Андрей Кураев: Християнинът не може да не бъде монархист
Секция: Православие
26 Септември 2015 14:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Андрей Кураев: Християнинът не може да не бъде монархист

/КРОСС/ Християнинът не може да не бъде монархист. Не бива да се мисли, че ако Христос беше живял в нашия век, изразът „Царство Божие", срещащ се в Евангелието, би могъл да звучи като „Република Божия". Във всяка политическа култура християнинът е призван да изгражда вътре в себе си именно „Царство", „диктатура на съвестта". Човекът трябва да падне в плен - да „стане затворник на любовта" (преп. Макарий Египетски).

Напълно буквално е разбирал евангелските думи за „Царството" един от древните подвижници, за когото пише Св. Теофан Затворник: „Спомням си за един старец от древните, който веднъж провъзгласил в своето обкръжение: радвайте се с мен, аз сега съм цар! Как така? Възцарих се над страстите".

Целомъдреният човек има в своята душа и своя живот твърда ос, около която той гради себе си. Неговият живот не се изгражда на „реактивен" принцип: откъдето е по-силно дразненето - натам по реакция се насочва отговорът. Напротив, към неговия душевен живот може да се приложи известният в биологията Закон на Кенън: постоянството на вътрешната среда е условие за свободен живот. Вътрешната топлина се явява залог за свободата от външните предмети.

Ако за описание на целомъдреното състояние използвахме думата „царство", то естествено е да се каже, че противоположното състояние на това „царство" е демокрацията. Тук е уместно да си спомним bon mot, която определя републиканеца като човек „без цар в главата".

В този случай човекът представлява „парламент", в който всяка от „фракциите" настоява за своето. Фракцията на сърцето иска молитва, фракцията на разсъдъка жадува за информация, а фракцията на стомаха настойчиво предлага да се направи обедна почивка. Тече усилено търсене на „консенсус", който благополучно се разпада, веднага щом най-близката цел на една от фракциите е постигната.

Тази демокрация на страстите е наречена от Св. Теофан Затворник „всуетяване" - „когато едно нещо се прави, а стотици се тълпят в главата". От друга страна за това състояние на вътрешната война и раздробеност свидетелства Марина Цветаева: „И ти ще разбереш как страстно ден и нощ се борят Промисъл и Произвол, като воденични камъни, въртящи се в гърдите".

Това състояние впрочем не е чак толкова лошо. Човек все още различава кое е добро и къде е грехът, и той още е отворен за добрите помисли.

Но под това равнище виждаме някаква цялостност в човека. Всички помисли и движения на душата се събират ведно, кристализират около някоя - най-силната - страст. Страстите, по наблюдението на светите отци, са способни да се изгонват една друга. Човек, да речем, може да се въздържа от блудство заради собственото си тщеславие или заради по-скорошното си забогатяване. Централната страст подчинява човека на себе си, лишавайки го от свобода: „познаваше той само мисловната власт; една, но пламенна страст..." Затова неслучайно преп. Макарий Египетски нарича страстите „мъчноносими планини.


Проф. протодякон Андрей Кураев
Из „За вярата и знанието"

 

Превод: Владислав Митев

„Задругата"