Кукла в кукла, в кукла… матрьошка
Секция: ЛЮБОПИТНО
11 Септември 2015 08:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кукла в кукла, в кукла… матрьошка

/КРОСС/ Изложба в Москва представя популярните в цял свят струговани дървени фигурки, създадени преди повече от 100 години

Изкуствоведите от Всеруския музей на декоративно-приложното и народното изкуство са се заели да представят феномена матрьошка, превърнала се в разпознаваем символ на Русия. В залите на музея до 13 септември е подредена изложбата “Необикновената играчка” с десетки пъстри и най-разнообразни матрьошки, съобщава ТАСС по информация на ВМДПНИ.

Подбрани са около сто кукли, ескизи на матрьошки и модели, на рокли и национални костюми от фондовете на ВМДПНИ, Музея на изкуствата на източните народи и Музея на играчките в Сергиев посад. По експонатите може да се проследи вековната история на матрьошката. Станалата известна по цял свят стругована дървена кукла се появява в края на 90-те години на ХІХ век в работилницата “Детско възпитание” в Москва. Автори на матрьошката са майсторът-стругар Василий Звьоздочкин и художникът Сергей Малютин (1859-1937), един от изявените създатели и пропагандатори на “руския стил” в изкуството. Идеята за куклата му била подсказана от японски сувенир, донесен от остров Хонсю от съпругата на С. И. Мамонтов. Тя представлявала фигурка на добродушен плешив старец, мъдреца Фукурама, в която се намирали още няколко по-малки, вложени една в друга. Матрьошката на Малютин изобразявала кръглолика селска девойка, облечена в риза, сукман и престилка, с пъстроцветна забрадка и черен петел в ръцете.

Руската дървена кукла била наречена матрьошка. Съвсем неслучайно. В дореволюционната провинция Матрьона, Матрьоша се смятали за едни от най-разпространените женски имена, в основата на които е думата матерь. Те се асоциирали с майката на многочленно семейство, румена, здрава и едра жена. Впоследствие името станало нарицателно за пъстро изрисуваната дървена кукла. Но и до днес матрьошката си остава символ на майчинството и плодородието, тъй като фигурката с многолюдното куклена фамилия е прекрасен израз на образната основа на този най-древен символ на културата на човечеството.

Матрьошките днес се изработват в различни работилници. Най-напред се подбира подходящият вид дървесина. Липата е предпочитана заради мекотата й, по-рядко се използват ела или бреза. Обикновено дърветата се отсичат в ранна пролет, кората се обелва, но не изцяло, за да може по време на съхненето на дървесината да не се образуват цепнатини. След това парчетата дърво се складират и сушат в продължение на няколко години в добре проветриво място.

Към обработката се пристъпва, когато дървесината все още не е съвсем изсъхнала, но вече не е и влажна. Всяка заготовка преминава през десет операции. Най-напред се изработва най-малката кукла, която не се разглобява. Когато тя е готова, се пристъпва към следващата фигурка – в нея се поставя първата. Парче дърво с необходимата височина се обработва и се разрязва на две половини. Първо се оформя основата, почиства се дървесината от двете части на втората кукла така, че по-малката плътно да влиза в нея. Процесът се повтаря за всяка следваща матрьошка до най-голямата, в която влизат предишните. Броят им може да бъде от три до много повече. Щом целият комплект е готов, всеки екземпляр се лакира. След окончателното му изсушаване и полиране художникът започва да нанася рисунките. За целта се използват акварелни бои, гваш, темпера, по-рядко маслени. Въпреки голямото им разнообразие, майсторите, както и в миналото, предпочитат най-вече гваша.

По традиция върху куклите се изписва жена с червен сарафан и кърпа на главата. В днешно време обаче моделите са много разнообразни – приказни герои, момичета, както и цели семейства. Не са рядкост и матрьошките с пародиен характер, с изображения на политици и популярни личности.

За първи път играчката е показана на Световната изложба в Париж през 1900 г., където получава високото признание на публиката и е отличена с бронзов медал, разказват от музея. По-нататъшното масово производство в работилниците на Сергиев посад, а също и по-късно в други художествени центрове, превръща куклата в характерен национален символ. Създадените до 1930 г. матрьошки впечатляват с изискания си рисунък, разнообразието от теми и форми – дървените разглобяеми кукли реалистично отразяват живота от онова време в изображенията на представители на различни съсловия, професии и националности.

По-късно, до края на 80-те години на ХХ век, матрьошките започват да се правят фабрично. През това време куклата придобива своя особена стилистика, ставайки продукт на масовото производство в подмосковния град Сергиев посад, в Семьонов, Полховски майдан и Крутец в Нижгородска област, а също и в Тверска област, Башкирия, Мордовия, Марий Ел и други региони. От началото на 1990-те години започва периодът на авторските матрьошки, които стават обект за разработване на актуални сюжети, необвързани с определено време и епоха. В няколко града са основани музеи на матрьошката – в Москва, в Нижни Новгород, в Нолинск, Калязин, Вознесенски и Сергиев посад.

Пред посетителите на изложбата във Всеруския музей на декоративно-приложното и народното изкуство в Москва се представя цялата история на феномена матрьошка, която е не само символ на националното традиционно изкуство, но и пример за междукултурни връзки и влияния, споделят от пресслужбата на музея. Матрьошката удивително органично свързва новите художествени тенденции от началото на ХХ век и традиционните фолклорни образци на руската култура и изкуство, допълват още организаторите на изложбата.

Автор: Вилиана Семерджиева, в. “Дума”