/КРОСС/ Природозащитната организация „Грийнпийс" публикува преди дни сензационен черен списък с производителите на храни, които ни тровят с генномодифицирани организми. В списъка на позора попадат производители, които използват ГМО с цел овкусяване, оцветяване или опресняване на продуктите.
Там могат да се видят имената на някои от най-големите производители и вносители на пакетирани хранителни продукти и безалкохолни напитки на територията на България. Една част от предлаганите от тях продукти се произвеждат у нас, а другите се внасят от страните - членки на ЕС, и на място получават български опаковки и етикети.
Продуктите, които попадат в топ 20 на черния списък, публикуван от „Грийнпийс", и предлагани у нас, са смущаващо много. Сред тях на първо място са шоколадовите десерти „Сникърс", „Марс" и „Туикс", които се ядат главно от ученици и студенти. Следват чаят „Липтън", уж луксозните бонбони „Фереро", шоколадите на „Нестле". напитката за деца „Нескуик", както и безалкохолните напитки „Кока-кола", „Пепси" „Фанта", „Килни" и „Спрайт".
В списъка са още адаптираните млека и бебешки пюрета „Hipp", майонезата, кетчупът и сосовете „Хайнц", всички детски храни, произвеждани от „Нестле" и „Крафт фуудс", които неотдавна се преименуваха на „Монделийз". Не става ясно дали агресивно рекламираните бисквити за закуска „Белвита" попадат в черния списък, но най-вероятно отговорът е положителен.
Какво още трябва да се избягва? Оризът и кетчупът на „Ънкъл бенс", шоколадът и какаото на „Кедбъри". всички храни на веригата „Макдоналдс", чипсовете на „Крафт фуудс", детските храни на „Юнилъвър", както и сухите супи на „Кпогг".
Този списък може да се допълни и от редица други европейски производители, за които беше установено, че предлагат продукти с по-ниско качество на съставките за новите страни-членки и цяла Източна Европа. Проверки на компетентните европейски органи уличиха в подобни търговски практики корпорацията „Coca-Cola Co.", както и продукти на други производители например кафе „Якобс", подправките „Kotanyi".
Фактът, че медиите в по-бедните страни - членки на ЕС, в това число и българските медии, масово не публикуват информация за вложени ГМО или нелоялно търговски практики, може да бъде обяснен само с икономическа зависимост. Топ 20 на компаниите, които предлагат продукти с ГМО, почти напълно съвпада със списъка на най-големите рекламодатели в българските медии. Как Нова телевизия и БиТи Ви ще излъчат репортажи за вредните храни, като те непрекъснато се рекламират в скъпоплатените им рекламни блокове?
Съветът на „Грийнпийс" е цитираните по-горе продукти да се избягват за ежедневна консумация. Разбира се, списъкът е доста по-дълъг и навярно би съдържал и храни на български производители, стига от „Грийнпийс" да имат информация за тях.