Кунева реши да търси Фройд в тъмното
Секция: Анализи
10 Септември 2015 11:06
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кунева реши да търси Фройд в тъмното

Изумен съм от реакцията на вицепремиера Меглена Кунева само ден-два, след като нейният законопроект претърпя провал и откровен фалстарт. И е страшно некоректно самата тя да твърди, че това е реакция на определени партии в парламента. А и е странно тепърва да прави партийна мобилизация в собствената си партия, която щяла едва ли не по стахановски ударно да набира гласове в подкрепа на този проект.
Истината е, че отдавна законопроект не е предизвиквал такава широка обществена, политическа и експертна негативна настройка. Вместо да търси тъмните сенки на депутатски страхове срещу нейните идеи, е много по-здравословно г-жа Кунева да признае, че дори и ярките обществени поддръжници за това да го има този закон в страната са повече от ядосани и разочаровани от недоносеното творение, наречено законопроект по антикорупция.
Няма адекватен политик в страната, нито общественик, нито човек от институциите, който да не проумява, че такъв закон трябва да има. Всички искаме в страната да работи действащ механизъм, през който корупцията все по-трудно да успява да се промъква до публичните средства, до възможността да упражнява натиск върху етажите на властта, да създава зависимости и страхове.
За да имаме такъв закон обаче, се нуждаем от адекватно прочетен и приложен добър чужд опит. Но и от ярки, абсолютно неопровержими авторитети, които да стоят зад подобен законопроект. България не успя да припознае в творението на г-жа Кунева законодателните мерки на една Румъния, с която толкова ни сравняват. Най-малкото защото в нейно лице обществеността и политическата система не разпознават безспорния антико-рупционен авторитет, еднакво отдалечен от политически партии и с ненакърнен личен бекг-раунд, нужен на страната.
Несъмнено обществото ни трябва да намери своя си вариант на румънските антикоп-рупционни институции и лицата, които да ги създадат и задвижат. За всички обаче е повече от ясно, че това не е образът на г-жа Кунева. Липсваха и действия в посока това нейно творение да получи онзи обществен респект и консенсус, след който да се установи трайна и без всякакви съмнения и страхове практика на борба с корупцията.
Затова си позволявам да препоръчам на г-жа Кунева да спре да се държи като строгата учителка, която заплашва как една ли не ще ходи по къщите да проверява кой си е написал домашното и дали не е преписал от другарчето, при това със съмнителен химикал.
Добре би било до декември, когато обеща да се яви на поправителен със същия законопроект, да отговори на поне няколко въпроса. И да отговори не само в парламента и не само на нарочените от нея противници, а на обществеността и институционалността в страната.
Въпросите са много, само някои от тях звучат така:
- Как ще се номинират и тестват лицата, които ще оглавят новата антикорупционна структура, без значение как ще се нарича тя.
- Как ще убеди дори и студентите в юридическите факултети, че така предлаганите назначения и възможност за освобождаване на директор и негов заместник на спецбюрото ще гарантират дори и елементарна независимост за действие?
- По каква юридическа презумпция законът решава да се вторачва единствено в настоящите публични личности, например депутати, кметове и пр., а в същото време хвърля светкавична амнистия спрямо довчерашните такива? Друг закон и друго ли антикорупционно бюро ще има правомощия и интерес да провери как живеят и от какво точно са обезпечени бивши министри, от преди два-три-четири мандата например. Защото те са все още тук и дори и от Фейсбук статусите им или от кредитните им карти можем да видим как битуват, без да е ясно от какво са им доходите.
- Защо антикорупционният законопроект е решил да има такова масово действие, че да се занимава дори и с кметове на дребни населени места, с директори на болници, дружества и т. н. И това при положение, че в страната действа ясна структура на Прокуратура, Наказателен и Наказателно-процесуален кодекс.
- Коя законодателна и обществена почтеност налага въпросното бъдещо бюро, борещо високата корупция, да се задавя от очаквани анонимни сигнали и не се ли страхува, че с тази практика държавата ни
може да осъмне един ден в неспирен Хелоуин карнавал?
И още, и още въпроси
Високомерието, с което този законопроект бе изработен, промотиран и защитаван самозвански, е време да бъде изоставено. И е пагубно вносителите му да навлизат в ненужните дебри на фройдизма, за да разсъждават кой как се бил изплашил от него.
До декември г-жа Кунева трябва да си научи урока, да прекара колкото е нужно безсънни нощи върху написаните и ненаписани забележки по нескопосния законопроект, за да има с какво да спечели респект и подкрепа при евентуално следващо внасяне.
И нека знае, че за проваленият тест за обществено доверие, за личен респект и отказан кредит на доверие за реализиране на управленски решения вината е на самите явилите се на теста. И тези, които отхвърлиха нейния законопроект не са нейни врагове по дефиниция, а цялото общество и цялата политическа система. А щом са толкова много, значи няма как грешката да е у тях. И е излишна екстравагантност да търси причините за противниците си единствено в книжките на чичко Фройд.

Коментар на Манол Генов, „Марица"