Къде да нападнем сега?
Секция: Коментари
20 Септември 2015 15:01
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Къде да нападнем сега?

/КРОСС/ За първи път Майкъл Мур заявява остро несъгласието си с американския икономически и политически ред през 1989 г., когато излиза филмът му „Роджър и аз". Този филм го прави известен, а след още няколко творби Мур се превръща в един от големите майстори на документалното кино. Мур създава: Bowling for Columbine - за културата на насилието в САЩ и стимулирането й от американското правителство; Fahrenheit 9/11 - за т.нар. война с тероризма; Sicko - за потресаващите недъзи на американското здравеопазване; Capitalism: A Love Story - за икономическата криза. Последният му филм се казва Where to invade next? или „Къде да нападнем сега? с премиера на Toronto International Film Festival. Филмът се занимава с темата защо Америка от доста време се намира в състояние на перманентна война.

A-specto публикува интервю на списание VICE с режисьора Майкъл Мур за мястото на Америка в днешния свят, какво е чувството да се разхождаш с гигантски американски флаг по улиците на различни държави и защо все пак е оптимистично настроен за бъдещето.

 

VICE: Как се спряхте на заглавието „Къде да нападнем сега?" Да не би с това да искате просто да привлечете вниманието на хората?

Майкъл Мур: Когато хората ме питат върху какво работя, аз им казвам заглавието на филма и ми е много любопитно да наблюдавам изражението на лицата им от типа „да, наясно съм за какво става въпрос", както и нервния смях, който следва. Все едно става дума за някакво смешно заглавие, макар че единственото смешно тук е, че е доста вярно. Когато Берлинската стена падна, а Студената война свърши, наистина имах усещането за облекчение, успокоих се, че разработката на оръжия и масовото харчене на пари от Пентагона вече са приключили и ни предстои да заживеем в един мирен свят. Но не, все трябва да имаме и следващ враг. И тъй като голяма част от икономиката ни и структурите на властта са базирани точно върху това, за което ни предупреждаваше Айзенхауер - военно-промишления комплекс - в един момент си казах: „А, да, ще бъдем в положението на постоянна война с някого". Все ще има нова заплаха, все ще се появи ново плашило. И така, заглавието е сатирична атака на реалността ни. Когато нещо започва да приключва, ние веднага започваме да говорим за следващата заплаха, примерно за Иран, или ускоряваме темпото на воюване с някой друг, който „се опитва да ни унищожи". В същото време политиците са наясно, колко плашливи са хората от подобни неща, особено американците. Когато се изолираш и не познаваш културите по света, невежеството се превръща в най-важният елемент на страха. А страхът пък е основна част от омразата. Това е уравнението. Започваш с невежество, което довежда хората до това да се страхуват, което пък води и до омраза, а от нея идва и насилието. Но единственият начин да накараш хората за повярват, че Иран е гигантският враг, който ще ги унищожи, е да ги държиш в невежество.

VICE: С това ли ще се заемат и при следващите избори?

Майкъл Мур: Мисля, че хората, които искат да пропагандират война и страх, са се заели наистина сериозно с тази задача. Все пак те имат голям проблем и това е, че младото поколение между 16 и 35 години, са имали десетилетие или две в интернет средата. Те може би нямат международни паспорти и възможности да тръгнат по света, но имат достъп до информация, което означава, че младото поколение не е невежо и не може да бъде заблудено толкова лесно. И мисля, че това ще е голям проблем на всеки, който се опита да започне кампания, в основата на която е страхът. Така, че аз съм оптимистично настроен и смятам, че хората не биха избрали такъв човек.

VICE: Филмът започва с това как изреждате всички военни неуспехи на САЩ през годините. Как според вас Пентагонът вижда тези войни?

Майкъл Мур: В първите минути на филма, аз казвам нещо, което не се говори в САЩ, а именно: „Загубихме Виетнамската война. Загубихме и Корейската война. Загубихме и войната в Персийския залив." Всъщност позволихме на Пентагона и дясното крило да дефинира представата ни за това какво е да спечелиш война, но аз мисля, че печелиш война, когато побеждаваш лошите от другата страна и лошите вече не са на власт. А това не се случи в Корея.

VICE: Във филма има и една много силна идея за усещането как се възприема националната история. Осъзнаваме щетите от посттравматичния стрес, защото сме наясно с високата степен на самоубийства сред ветераните от войните. Но не сме ли слепи за една по-неуловима травма след дългите години на конфликти?

Майкъл Мур: О, абсолютно! Това е една от причините, заради които реших да дам това заглавие на филма. Затова и хората реагират особено. Те просто знаят, че всичко е болезнено вярно. Всички са наясно, че отговорните за това не са приключили с използването на младите хора за фураж в следващите им абсурдни идеи. И честно казано, мисля, че тук имаме проблем с националния посттравматичен стрес. Не говоря за войските, а по-скоро за една държава, която все още не е разбрала какво всъщност се случва, държава, в която всички са нервни за всичко. Никога не е добре да живееш в страх. Ако имаш дете, което се страхува да си ляга през нощта, защото си мисли, че има чудовище в гардероба, начинът, по който трябва да накараш детето ти да си легне, е да отвориш вратата на гардероба и да оставиш светлината включена. С други думи, разсееш ли неведението в детето, то може да се успокои и да заспи.

VICE: Не мислите ли, че Америка трябва да бъде отворена към самонаблюдението? Наративът за американската изключителност, идеята, че това е най-добрата, най-силната, най-свободната, най-смелата страна на света, ме кара да си мисля, че говорим за държава, която не е склонна да се вглежда в себе си. Как мислите?

Майкъл Мур: Мисля, че чувството ни за изключителност ще ни съсипе. Почти същото е, когато казваш, че няма нужда да се намира лекарство срещу рака, защото сме достатъчно големи и смели, за да го посрещнем и преборим. Става дума за някакъв вид вяра, че сме все на върха, а това реално не е така.

VICE: Според вас какво се опитват да кажат политиците, когато говорят за американската изключителност?

Майкъл Мур: Опитват се да накарат хората да се чувстват добре, което всъщност засилва обраното вътрешно усещане, т.е. да не се чувстваш добре. В Америка продължаваме да си пеем песничката „Ние сме номер едно, ние сме номер едно", но сега е дошло времето да се замислим кого всъщност се опитваме да убедим в това. Защото фактите го оспорват. Не сме номер едно в образованието, не сме номер едно в масовия транспорт, не сме номер едно в здравеопазването, не сме номер едно и в...... кажете го!

VICE: Може ли да се каже, че филмът ви е за смъртта на американската мечта?

Майкъл Мур: Това може да се каже по-скоро за ранните ми филми, но все пак така наречената мечта си е мъртва. И хората го знаят. Но те също така знаят , че то е било точно една мечта. Тази мечта никога не се осъществи в американската действителност. Защото беше мечта. И мечтата се превърна в кошмар за милиони, защото не успяха да имат живота, който са имали техните родители и знаят също така, че децата им няма да имат живота, който те са имали.

VICE: Изглежда, че вече няма нещо, което да накара американския работник да излезе на улицата, по начина, по който виждаме протести на работници в други страни. Какво се случи с духа на протестите в САЩ?

Майкъл Мур: Мисля, че хората се отказват още преди да са опитали да излязат. И те се отказват, защото имат достатъчно примери, че когато отидеш на протест, нищо не се случва. Какво имам предвид - да погледнем какво стана един месец преди да започне войната в Ирак. Колко милиона в Америка и по целия свят излязоха на улиците през този февруари? Най-мащабната демонстрация може би в историята на света. И какво стана четири седмици по-късно? Майната му. Буш бомбардира Багдад.

VICE: Бихте ли се съгласили с тезата, че американското общество е сломено и няма повече надежди. Това не е ли тъжно за Вас като американец?

Майкъл Мур: И да, и не. Мисля, че исторически, в миналото, хората много пъти са се чувствали сломени, но нещата понякога се променят и към по-добро. Преди 11 години, по време на изборите, когато всички държавни поправки в конституцията забраняваха гей браковете, всичко изглеждаше толкова крайно, че си мислехме, че то ще си остане такова до края на живота ни. И това беше като да кажеш „майната ти" на всеки, който е гей. Какъв е смисълът? Някои си казваха, защо тогава да не се преместим в Канада, където ни приемат и можем да сключваме брак. Но това не стана. Случи се, че хората се вдигнаха и започнаха борбата наново. Това не беше толкова политическо движение, колкото чисто лично. Мисля, че това, което обърна страната е, че през последните 10 години и гейове, и лесбийки, и изобщо хора, които не са били приемани от хетеросексуалното мнозинство, излязоха и се показаха. Показаха се пред приятелите си, пред съседите си, в училище или в университета и пред колегите. Така че лесбийките и гейовете постигнаха това сами. Вярвам, че скоро ще се случи революция от идеи, и общественото мнение ще накара политиците или да се качат в автобуса или да бъдат размазани под него.

VICE: Докато пътувахте по света, за да снимате филма, сблъскахте ли се с антиамерикански настроения?

Майкъл Мур: И да, и не. Най-неприятните части от филма са, когато се разхождам из цялата планета с огромно американско знаме. С това огромно знаме минах през Шанз-Елизе в Париж и си мислех: „Защо нарисувах мишена на собствения си гръб?".

VICE: Наистина ли така се чувствахте? Беше ли опасно да се движите с американското знаме?

Майкъл Мур: Не бих казал опасно, беше малко объркващо в смисъл, че трябваше да съм подготвен за това, някой да дойде и да ме набие, да ме запали или пък насочи оръжие срещу мен.

VICE: Защо се страхувахте от това?

Майкъл Мур: Мнозинството американци ясно осъзнават, че не ни възприемат много добре като държава в днешно време. Но като хора сме доста харесвани, имам това впечатление, хората обичат да са около американци.

VICE: Срещнахте ли някъде истинска омраза към външната политика на САЩ? Някой конфронтира ли се с вас лично по тази причина?

Майкъл Мур: Бих казал, че ¾ от хората, които интервюирах във филма, свързаха американската политика с войните. Тяхното мнение е: „Ако искате да направите нещо за света, спрете инвазията. Не започвайте войни, не бъдете агресивни, тиранични, защото иначе сте много готини и имате страхотна система на вероизповеданията, чудесна конституция. Искаме да сме като вас, но вие сами си утежнявате положението, защото позволявате на лидерите ви да правят отвратителни неща."

VICE: През последните 25 години засилването на глобализацията, евтините трудови пазари по света и движението на работна ръка превърнаха Америка до някаква степен в ксенофобска страна. Съгласен ли сте? И как ксенофобската публика ще отиде да гледа филм, който се казва „Къде да нападнем сега?".

Майкъл Мур: Когато казвам името на филма, винаги добавям и това, че е комедия.

 

VICE: Искате хората да го знаят?

Майкъл Мур: Да, искам да го знаят. Искам да знаят, че това, което ще получат не е на всяка цена това, което те си мислят, че ще получат и това е част от забавлението във филма и част от изненадата. Аз просто се опитвам да правя това, което и всеки режисьор, да споделя няколко момента на голям смях, големи сълзи и да помогна на някои от вас да елиминират театралното мислене за някои неща.

VICE: Звучи ми малко като патриотичен филм, не като карикатура на Майкъл Мур в образа на ужасно побъркан либерал. Колко от самия Вас има в този филм?

Майкъл Мур: През последните години доста неща в живота ми се промениха. През 2014 г. почина баща ми и се разведох. В този момент имах големи симпатии към Средните щати, чувствайки се безпомощен и безнадежден едновременно. И когато и двамата ти родители са си отишли, се появява това чувство, че си сирак. Но не беше толкова зле. Това ми оказа необикновен ефект - бях тъжен, но не депресиран. Всъщност аз бях много силен и това, че го виждах как умира ми донесе особен вид респект, по-скоро ентусиазъм за живот.

VICE: Това означава, че филмът е животоутвърждаващ?

Майкъл Мур: Екипът имаше друго заглавие за този филм и то беше Mike's Happy Movie или Щастливият филм на Майк.

VICE: Опитвате ли се да заредите света с позитивни емоции? Говорите много оптимистично за революцията от идеи?

Майкъл Мур: Да, мисля, че ще се случи и тя ще бъде започната от младите хора. Тя ще бъде започната от афроамериканци, от жени. И те вече го правят. И някои от тези движения са свързани с децата от „Окупирай Уолстрийт", които преди няколко години показаха на населението, че хората могат да говорят открито и да критикуват проблемите на икономическата власт и икономическата несправедливост.

VICE: Тоест прогнозирате ненасилствена американска революция на идеи около обществения ни договор, основите на всяка либерална демокрация Мислите ли, че това ще се случи през следващите пет години?

Майкъл Мур: Да, в следващите две или три години.

VICE: Нетърпелив ли сте американците да гледат филма ви и да говорите с тях за идеите, които имате?

Майкъл Мур: С Fahrenheit 9/11 пътувах из цялата страна, обиколих 60 града за 42 дни. Същото мисля да направя и с този филм. Вече проучихме как можем да се сдобием с един от тези rock'n'roll автобуси и започваме да подпалваме огъня из страната с филма и да го показваме на възможно най-много места. Всъщност навсякъде, където можем да паркираме буса.

VICE: Това е част от цялото забавление покрай излизането на филма, така ли?

Майкъл Мур: Обичам да ходя насам-натам, намирам хората за очарователни, това наистина е прекрасна страна, обичам я. Много пъти съм я прекосявал надлъж и нашир и все още се опитвам да опиша тези емоции с думи. Има места, които са заредени с любов. Не тази любов от картичките. Говоря за истинско съчувствие и дълбока любов. Обожавам това усещане.

 

Превод: Юлия Владимирова

A-specto