/КРОСС/За заемане на длъжност "директор" на детска градина или училище ще са необходими вече 5 години трудов стаж, а не както досега - 3 години, решиха окончателно депутатите с гласуваните текстове за предучилищното и училищно образование. На всеки 4 години ще има атестация на директорите.
Народните представители повишиха минимално изискуемия стаж, за да може един педагог да стане директор на учебно заведение. За "директор" на детска градина, училище или център за подкрепа за личностно развитие ще е необходим не по-малко от 5 години учителски стаж, а в спортно училище ще може да се става директор и с 5 години професионален опит в областта на физическото възпитание и спорта. В комисията за провеждане на конкурса за заемане на длъжността "директор" на общинско училище се включват представители на регионалното управление на образованието, определени от Началника на регионалното управление, на общинската администрация, определени от кмета на общината, както и представител на Обществения съвет.
Вносителите от ГЕРБ отхвърлиха идеята на АБВ за 5-годишен мандат на директорите, като се обосноваха, че това може да доведе до политизиране и хаос в системата. Според председателя на образователната комисия Милена Дамянова от ГЕРБ, контролът ще е гарантиран чрез атестация на директорите от специална комисия в широк състав.
Ние сме предложили атестиране на 4 години, с възможност за прекратяване на трудовото правоотношение при несправяне със задълженията. Считаме, че по този начин ще мотивираме директорите за едно отговорно изпълнение на задълженията, каза Дамянова.
От БСПпък поискаха при назначаване на директори на държавните и общинските училища да има засилена роля на държавата, представлявана от Министерство на образованието. Валери Жаблянов обясни, че според предложението на левицата комисията за избор на директори трябва да е определена от образователното министерство чрез регионалния инспекторат. Според него в обратния случай се дава възможност за политически произвол и липса на качество при оценката и провеждането на конкурса.
Депутатите заложиха и задължението детските градини и училищата да приемат деца и ученици със специални образователни потребности. В група в детска градина и в паралелка в училище ще може да се обучават до три деца и ученици със специални образователни потребности. В случаите, когато на територията на населеното място няма друга група или паралелка, която да осигурява същото по вид образование, броят на децата или учениците може да бъде по-голям, като ще се назначава помощник-учител.