ЧЕЗ дере здраво кожи с нова врътка - печели милиони от безумна такса за клиентите
Секция: БЪЛГАРИЯ
16 Септември 2015 18:04
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ЧЕЗ дере здраво кожи с нова врътка - печели милиони от безумна такса за клиентите

/КРОСС/ Нова врътка, с която да лапнат милиони, са измислили монополистите от ЧЕЗ, установи разследване на БЛИЦ. За целта е въведена нова уж минимална такса от 7 лв. за справка за изразходен ток за предходни месеци, която почти всеки абонат иска, за да е наясно с потреблението си, а и за да кандидатства по програмата за саниране. И така ако 1 милион от столичните абонати на доставчика на ток поискат справка за сметките си за ток за три години назад, компанията ще спечели 7 милиона лева!

Безумна промяна в реда, по който се получават подобни справки, създаде драстично неудобство на клиентите. А и натовари бюджета им, тъй като преди това услугата бе безплатна - все пак става дума за получаване на информация за потреблението им, която клиентите имат право да знаят. От 1 август, за да получите подобна справка, трябва да платите по 7 лева. До тогава всеки можеше да си провери сметките за 36 месеца назад само с въвеждането на абонатния си номер на сайта на компанията и с няколко клика от дома си.

Отсега нататък клиентите трябва да отидат в офис на дружеството, да изчакат на големи и бавни опашки, да подадат заявление, после да отидат до конкретна каса на "Изи пей", да платят 7 лева такса и да чакат. Минимум 2-3 седмици отнема, за да стане готова въпросната справка. Която до този момент се получаваше за секунди! При това всеки трябва да носи със себе си нотариален акт или пълномощно и да представи документ за самоличност. Защо е въведена промяната, която води до тоталното неудобство, попитахме служителка на едно от гишетата в офис на дружеството, аотговорът беше: За да не може друг да злоупотреби с данните ви.

Как може да се злоупотреби с данни за изразходения ток!? "Например, съседката ми много я интересува колко плащам аз. Открадва ми уведомителното писмо от дружеството от пощенската кутия, взима ми абонатния номер и бърка в електронната система. Вижда колко плащам аз. И тук е интересно как би могла тя да злоупотреби с моите данни за това колко съм платила през последните месеци. Да не би случайно да иде и да ми плати тя сметката!", възмущават се и се чудят препатили клиенти.

В същото време, при условие, че ЧЕЗ се оправдават с мерките за сигурност на клиентите, електронната система на дружеството е като продъдена каца. Всеки, който желае да вижда чужди сметки (интересно за какво ли ще му послужат), може да открадне фактурата на съседа си и да се абонира вместо него за електронна месечна справка без никакви проблеми. Стига да знаете абонатен номер и евентуално оторизационен код, просто се регистрирате и получавате на мейла си справките на комшията.

Очевидно истинската причина за затруднението на клиентите е в събирането на въпросната такса от 7 лева. И е много изгодно за монополиста да се въведе, тъй като в момента много сгради правят енергийно обследване заради саниране и ремонти. Всеки лицензиран оценител на енергийната ефективност изисква от етажните собственици да предоставят данни за изразходения ток за три години назад, както и сметките за парно. Така потенциалните потребители на услугата "справка за три години назад" нарастват неимоверно. И ето ти златна мина за дружеството, от което реват нонстоп не един и двама потребители. Чудесна възможност да се дерат още и още кожи!

Пита се какъв труд изразходва една чиновничка от ЧЕЗ, за да кликне веднъж в електронната система и по абонатен номер и име да извади точно за една секунда таблицата със справката за платения ток!? А един лист хартия А 4 за справката струва по-малко от 1 стотинка.