/КРОСС/ Нова врътка, с която да лапнат милиони, са измислили монополистите от ЧЕЗ, установи разследване на БЛИЦ. За целта е въведена нова уж минимална такса от 7 лв. за справка за изразходен ток за предходни месеци, която почти всеки абонат иска, за да е наясно с потреблението си, а и за да кандидатства по програмата за саниране. И така ако 1 милион от столичните абонати на доставчика на ток поискат справка за сметките си за ток за три години назад, компанията ще спечели 7 милиона лева!
Безумна промяна в реда, по който се получават подобни справки, създаде драстично неудобство на клиентите. А и натовари бюджета им, тъй като преди това услугата бе безплатна - все пак става дума за получаване на информация за потреблението им, която клиентите имат право да знаят. От 1 август, за да получите подобна справка, трябва да платите по 7 лева. До тогава всеки можеше да си провери сметките за 36 месеца назад само с въвеждането на абонатния си номер на сайта на компанията и с няколко клика от дома си.
Отсега нататък клиентите трябва да отидат в офис на дружеството, да изчакат на големи и бавни опашки, да подадат заявление, после да отидат до конкретна каса на "Изи пей", да платят 7 лева такса и да чакат. Минимум 2-3 седмици отнема, за да стане готова въпросната справка. Която до този момент се получаваше за секунди! При това всеки трябва да носи със себе си нотариален акт или пълномощно и да представи документ за самоличност. Защо е въведена промяната, която води до тоталното неудобство, попитахме служителка на едно от гишетата в офис на дружеството, аотговорът беше: За да не може друг да злоупотреби с данните ви.
Как може да се злоупотреби с данни за изразходения ток!? "Например, съседката ми много я интересува колко плащам аз. Открадва ми уведомителното писмо от дружеството от пощенската кутия, взима ми абонатния номер и бърка в електронната система. Вижда колко плащам аз. И тук е интересно как би могла тя да злоупотреби с моите данни за това колко съм платила през последните месеци. Да не би случайно да иде и да ми плати тя сметката!", възмущават се и се чудят препатили клиенти.
В същото време, при условие, че ЧЕЗ се оправдават с мерките за сигурност на клиентите, електронната система на дружеството е като продъдена каца. Всеки, който желае да вижда чужди сметки (интересно за какво ли ще му послужат), може да открадне фактурата на съседа си и да се абонира вместо него за електронна месечна справка без никакви проблеми. Стига да знаете абонатен номер и евентуално оторизационен код, просто се регистрирате и получавате на мейла си справките на комшията.
Очевидно истинската причина за затруднението на клиентите е в събирането на въпросната такса от 7 лева. И е много изгодно за монополиста да се въведе, тъй като в момента много сгради правят енергийно обследване заради саниране и ремонти. Всеки лицензиран оценител на енергийната ефективност изисква от етажните собственици да предоставят данни за изразходения ток за три години назад, както и сметките за парно. Така потенциалните потребители на услугата "справка за три години назад" нарастват неимоверно. И ето ти златна мина за дружеството, от което реват нонстоп не един и двама потребители. Чудесна възможност да се дерат още и още кожи!
Пита се какъв труд изразходва една чиновничка от ЧЕЗ, за да кликне веднъж в електронната система и по абонатен номер и име да извади точно за една секунда таблицата със справката за платения ток!? А един лист хартия А 4 за справката струва по-малко от 1 стотинка.