/КРОСС/„Няма лошо всеки, който има възможност и иска да си запише детето в частно училище, но защо държавата трябва да плаща за този избор и това удоволствие, след като той има достатъчно средства да го издържа и да има свободата на избора? Ако се отклоните от това начало, работите против по-голямата част от българските граждани". Това заяви от парламентарната трибуна зам.-председателят на БСП Янаки Стоилов. Той припомни, че е предвидено държавата да осигурява учебниците и в частните детски градини и училища, за да има горе-долу еднакво образователно съдържание и да се покаже съпричастност, но според него това е максимумът, до който България може да си позволи да отиде. „След това се превръща в една дълбока антисоциална мярка. Затова ние ще гласуваме против", категоричен е Стоилов.
Народният представител обясни, че ако се търси каква е практиката в различни страни за финансирането на частни образователни институции от държавата, могат да бъдат намерени всички възможни отговори. „Това е дискусия за българския парламент и условия и отговорът й трябва да дойде от България, а не закачайки се за един или друг пример", подчерта той. Стоилов даде пример с дискусия, провела се в Парламентарната асамблея на Съвета на Европа по този въпрос, където мнозинството е гласувало резолюция с препоръка държавата да финансира образованието там, където тя носи отговорност.
„Когато в България социалните неравенства се увеличават, не само бедността, защото тя има различни проявления, ще помогнем ли ние с нещо, ако 100 единици финансиране, които продължават да не бъдат достатъчни, 20 от тях извадим и ги раздадем някъде другаде? Каква е целта на това упражнение?", попита Стоилов. Той подчерта, че почти няма частни училища в областни градове, а какво остава за по-малките населени места, където няма среда да съществуват. „Този закон за кого го правите? За тези, които така или иначе имат, за да получат по нещо от държавата с много подвеждащия аргумент: „ние към всички сме равни". Как сте равни, като самата ситуация не е равна", коментира той.