ЦИК ни праща на изборите неподготвени
Секция: Коментари
22 Октомври 2015 10:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ЦИК ни праща на изборите неподготвени

/КРОСС/Има опасност да върнем времето назад не с час, а с години
Няма как с едната ръка да купуваш гласове, а с другата да се бориш срещу това
Едно число от единственото публично представено социологическо проучване за предстоящите избори тази неделя не ми дава мира. 17% от избирателите очакват изборите да бъдат честни.
Причините за това са ясни и нямат нужда от непрекъснато преповтаряне. Но има една, на която сякаш никой не обръща внимание. И тя е, че в морето от рекламни послания и политически агитации никой не иска да рекламира демокрацията.
По традиция информацията за изборите, която се предоставя на гражданите, е еднотипна, формална, показва по-скоро очевидното, отколкото полезното. Не става ясно дори защо кампанията на ЦИК се нарича „информационно - агитационна", при положение че призив за гласуване или опит за представяне на мотив никога няма.
Усилията за мотивиране на обществеността са прехвърлени негласно на неправителствените организации, които правят каквото могат, но в малък мащаб и без сериозен видим ефект.
Никой не иска да инвестира в кампания за повишаване на избирателната активност, защото всяка политическа партия има изгода да контролира вота при по-ниската такава. Много политически партии не могат да се борят с купуването на гласове, защото няма как с едната ръка да купуваш, с другата да се бориш. Огромен процент от хората у нас не разбират нищо от технологията на изборите, видовете избирателни системи, как могат да пазят сами избора си. Факт е, че масово хората в малки населени места и работещите в големи предприятия изпитват страх и вярват, че някой може да разбере точно как са гласували, или че тайната на техния вот няма да бъде уважена. Много избиратели нямат понятие, че ще се гласува с 3, на места дори с 4 и 5 бюлетини. Масово не се знае, че това ще отнеме значително повече време от обичайното. Не се знае и че тази неделя ще сменят времето, което също ще се отрази на изборния ден. Големите телевизии по традиция инициират собствени кампании с рекламни клипове с призив за гласуване, но нека бъдем честни - ако си видял 5 репортажа за купуване на гласове, един вял дебат в сутрешен блок и си изгледал едно интервю, в което политик те лъже право в очите, нима един рекламен клип ще ти въздейства? Определено - не. Общественото съзнание е претоварено с лозунги, с числа, с информация за срещи и концерти, с рязане на ленти, откривания и закривания. За мнозина изборите са просто ден за изкарване на пари - като член на комисия, застъпник, гласоподател. За половината българско население, имащо право на глас, изборният ден е ден за гъби, псуване или пасуване.
Тази неделя ще струва на всички български граждани 50,5 млн. лв. Това е отделно от милионите левове от държавни субсидии за партиите, с които също ще се плащат сметки. Общо 42 702 души се борят да станат кметове или общински съветници. По груби изчисления тези избори и референдумът ще излязат общо - държавен бюджет, субсидии на партии, лични средства на кандадити, дарения - вероятно между 80 - 85 млн. лв.
На този фон едва 750 000 лв. от държавния бюджет са отделени за разяснителна кампания за правата и задълженията на гражданите и за начина на гласуване.
Кампания, която можете да забележите само ако сте редовен читател на страницата на ЦИК, зрител на БНТ или слушател на БНР. Но само да я забележите. Не да научите нещо ново или важно за изборите. Да, има и брошури, знам. Но не сме много тези, които сме ги виждали и чели.
Виж, цифровизацията например не беше като демокрацията. За нея правителството даде почти 17,5 млн. лв. за реклама. Г-жа Тасева от сем. Боневи проникна в съзнанието на всеки български гражданин. Скандално пропилени на вятъра пари, за които няма кой да потърси отговорност. Ако държавата беше инвестирала 17,5 млн. лв. в това как се гласува, какво се случва, когато гласуваш, и защо не трябва да продаваш гласа си, вероятно по-малко хора срещу 50 лв. щяха да са склонни да продадат 4 години от живота си.
Симбиозата политици - медии роди доста безсмислени пропагандни кампании, за които отидоха милиони левове и от които обществото не стана по-информирано, медиите не станаха по-качествени, камо ли с по-голямо доверие, а политиците не се опазиха от публични инквизиции, колчем ръката им паднеше от кранчето.
Кой ако не държавата има интерес от това да върне смисъла в изборите? Кой ако не ЦИК трябва да организира разяснителни, информационни, образователни кампании?
ЦИК трябва непрекъснато да ограмотява хората за всичко свързано с изборите - избирателни системи, избирателен ценз, видоде избори, видове гласувания. Та избиратели само след 3 години ще бъдат родените през 2000 година - деца не просто друго поколение, а родени в друго хилядолетие. Мислите ли, че те ще се впечатляват от старите колкото света трикове, от хавлиени чорапи, буркани с мед, от компроматите и стерилните клипчета с квадратче и кръгче и чавка и хиксче със синьо химикалче? Мислите ли, че и те ще участват в изборите, гледайки на тях като на фестивал на измамата?
Политиците все пак трябва да си дават сметка, че с всеки следващ избор идват на власт с все по-ниска избирателна активност. И това е не повод за гордост. Добре е да знаят и че все пак само една пета от избирателите смятат, че е нормално да получиш помощ в натура, намаление в магазина, защита от уволнение, почерпка или екскурзия. За 80% от хората демокрацията все още значи нещо съвършено друго. Да не забравяме и фактите от изборната томбола, която НДСВ организира през 2005 година - от предвидените 2601 награди, непотърсени останаха 1031, а гласувалите на изборите тогава бяха с 860 000 души по-малко, отколкото на предишните.
Нужни са много по-сериозни и смислени усилия за това да има повече кампании за избирателна грамотност, защото обезсмислянето на изборите не е проблем само на гражданите. Във взаимното надлъгване политици срещу граждани победители няма. Излъгани и разочаровани в крайна сметка са и двете страни.
Тази неделя времето ще се върне с час назад. Ако не си направим труда да убедим повече хора да гласуват и да разбъркат подредените пасианси, може да го върнем не с час, а с години назад.

Деница Сачева, в.Труд