Депутатите разглеждат промени в Закона за автомобилните превози
Секция: ПОЛИТИКА
06 Октомври 2015 09:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Депутатите разглеждат промени в Закона за автомобилните превози

/КРОСС/С предложените текстове ние правим едно уеднаквяване на правилата за всички, които участват в този бранш, тъй като даваме възможност да се постигне един по-ефективен контрол, поясни в интервю за БНР в предаването Иван Вълков - депутатът от ГЕРБ и заместник-председател на Комисия по транспорт в Парламента, както и един от вносителите на промените в Закона за автомобилните превози, която по-късно през деня ще бъде разгледана на първо четене.

Целта на попртавките е да намали некоректно отношение от таксиметрови водачи спрямо клиентите и необосновано високи суми за услугата, като се премахне възможността автомобилни превози да се правят от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. С евентуалния прием на новите текстове, всеки шофьор на такси ще трябва да се регистрира по отделно като превозвач или пък такси-компаниите ще трябва да назначат шофьорите на трудови договори.

Именно водачите, които непритежават удостоверения, а извършват дейността за своя сметка от името на регистриран превозвач, създават проблем при извършването на контрола, поясни Вълков и допълни:

За едни важат нормативни изисквания и съответно отговарят на определени условия, а други - не и това е причината за уеднаквяване на правилата.

Въпреки, че с предложените промени, ако таксиметровите компании не наемат превозвачите, то те ще създадат свои фирми и броят на превозвачите ще нарасне значително, според депутатът контролът няма да се затрудни:

Това те могат да го направят като наемат хората на нормален трудов договор, а че в момента някои не си плащат осигуровки, просто е за тяхна сметка и за сметката на хазната.

Целта е да изсветлее секторът - условията трябва да бъдат еднакви, подчерта Иван Вълков.

Начинът, по който се внася законът, няма да има резултат, защото на пазара в момента съществуват т.нар. кухи фирми, заяви Кирил Ризов, един от учредителите и председател на съюз "Такси":

За да не отиваме от едната в другата крайност - кухите фирми да се превърнат в превозвачи, следва въпросът да се реши по начина, по който го коментирахме в транспортната комисия , а именно с изменение на данъчната основа и в Кодекса за социално осигуряване, подчерта Ризов.

Председател на съюз "Такси " допълни, че е необходимо запазването на регистрационния и разрешителния режим, както и даването на патентен режим т.е. от всеки автомобил да се събира патент в смисъл на еднократен годишен данък. А с изменения в Кодекса за социалното осигуряване, таксиметровия шофьор трябва да си плаща социалните осигуровки.

Вълков също подчерта, че ще има промени в данъчните закони, но те ще бъдат съгласувани заедно с транспортния бранш, защото:

Първо трябва да бъде приет този законопроект и след това тези промени ще бъдат включени следващите месеци - тогава се вкарват данъчните закони и законите, които са свързани с държавния бюджет за следващата година.

Това безспорно е една крачка напред, допълни Ризови и сподели относно онлайн платформата "Юбер", че:

В целия свят "Юбер" продължават да присъстват след всяка забрана и затова тази седмица бранша се готви да уточни лъчите на протеста. Ориентировъчна дата е 15-ти от 10 часа, без да нарушаваме движението на София, от двата края - от Младост и от Люлин, ще тръгнат лъчите на протеста т.е. всички в наличност таксиметрови автомобили. Ще протестираме срещу "Юбер", допълни Ризов и поясни, че въпреки забраната, те продължават да извършват дейността си.