/КРОСС/ До миналия петък марката "Фолксваген" символизираше германската инженерна индустрия и надеждност. Това се промени радикално само за четири дни, коментира "Ройтерс". Скандалът с измамите на тестовете за вредни емисии на дизеловите двигатели на компанията, които бяха разкрити в САЩ, кара много германци да се опасяват, че това ще има ефект и върху техния бизнес и ще подкопае доверието в марката "Произведено в Германия".
След серия от други удари по репутацията на Германия - от многократните забавяния на новото летище в Берлин до серията финансови измами на водещата Дойче банк - бизнес имиджът на Германия изглежда опетнен.
"Произведено в Германия" означава качество и доверие. Сега, доверието е загубено, казва Фердинанд Дуденхофер от Университета в Дуисбург-Есен. Никой не може да си представи мащаба на това и вредата, която ще причини на германската индустрия. Това е само върхът на айсберга."
Вестник "Билд" описа "Фолскваген" като перлите в короната на германската индустрия и предупреди, че успехите на компанията не трябва да бъдат забравяни.
Реалността обаче е, че компанията бе уличена в съзнателно подвеждане на потребителите и администрацията на САЩ за вредните емисии на дизеловите й двигатели.
Акциите на компанията паднаха с 33% през последните два дни. По-рано във вторник от фирмата заявиха, че ще отделят около 6.5 милиарда евро през това тримесечие разпоредби за покриване на разходите, свързани със скандала.
Въздействието на такъв скандал е особено голямо в Германия, най-голямата икономика в Европа, заради зависимостта на страната от износа, които съставлява повече от 45% от брутния вътрешен продукт.
"Големият успех на Германия като износител почива върху етикета за качество "Произведено в Германия". казва Марсел Фратзшер, ръководител на икономическия институт DIW в Берлин. "Фолксваген" стоеше зад това качество и бе символ на съвършенство, доверие и надежност."
"Дори и да не знаем как точно случилото се ще се отрази на германската икономика, рискът е голям поради зависимостта от износа."
Автомобилната индустрия в страната осигурява приблизително едно на всеки пет работни места. Тя осигурява 17.9% от 1.1 трилиона евро износ само през миналата година според данни на Дойче банк и се радва на стабилен ръст от 2009 г. насам.
Германският министър на икономиката Зигмар Габриел също изрази загриженост за репутацията на автомобилната индустрия като цяло, въпреки че съперниците на "Фолксваген" - "Даймлер" и БМВ - побързаха да заявят, че те не са замесени в скандала.
Марката "Фолксваген"
Консултантската фирма "Интербранд" твърди, че компанията е на стойност 10 млрд. евро и една от най-ценните германски марки.
Първите 50 германски марки са на стойност повече от 170 милиарда евро, а производителите на автомобили доминират в топ класацията, с "Мерцедес", БМВ, "Фолксваген" и "Ауди" съответно на първо, второ, пето и шесто място.
В разразилата се имиджова битка германска телевизия започна да излъчва популярна реклама в САЩ, в която "Фолксваген" не само се хвали, че е най-продаваната марка дизелови автомобили в САЩ, но и се появява репликата "Не е ли време за германско инженерство".
Скандалът подкопава и доверието в кампанията на "Фолксваген" за чист дизел, който е основен стълб в усилията на компанията за разработване екологични технологии - стратегия, споделяна от други германски автомобилостроители като БМВ и "Даймлер".
Главният изпълнителен директор на "Фолксваген" за САЩ Майкъл Хорн заяви по-рано, че компанията "напълно се е прецакала", и обеща да се реваншира.
Частично притежавана от правителството на Долна Саксония, "Фолксваген" едва се отърси от скандал през 2005 г., когато бяха разкрити луксозни пътувания на членове на съветите на работниците с участието на проститутки. По-рано тази година тя изпревари "Тойота" от първото място по продажби на автомобили в целия свят.
Пътят на компанията, от създаването й през 1937 г., когато тя е натоварена със задачата да създаде достъпен "народен автомобил" в нацистка Германия, е превъплъщение на съживяването на германската икономика след Втората световна война благодарение на модели като "Голф" и "Пасат".
Политиците често споменават разширяването на компанията на американските и китайски пазари, което допринася за силата на износа на страната.
Според експерти сега компанията ще трябва да приложи стратегията на "Мерцедес" от 1997 г., когато шведско списание публикува резултати от тестове на новата А класа, които показваха, че автомобилите се преобръщат при определени маневри.
"Мерцедес" тогава изтегли всичките автомобили и добави нови нива на безопасност, но отне години марката да си възвърне доверието на клиентите.
"Мръсният" имидж на Германия
И все пак този скандал е различен, тъй като не е резултат на некомпетентност, а на преднамерен опит за измама.
След поредица от скандали в немски фирми и организации започва да изглежда така, сякаш злоупотребите не се ограничени до шепа изолирани случаи, въпреки че Германия се представя добре в международните класации, коментира "Ройтерс".
Организацията за борба с корупцията "Трансперънси интернешънъл" дава на "Фолксваген" сравнително висока оценка от 5.5 от 10 в своето класиране на глобалната корпоративна прозрачност - резултат, който я поставя много близо до първите 10 фирми.
Но образът на Германия става все "по-мръсен".
Миналата година ADAC, най-големият автомобилен клуб в Европа, бе уличен, че е фалшифицирал резултатите от своята престижна годишна награда, която бе спечелена от новият "Голф". От ADAC обявиха, че редът на класирането не е бил променян, а само общият брой подадени гласове, но това все пак предизвика пореден скандал в Германия и в световната автомобилна индустрия.
Такива практики не са ограничени до автомобилната индустрия, която е критикувана в последните няколко години за упражняването на натиск в Берлин и Брюксел, например за законодателството в ЕС.
"Сименс" в момента се опитва да съди 11 високопоставени мениджъри и членове на надзорните бордове заради корупционни практики. Компанията трябваше да плати 1.3 млрд. евро щети заради съдебните дела в Германия и САЩ през 2008 г.