/КРОСС/Вече имаме над 300 километра магистрали, обяви министър-председателят Бойко Борисов по време на официалното отриване на ЛОТ 2 на АМ „Струма".
„Първо трябва да благодарим на Бог, защото без него нищо не може да се направи. Нашето е само Божа работа. Благодарение на него и фондове се пускат и се строи. Дай Боже така да ни върви държавата", каза Борисов. Министърът благодари на Неврокопския митрополит Серафим и Браницкия епископ Григорий, които отслужиха водосвет за здраве и безаварийно пътуване по магистралата. Той се обърна към тях с думите: „Имах много скъпи пътници - президент и министри. Като гледам магистралата каква е гладка и няма наклони, изкушава за по-бързо каране. Така, че дано молитвите ви да бъдат чути от всички", посочи Борисов, цитиран от "Фокус". По думите му, отварянето за движение на ЛОТ 2 на АМ „Струма" ще окаже благоприятен ефект върху Рилския манастир и ще подпомогне на туризма в Банско,Разлог и Гоце Делчев.
За движение са открити над 37 км от автомагистрала „Струма" в участъка Дупница - Благоевград. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт" 2007-2013 г. Със средства от оперативната програма Агенция „Пътна инфраструктура" завърши изграждането на общо 69 км от АМ „Струма" в отсечките Долна Диканя - Дупница /16,78 км/, Дупница - Благоевград /37,48 км/ и Сандански - Кулата /14,7 км/, съобщиха от АПИ.
Новия магистрален участък откриха президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов, министрите на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров.
Лот 2 е най-дългият и най-сложният участък от построените досега от АМ „Струма". Изградени са 42 големи съоръжения - 7 виадукта, 15 моста, 6 надлеза и 14 подлеза. Това е първият пътен обект на инженеринг, включващ проектиране и строителство. Изпълнител на лот 2 Дупница - Благоевград от км 322+000 до км 359+483.52 е КОНСОРЦИУМ „СТРУМА-ЛОТ 2", в който са: „Импреза" АД, Италия, „ГБС Инфраструктурно строителство" АД, България и „Пътстрой - 92" АД, България. Стойността на договора е 358 722 000 лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД „ОБЕДИНЕНИЕ „СТРУМА-ПП", в което са: „Пътинвестинженеринг" АД и „Пътпроект" ЕООД - гр. София. Договорът им е за 2 949 843 лв. с ДДС.
Отсечката е на територията на областите Кюстендил и Благоевград и връзката с републиканската пътна мрежа в региона ще се осъществява чрез 4 пътни възела:
• п. в. „Дупница-юг", който осигурява връзката с път II-62 Кюстендил - Дупница и достъпа на жителите на община Дупница, Кюстендил и Бобов дол до автомагистралата;
• п. в. „Бобошево" - връзка с път III-104 Бобошево - Четирци;
• п. в. „Кочериново" - с път I-1 Дупница - Благоевград. Осигурява директната връзка с път III-107 за Рилския манастир и е връзка за жителите на общините Кочериново и Рила до трасето на АМ „Струма";
• п. в. „Благоевград" - връзка с път III-106 Благоевград - ГКПП Станке Лисичково и на жителите от община Благоевград с магистралата.
Изградени са и два тунела с по две тръби всяка. Те са при кв. „Левски" на гр. Кочериново и при с. Блатино. Друго голямо съоръжение е мостът над река Струма, който е 950 м.
При строителството на лот 2 АПИ предприе мерки за запазване на откритото от археолозите край село Мурсалево уникално за Европа неолитно селище. Находката е от ранния неолит и е на 8000 г. С изграждането на специална подпорна стена се гарантира съхраняването и експонирането на 3 270 кв. м от площта на древното селище, попадащо в сервитута на автомагистралата. Инвестицията в подпорната стена е близо 7 млн. лв. За проучване на регистрираните археологически обекти по време на строителните работи държавата осигури над 4,2 млн. лв.
Общата дължина на автомагистрала „Струма" - от Даскалово до границата с Гърция, е 150 км. Тя е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие", свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-къс маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.