Софийската опера триумфира на фестивала в Словения
Секция: КУЛТУРА
05 Септември 2015 15:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Софийската опера триумфира на фестивала в Словения

/КРОСС/ С първата си спирка в Словенската столица, Любляна, в петък вечерта Националната опера на България - Софийската, започна своя двумесечен международен културен поход с най-новата си Вагнерова постановка на „Тристан и Изолда" от Рихард Вагнер.
Международният музикален „Любляна фестивал" ангажира най-голямата и най-престижна сцена на конгресно-културния комплекс „Цанкарев дом," специално за първия национален оперен театър на България. В Словения, шедьовърът на Вагнер „Тристан и Изолда" се представи не от гостуващата германска оперна трупа, а от Софийската опера, която в последните години, всяко лято, привлича стотици чужденци да чуят Вагнер в България, само с български гласове, и видят само български артисти в получилите отдавна световна признателност Вагнерови постановки на режисьора Пламен Карталов.
За своя спектакъл „Тристан и Изолда" той е избрал и отличен екип от художници - Миодраг Табачки, за декора, Лео Кулаш, костюми, Георги Христов, мултимедия.
С двадесет и три минути с бурни и скандирания и аплодисменти за започналия в 18 часа и завършил в 23.39 спектакъл, взискателната международна фестивална публика награди нашите оперни артисти, оркестъра и хора на Софийската опера , и буквално не пускаше българите да си тръгват от сцената.
Чуваха се реплики от залата „Невероятно", „Чакаме ви отново!", „Браво!", „Гениално!".
Звездните герои на българския Вагнер бяха изумителния тенор Мартин Илиев , в ролята на Тристан, вълшебният и завладяващ с багрите си сопран Радостина Николаева в ролята на Изолда, енергичния и пронизващ с експресията си драматичен глас на Баясгалан Дашнян - Брангене, вълнуващият и приковаващ черен баритон на Бисер Георгиев - Курвенал, суровият, но с благородство и поетична лиричност за ролята си на Крал Марке бас - Ангел Христов, коварният Мелот, на младият, но вече сериозно утвърждаващ се баритон на Веселин Михайлов, Лодкарят - приковаващ с мистиката на вокално-сценичните си актьорски задачи Красимир Динев, Гласът на Моряка, с който спектакъла започва, макар и зад кулисите, но с богат на багри тенор на Пламен Папазиков. Изключителният оркестър, претворил невероятните тънкости на една от най-трудните и сложни партитури от световната оперна литература, както и макар с епизодично участие хор на Софийската опера под диригентството на Велизар Генчев, получиха специални аплодисменти от една изключително взискателна публика, която преди няколко седмици е слушала Израелската филхармония под диригентството на Зубин Мета, почти абонирания за фестивала Мариински театър на Валери Гергиев от Санкт Петербург. А предишната вечер и непосредствено преди премиерата на „Тристан и Изолда" е била на същата сцена Пекинската национална опера с „Турандот" от Джакомо Пучини.
Сред огромна конкуренция и в условия на световна сьизмеримост, изкуството на българския национален оперен театър показва най-високата си класа, не обаче с традиционния репертоар, а с най-тежката категория репертоар за певците - Вагнер.
Известно е, че самият Вагнер е искал да види на сцената своите оперни произведения. Независимо от екстремното условие за вокална издръжливост на певците, не по - малко изискване е те да са и големи актьори. Това точно отличава и режисурата на Карталов с разработка от най-тънък детайл в интерпретацията на образите, до философското обобщаване на финала - върховният импулс и смисъл на живота с прозрението, че само чрез любовта и единствено в любовта, човек може да открие себе си.
Най-интимните нишки на преживените душевни терзания, неосъзнат сън на любовна забрава, страстно и без страх, героите на Вагнер, политат в режисурата на Карталов в космоса си от мечти и емоции на илюзорно щастие. Изолда се преобразува във светлина, където е царството на вечната и най-истинската любов.
След последните тактове, на финала на спектакъла, образът на любовта представен на сцената в алегорията на космическото щастие прикова зрителната зала бездиханно, но само след миг на осъзнаване от магическо опиянение сляло се от въздействието на музика и игра, публиката изпадна в екстаз от овации.
Поздравления за изнесения спектакъл поднесоха генералният директор и художествен ръководител на фестивала в Любляна - Дарко Бърлек, министърът на културата на Хърватия - професор Берислав Шипуш, много интелектуалци и колеги на артистите. Академик Пламен Карталов благодари на присъстващите за дадената висока оценка за представлението на „Тристан и Изолда".