движения в цената на петрола. Сериозното изключение е именно март, когато цената на петрола спада значително, докато цената на дизела в България реално се увеличава. Прави впечатление и друго - през януари цената на дизела спада драстично - с 8%, докато петролът поскъпва. И въпреки това съотношението в графика 1 е най-голямото допреди резкия скок от юли. Това се дължи на факта, че през декември цената на дизела е била още по-висока, което говори, че рафинерията и търговците са продавали на по-високи цени, възползвайки се от традиционното повишено търсене около новогодишните празници.

Графика 2 потвърждава, че акумулираното увеличение на цената на дизела в България изостава спрямо акумулираното увеличение на цената на петрола - с едно кратко изключение през март, за което вече стана въпрос. Т.е. повишението на цената на петрола за периода януари-юни изпреварва повишението на цената на дизела. Тази тенденция рязко се обръща в средата на юли, когато дизелът в България поскъпва в контраст с цената на нефта. Причините са именно в повишеното търсене през лятото и в резкия спад на цената на петрола, започнал през периода.

От фактите, представени дотук, ясно се вижда, че в общи линии цената на дизела в България следва цената на петрола на международните пазари. Така е до средата на юли, когато явно цената на дизела се увеличава (или не спада) с темпото, с което се променя цената на петрола.

Въпросът е може ли да се обвиняват производителят и търговците на горива в страната за това, че се държат пазарно. Нормално е, когато търсенето на дадена стока се повишава, цената й да расте. Нека само да си припомним, че у нас

по празници цените на най-купуваните стоки винаги се увеличават

Сериозната диспропорция в цената на горивата през последните седмици е видима, но тя е свързана с рязкото поевтиняване на цената на петрола през периода, което е нормално да бъде отразено с известно закъснение в цените на крайните продукти.

Трябва да имаме предвид, че курсът на долара също влияе на цените на бензина и дизела. Но важният въпрос е защо изобщо е възможно горивата у нас да се продават на цени, по-високи от средните за ЕС, и може ли държавата да реагира на подобна ситуация.

Най-лесното решение, което се предлага от мнозина, е да се ограничат печалбите - на "ЛУКойл", като единствен производител, и на търговците на горива. Но нали сме пазарна икономика?

Някои разчитат на Комисията за защита на конкуренцията да уличи производителя и търговците в картелно споразумение и да ги накаже. Само че дори КЗК да открие нарушение и да наложи глоби за непазарни практики, това изобщо не означава, че ще последва спад на цените.

Държавата би могла да облекчи условията за внос - например като намали данъчната тежест за фирмите вносители. Трябва да се има предвид обаче, че това означава държавна помощ, и би трябвало да се иска разрешение от ЕК. При акцизите намаление е невъзможно, тъй като са съобразени с минималните за ЕС равнища. А

хипотетично намаление на ДДС едва ли би помогнало

- обикновено понижаването на данъчни ставки не сваля цената, а се превръща в по-висока печалба за търговците.

Държавата би могла да се включи като играч на пазара на горива в България, като направи 30-40 бензиностанции в големите градове, които да конкурират останалите с по-ниски цени. Но това е крачка назад от свободния пазар. Освен това държавната администрация многократно е доказала, че по-скоро защитава частни корпоративни интереси, отколкото интересите на обществото. Няма гаранция, че една държавна структура за продажба на горива няма да влезе в колаборация с монополния производител, както прави например агенцията "Държавен резерв и военновременни запаси". Неин почти единствен доставчик на горива от дълги години е "ЛУКойл".

Единственото възможно и правилно решение за реакция на държавата е регулиране на цялостната пазарна среда така, че ако има непазарни практики, те да се наказват, а от друга страна, да се създадат такива условия, че пазарните играчи да могат да коригират аномалии, които позволяват определени дружества да извличат монополни ренти. Какви точно регулации и подходи да използва държавата, е съвсем отделна тема, която експертите в държавната администрация трябва да изработят. Въпросът е: искат ли и могат ли?