Превозвачи се боят от връщане на граничния контрол
Секция: СВЯТ
03 Септември 2015 17:50
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Превозвачи се боят от връщане на граничния контрол

/КРОСС/ Шофьорите на камиони, попаднали в епицентъра на бежанската криза в Европа, разказват, че бизнесът им търпи все повече загуби заради задръстванията и нелегалните пътници. Те обаче са по-притеснени от това, че правителствата ще засилят граничния контрол.
Ако свободната зона в Европа се разпадне или бъде отменена, това ще постави под въпрос не само силно зависимия от сроковете бизнес модел на товарните превози, но и веригата за доставки за индустрията на целия континент, завяват представители на бранша пред "Ройтерс".
Изправени пред бежански наплив, 28-те страни членки на ЕС се обвиняват взаимно в нарушаване на законите чрез предприемане на временни мерки и в провала на съвместните усилия за намиране на работещо за всички решение.
Германският канцлер Ангела Меркел заяви в понеделник, че ако Европа не постигне споразумение за справедливо разпределение на бежанците, свободното Шенгенско пространство, обхващащо 26 държави, ще бъде поставено под въпрос.
За DSV, третият по големина товарен оператор в Европа, с над 17 000 камиона, движещи се всекидневно по пътищата на Стария континент, това би имало сериозни последствия, които ще се изразят в повишаване на инфлацията.
"Ако започнат да спират всеки камион по границите, това ще струва скъпо на всички. Крайната сметка ще е за сметка на потребителите, стоките ще станат по-скъпи", обяснява Сьорен Шмид, директор на DSV Road.
Джак Семпъл, отговарящ за политиката на Асоциацията на товарните превозвачи във Великобритания, споделя, че повечето от шестте хиляди компании членки на организацията вече усещат негативното влияние, тъй като бизнесът им се основава на изчислената до минути логистика.
Стачките на работниците от фериботите през юни допълнително изостриха ситуацията заради създалите се огромни опашки, пише "Дневник".
"Нашите членове разказват, че понасят значителни загуби, а оттам - и техните клиенти. Имахме случай, при който товар с висококачествена стомана бе отказан, защото имигранти бяха успели да се качат в ремаркето поради забавяне на камиона и това се отрази на всички доставки по веригата", разказва Семпъл.
Великобритания не е част от Шенген, но бизнесът й, който изпраща и приема доставки от и за Европа, също би бил засегнат, ако свободната зона започне да се разпада.
"Мисля, че ако Шенген се разпадне, ще влезем в напълно нова ера", казва Семпъл. "Ще трябва да преосмислим веригата на доставки в Европа, количеството на складираните стоки и това очевидно ще повлияе на паричния поток".
Сирил Джибот, говорител на холандската логистична компания TNT Express казва, че следят внимателно какво могат да решат министрите от правителствата на страните членки на ЕС. "Засега няма да спекулираме какви мерки биха предприели държавите", казва той.
Затягането на контрола по източните граници на Австрия миналата седмица след трагедията със 71-мата бежанци, открити мъртви в камион, създаде огромни задръствания и увеличи възможността и други страни да последват примера на Виена. "Ако това положение се окаже постоянно, то може да се разпространи като горски пожар", казва високопоставен европейски дипломат. "Шенген е изправен пред сериозно изпитание".
За Ян Буцзек, председател на Полската асоциация на международните пътни превозвачи, разговорите за края на Шенген или постепенното му разпадане навяват горчиви спомени за времето, преди Полша да стане част от това пространство.
"Тогава имаше паспорти, преглед на документите, щателни проверки....Всичко това увеличаваше престоя по границите в най-добрия случай до 1 час, а в най-лошия - до няколко дни", казва той.
Буцзек, който представлява 5500 компании, споделя, че в Полша 27 000 фирми се занимават с международни товарни превози. В тях работят 200 000 шофьори.
"Разходите по транспортното средство и водача му се движат около 200 евро на ден, така че лесно може да си представите колко ни е струвало пресичането на границите за месец или за година преди да се присъединим към Шенген".
Последствията от каквото и да е затягане на граничния контрол ще се усетят много по-широко, смята той.
"Отменянето на свободното движение на хора в ЕС със сигурност ще даде тласък на националистическите тенденции, които целят затваряне на държавните пазари. Това ще ограничи международния транспорт и ще има сериозен негативен ефект върху индустрията".
Шаак Попе, говорител на пристанището в Ротердам (най-голямото в Европа), откъдето потеглят голяма част от германските промишлени стоки за Китай, казва, че най-тежък ще е ударът върху доставките с контейнери.
Влиянието върху търговията с насипните стоки и материали би било относително малко, тъй като доставките на желязна руда или нефт "не създават големи проблеми по митниците".
"Ситуацията със стоките, превозвани в контейнери, ще е далеч по-сериозна, тъй като доставките се изпращат в сравнително малки партиди от по 35 броя чрез влак или баржи", казва Попе.
"Премахването на Шенгенското пространство ще има особено сериозно влияние върху превозите с камиони", добавя мъжът.
Говорител на швейцарската логистична група Panalpina казва, че 80% от доставките на компанията в Европа по суша се осъществява в страните от Шенген. Отмяната на споразумението би означавало повече задръствания, закъснения, увеличение на разходите и евентуално неспазване на крайните срокове.
"Ако отново се въведе граничен контрол, в зависимост от това колко прецизен ще бъде той, може да окаже влияние върху нашия бизнес, а също и върху индустрията като цяло", споделят опасенията си от Panalpina .