/КРОСС/С предложените текстове ние правим едно уеднаквяване на правилата за всички, които участват в този бранш, тъй като даваме възможност да се постигне един по-ефективен контрол, поясни в интервю за БНР в предаването Иван Вълков - депутатът от ГЕРБ и заместник-председател на Комисия по транспорт в Парламента, както и един от вносителите на промените в Закона за автомобилните превози, която по-късно през деня ще бъде разгледана на първо четене.
Целта на попртавките е да намали некоректно отношение от таксиметрови водачи спрямо клиентите и необосновано високи суми за услугата, като се премахне възможността автомобилни превози да се правят от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. С евентуалния прием на новите текстове, всеки шофьор на такси ще трябва да се регистрира по отделно като превозвач или пък такси-компаниите ще трябва да назначат шофьорите на трудови договори.
Именно водачите, които непритежават удостоверения, а извършват дейността за своя сметка от името на регистриран превозвач, създават проблем при извършването на контрола, поясни Вълков и допълни:
За едни важат нормативни изисквания и съответно отговарят на определени условия, а други - не и това е причината за уеднаквяване на правилата.
Въпреки, че с предложените промени, ако таксиметровите компании не наемат превозвачите, то те ще създадат свои фирми и броят на превозвачите ще нарасне значително, според депутатът контролът няма да се затрудни:
Това те могат да го направят като наемат хората на нормален трудов договор, а че в момента някои не си плащат осигуровки, просто е за тяхна сметка и за сметката на хазната.
Целта е да изсветлее секторът - условията трябва да бъдат еднакви, подчерта Иван Вълков.
Начинът, по който се внася законът, няма да има резултат, защото на пазара в момента съществуват т.нар. кухи фирми, заяви Кирил Ризов, един от учредителите и председател на съюз "Такси":
За да не отиваме от едната в другата крайност - кухите фирми да се превърнат в превозвачи, следва въпросът да се реши по начина, по който го коментирахме в транспортната комисия , а именно с изменение на данъчната основа и в Кодекса за социално осигуряване, подчерта Ризов.
Председател на съюз "Такси " допълни, че е необходимо запазването на регистрационния и разрешителния режим, както и даването на патентен режим т.е. от всеки автомобил да се събира патент в смисъл на еднократен годишен данък. А с изменения в Кодекса за социалното осигуряване, таксиметровия шофьор трябва да си плаща социалните осигуровки.
Вълков също подчерта, че ще има промени в данъчните закони, но те ще бъдат съгласувани заедно с транспортния бранш, защото:
Първо трябва да бъде приет този законопроект и след това тези промени ще бъдат включени следващите месеци - тогава се вкарват данъчните закони и законите, които са свързани с държавния бюджет за следващата година.
Това безспорно е една крачка напред, допълни Ризови и сподели относно онлайн платформата "Юбер", че:
В целия свят "Юбер" продължават да присъстват след всяка забрана и затова тази седмица бранша се готви да уточни лъчите на протеста. Ориентировъчна дата е 15-ти от 10 часа, без да нарушаваме движението на София, от двата края - от Младост и от Люлин, ще тръгнат лъчите на протеста т.е. всички в наличност таксиметрови автомобили. Ще протестираме срещу "Юбер", допълни Ризов и поясни, че въпреки забраната, те продължават да извършват дейността си.