В училищата се въвежда нов предмет - гражданско образование
Секция: БЪЛГАРИЯ
16 Октомври 2015 07:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
В училищата се въвежда нов предмет - гражданско образование

/КРОСС/Предметът гражданско образование, за въвеждането на който се говори периодично, изглежда най-после ще влезе в учебните програми. Това вероятно ще стане при изработването на новите стандарти, което стартира на 23 октомври т.г. Това съобщи за "Сега" Юлиан Петров, председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".

Петров обясни, че идната седмица профсъюзите са поканени в МОН, за да започнат обсъждането на новите държавни образователни стандарти. Според приетия наскоро нов училищен закон просветното министерство трябва в едномесечен срок от обнародването на закона да изработи 3 нови стандарта - за общообразователната подготовка, за учебния план и за учебниците, учебните помагала и познавателните книжки. От това зависи и изработването на новите учебници, по които трябва да учат децата от 1-ви и от 5-и клас догодина. Останалите 15 стандарта могат да се пускат до септември 2016 г.

По думите на Петров едно от нещата, по които между неговия синдикат и МОН има съгласие, е въвеждането на нов предмет по гражданско образование. По него учениците ще се запознават с най-различни теми като избори, избирателни системи, конституция, икономика, банки и т.н. В началото на годината просветният министър Тодор Танев се обяви за въвеждането на подобен предмет още от 1-ви клас. Според синдикатите обаче има консенсус предметът да се въведе само за три класа - между 10-и и 12-и клас, макар че от КТ "Подкрепа" отдавна държат той да е от по-ранните класове. Все още не се знае дали гражданското образование ще се включи в учебните програми за задължителната общообразователна подготовка, или ще остане в тези за разширената подготовка и ще се избира по усмотрение на училищата и директорите (като ЗИП).

Друга новост вероятно ще е увеличаването на часовете по музика и изкуства, което също се подкрепяло от министър Танев. Той неведнъж е говорил и за разтоварване на учениците, така че може да се очаква новите програми да бъдат олекотени в известна степен. От профсъюза например смятат, че учениците в подготвителните класове са пренатоварени с много часове по английски език. Оттам обаче очакват примерни варианти на учебни програми от МОН, след което ще се обсъждат и конкретните варианти за промени.

Преди месеци зам.-министър Николай Денков съобщи, че от ведомството му възнамеряват да въведат изучаването на предприемачество от 6-и клас, но без да уточни дали материята ще се учи като отделен предмет, или ще се вмъкне в съдържанието на други предмети.

Освен в 4-ти и 7-и клас и учениците в 10-и клас вече подлежат на национално външно оценяване. Това предвижда новият закон за предучилищното и училищното образование. Целта му е да установи степента на постигане на компетентностите, определени с държавния стандарт за общообразователната подготовка. Форматът на оценяването, както и редът и условията за провеждането му ще се уточняват тепърва.

Десетокласниците ще бъдат подложени и на още едно изпитание през тази учебна година - онлайн оценяване на дигиталните компетентности. Тази дейност е заложена в програмата на правителството за стабилно развитие за периода 2014-2018 г. В тази връзка е подготвено оценяване на дигиталните им компетентности на три етапа - пробно изследване с около 1000 ученици от 15 школа през 2015 г., което вече мина, пилотно оценяване с около 20 000 ученици през 2016 г. и същинско оценяване с целия випуск през 2017 г. Резултатите от пробното изследване не бяха съобщени, защото целта му била чисто оперативна и "свързана с тестване на системата за оценяване, тестовите задачи, компютърните конфигурации и наличната техника в избраните училища".