/КРОСС/Димитър Делчев, народен представител от „Движение България на гражданите" от Реформаторския блок, член на правната и вътрешна комисии в парламента, внесе в петък в деловодството на Народното събрание въпроси към министъра на образованието и министъра на правосъдието, свързани с детското правосъдие.
Министър Танев ще трябва да отговори на въпрос дали министерството на образованието предвижда промени в учебния план на СПИ и ВУИ, където се настаняват деца в конфликт със закона, поясни Делчев. Според думите му действащата нормативна уредба в образованието не е пригодена за работа с децата там. Поради необходимостта от стриктно спазване на учебни планове се оказва, че деца, които формално са в пети клас, но не могат да четат и пишат, се обучават по английски език, защото законът не позволява възпитателите да се заемат с проблема с грамотността им. Това не е единичен случаи, а реалността във всички училища-интернати, които посетих през последните месеци, добави депутатът.
Въпреки множеството заявки за промяна, в последните няколко години в тези институции не се е случила никаква реформа, която да реши проблема, затова искам да чуя от министър Танев каква е концепцията на МОН за реформа в тези училища, каза Делчев. Децата в конфликт със закона трябва да имат шанс за интеграция в обществото, да натрупат различни умения, но когато са неграмотни и програмата не разрешава излизане от рамката, това няма как да се случи, категоричен бе той.
От своя страна министър Иванов ще трябва да отговори за броя и реда на използване на „сините стаи" - особени защитени помещения за работа с деца, влизащи в контакт с правосъдието.
Въвеждането на тази международна практика е изключително важно, но получих редица сигнали за отказан достъп до тези помещения, каза Делчев. Според думите му това не съответства на интересите на правосъдието за бърз процес и разпит на свидетели във възможно най-кратък срок от настъпване на събитието, за което те свидетeлстват.
Реформата в системата на детското правосъдие е залегнала в програмата на правителството. Тази система включва функциите на множество държавни органи, натоварени със задачи в правосъдната и социалната система, както и в образованието и това прави изпълнението й трудно, каза Делчев и добави, че в същото време децата биват изолирани и не получават реален шанс за обратна интеграция в обществото.
Според думите му всички институции трябва заедно да намерят решение на проблема, в противен случаи прехвърлянето на отговорност между отделните администрации ще продължи и децата в конфликт със закона ще продължават да бъдат изолирани от обществото, лишени от възможност за различно бъдеще далеч от престъпността.