Д. Гочева: Достъпът до култура в крайните квартали на София
Секция: ПОЛИТИКА
08 Октомври 2015 15:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Д. Гочева: Достъпът до култура в крайните квартали на София

/КРОСС/ Стратегията за развитието на София като творческа столица, приета от Столичния общински съвет през 2012 година, ни даде посоката за развитие на културата в нашия град до 2023 година. Тя посочи визията за културния ни живот и отбеляза проблемите, с които той ще се сблъска при осъществяването й. 

Документът фиксира начините, по които дейностите в областта на културата, образованието, околната среда, икономическото и социалното развитие, могат да променят столицата.
Стратегията ни предложи рамка, чрез която местната власт, университетите, културните оператори, частният и доброволческият сектор в изкуствата, туризма, културното и природно наследство, медиите и гражданите могат да работят заедно за постигане на общи цели.
Като основни стратегията посочи:
• утвърждаването на София като древен, модерен и космополитен град;
• гарантиране повишаване на участието на гражданите в културните дейности и на потреблението на културни продукти и услуги;
• позиционирането на София като привлекателна културна дестинация в европейския и световен културен календар;
• подобряване качеството на живот на жителите и гостите на София.

Безпорно целите са многопластови и за постигането им трябва твърде много работа. Няма да се спирам на произтичащите от тях тематични приоритети, но ще фокусирам вниманието ви на един, който смятам за изключително важен. Това е приоритетът достъп до култура, с изключително значение и от особена важност за крайградските райони на столицата.

В Стратегията достъпът до култура е определен като достъп на „всеки гражданин, независимо от неговия пол, възраст, етнически произход или социален статус -до разнообразни културни продукти и услуги, който му дава възможност да развива потенциала си чрез активно участие в творчески дейности, включително във виртуалното пространство".

До 2023 година няма много време... и за постигането на тази цел следва да се направят редица промени в съществуващите общински механизми и инструменти за развитие на културата, за интегриране на културата с градоустройството, бизнеса, образованието и пр.

Следва да се замислим, как ще се случи това и защо досега не се е случило.
Каква база съществува и какво ще надграждаме, за да постигнем тази цел?

София е най-древният град на Европа и е европейска столица. Тук са концентрирани няколко пласта историческо наследство и културна инфраструктура, обхващаща ¼ от театрите и 9 % от библиотеките в страната! В София са ситуирани 28 музея, над 60 галерии, 31 кинозали, 3 киноцентъра, 185 средни училища, над 20 университета, над 120 читалища, издателства и др. културни инситуции.

От гореизложените цифри всеки би казал, че София е европейски динамичен град, в който развитието на културата е приоритет на държавата, в частност и на общината. Би бил убеден, че във всяка част на града културата е достъпна за всеки и всеки има ресурса да се създава качествен културен продукт.
Така ли е наистина? Отговорът е един. Не, не е така!

Големите културни събития, включително и културните улични перформънси, без значение наши или продукт на европейски културен обмен се презентират в подходяща за целта среда - в центъра на града. Гражданите с различна възраст, образование, социален статус, живеещи в различни райони на София нямат възможности за активно участие в културния живот на града, както за професионалното участие така и в многообразието от любителски форми.

Какво е състоянието на културната инфраструктура извън центъра на града днес? Има ли база, която може да надграждаме, или за да постигнем целите на Стратегията трябва да започнем с подоготвка на нови културни проекти?

Настояща база няма. Крайградските райони на столицата са далече от културните събития, защото в тях НЯМА културна инфраструктура.

Крайградските райони са спалните на града!

Там няма да намерите, театрални и кино зали, открити сцени, галерии, културни домове и пр. Съществуващите такива, отдавна са приватизирани и се използват по друго предназначение.

Днес училищата и читалищата са културните центрове на крайните квартали на столицата. Това не трябва да ни учудва - известно е, че българите заселници първо са строили църква, училище и читалище, след което селището се разраствало около тях. Голяма част от читалищните сгради в София са строени в средата на 20 в., и днес са в окаяно състояние.
Всички те са обявени за "публична общинска собственост" - разбирайте никой не ги стопанисва и никой не отговаря за тях.

Читалищата, като единствени културни центрове в районите, получават годишна субсидия директно от републиканския бюджет, през бюджета на съответните общини. Тази субсидия е крайно недостатъчна и не е съобразена с това, че в стандарта за една субсидирана бройка са разчетени средства за дейност, както и за заплати, други възнаграждения и плащания на персонала, осигурителни вноски и издръжка, както и средства, съгласно ЗЗБУТ.

За 2015 г. субсидията за една бройка е 6940 лв. за цялата година, т.е. 578 лв. на месец. Нека попитаме Министерството на културата и Общината как читалище със субсидия от 578 лв. може да формира фонд „Работна заплата" да заплати труда на секретаря, библиотекаря, чистача и др., в същото време да заплати останалите разходи? Нека имаме предвид, че за да функционира нормално едно читалище, помещенията трябва да бъдат и отоплявани! /разходите са между 500 и 1000 лв. в зависимост от горивото, което се използва/.

Читалищата са в пряка зависимост от „благоразположението" на Общинският съвет! Ако той разреши на читалището отдаване под наем на помещения за съвместни културни дейности срещу заплащане, читалищата ще формират бюджет, с който да ремонтират физически и морално остарялото оборудване в читалищните сгради. Известни са случаи, в които част от тези събраните средства се връщат в общината.
Тук ще задам въпрос: „Какви допълнителни приходи ще има едно читалище, ако то не разполага с помещения за отдаване под наем?"

Истината е, че читалищата не са приоритет на общините. Ако в следващия програмен период те се санират, ще имат добър външен вид, може би просторни и реновирани помещения, ще имат повече заети в читалищната дейност, но ще липсват средства за бибилиотечни стелажи, сценична техника, костюми, мултимедии, компютри, инструменти, за тяхната поддръжка и т.н.

Така в 21 век, при изготвена от 3 години стратегия, която е в унисон с европейското развитие на столиците, в нашият град и неговите крайни квартали културната инфраструкура днес са училищата и най-вече читалищата.

В тях нашите деца и рисуват, танцуват и пеят - така популяризират българският танц и фолклор в Европа и света, но не и на сцена в района, защото такава там липва!

В тях те свирят на пиано и гастролират на световните сцени, там учат чужди езици, там правят мартеници и четат!

Четат, ако в бибилиотеките има подходящата литература за тях. Там фондът е доста разнороден, предимно морално и физически остарял, защото средства за закупуване на нови книги няма! Библиотеките във „Връбница" и „Надежда" купуват годишно между 10 и 15 нови книги, останалите са предимно от дарения! А дарения не липсват, има още българи, които милеят за читалищата - пазителите на нашите традиции, на духовността, на просветата. Учудващо е, защо, като плачевното състоянието на столичните читалища е повече от явно, Столична община не насочва средства към районните администрации за подобряване на тяхното състояние? Защо като във всяко едно от тях има функционираща библиотека - в някой с повече от 60000 тома, Столична община открива нови читални, включително и денонощна, в които, за да четеш трябва да дариш книга? На този въпрос, както и каква е инвестицията за тези проекти, може да отговори само общината. И докато ЧитАлнЯ, в центъра на града, с „дарената" поезия привлича столичани с приятната си и модерна визия, в столичните читалища, съществуващи повече от 80 години, между мухъл и мазилка, томовете на Вазов, Йовков и Балзак стоят в кашони.

И пак ще се върна към Стратегията за развитие на културата на София...
Чудесен документ на хартия - с цели, приоритети и политикии и финансови инструменти за постигането им. Крайно време е тя да започне да се реализира, защото вече е късно.
Достъпът до културата е осъществим.
Има незастроени терени, има рушащи се и занемарени сгради!
Има човешки ресурс, специалните училищата по изкуствата и висшите учебни завадения имат капацитет да подготвят културни мениджъри, посредници, читалищни дейци и библиотекари!
Има, макар и недостатъчна, информационна инфрастуктура за промотиране на културни събития.
Има и финансови инструменти за подкрепа и стимулиране на творческата дейност.
Необходимо е само желание това да се случи по-скоро!
Призовавам културните дейци и жителите на столицата да настояват пред общината достъпът до култура на всеки гражданин да е приоритет!
В противен случай в крайните квартали и възрастните и децата ще стоят пред малкия екран, ще гледат Биг Брадър, турските сериали, томовете на Балзак ще продължават да са в кашони, а пиесите на Шекспир ще се играят на сцените в центъра на големия ни град.

 

Даниела Гочева
Кандидат за общински съветник от БСП Лява България в София