/КРОСС/Най-слабият летен сезон за туризма в България от 2007 г. насам отчетоха от Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенти (АБТТА). Данните, които бяха представени от браншовата асоциация, са базирани на националната статистика. Те показват тенденция на сериозен отлив на туристи от Европа към осеммесечието на годишна база, както и концентрацията им в страната в рамките на едва шест седмици. Всъщност данните за трите най-силни месеца на лятото - юни, юли и август, вече показаха 8% спад на туристиет, но като се вземе предвид и това, че хотелиерите свалиха цените заради очаквания отлив, загубите за тях са и по-големи. При пазар за 2-2.5 млрд. евро това прави минус няколкостотин милиона лева. По данни на браншовата асоциация на турператорите обаче тези числа са силно завишени и твърдят за 50% сив сектор, като според приходите от туризъм в страната не са повече от 1 млрд. евро годишно. Заради спада при руснаците лидери по посещения отново са германците, пише "Капитал".
Дестинация без концепция
"Докато ние нямаме като дестинация ясна продуктова концепция за това как искаме да се позиционираме на международните пазари, няма как да очакваме да излезем от положението, в което се намира туризмът в момента", заяви Даниела Стоева от консорциума Go2Balkans, цитирана от БНР. Организацията ще проведе за втора поредна година туристически форум "Балканите - природа, история и култура". Целта е привличането на интереса на туроператори от цял свят към предлаганите туристически услуги в България и останалите страни на Балканите. Форматът на събитието е изложение с възможност за осъществяване на директни бизнес срещи. Предвижда се обособена зона за презентации и зона за професионални разговори. Регистрирани за участие през тази година са над 70 изложители и участници от 10 националности.
Председателят на АБТТА Байко Байков отчете, че от приемането на България в Европейския съюз до днес делът на туристите от Европа всяка година намалява. По думите му за тази година към август спадът е 10%, като отливът идва основно от европейските пазари. Делът на европейските туристи към днешна дата се е понижил до 50%, докато през 2007 г. е бил 75%. "В този смисъл ние необяснимо ще черпим ползите, че сме член на ЕС, и пазарите, които са изключително близо до нас и имат идеални въздушни връзки, остават непознати за нас", посочи Байков, цитиран от БНР. Той отправи критика към ролята на държавата в сектора. "Чест прави на министър Ангелкова, че публично заяви, че 2015 г. ще бъде най-слабият туристически сезон. Това е много важно, за да знаем къде сме и какво трябва да се направи. Публично беше призната и информацията, че 50% от сектора е нелегален. Това е също много важен елемент, който има отношение към статистиката", заяви още Байко Байков.
Поне за една нощувка
Членът на асоциацията Калин Драганов отбеляза още, че близо 3 млн. туриста са посетили страната за поне една нощувка през 2014 г. По думите му данните са съизмерими с 2008 г., когато обаче легловата база в страната е била двойно по-малка. Министърът на туризма Ангелкова вече обяви в началото на септември, че Министерството на туризма ще поиска три пъти повече от сегашния бюджет за реклама през 2016 г., или при 5 млн. лв. сега желанието е за държавен разход от 14 млн. лв. догодина. Кампанията ще бъде насочена предимно към българските и след това към съседните и другите европейски туристи.